Космическият туризъм няма да е достъпен за масите скоро
Милиардерите Ричард Брансън и Джеф Безос са готови да започнат да предлага пътувания до Космоса.
Засега обаче само други милиардери или може би милионери имат шанса да се запишат
Ако сте почитател на Космоса без шестцифрен разполагаем доход, който да похарчите за пътешествие, на което са били малцина преди вас, ще трябва да почакате.
Скоро няма да има космически полети, които струват „само“ четирицифрена сума, или дори по-малка петцифрена сума.
Експерти смятат, че е невъзможно да се посочи дата, на която космическите полети ще са достъпни за масите, но повече от тях смятат, че в най-добрия случай това ще стане след десетилетия, пише CNN Business.
Достигането на критична маса
Едно от най-големите предизвикателства ще е трудността при намирането на достатъчно желаещи астронавти аматьори едновременно, за да може разходите да се поделят между тях и космическите пътувания да бъдат достъпни.
"В началото самолетите са превозвали много малко хора," казва пред CNN Business Лаура Форзик, собственик на консултантската компания Astralytical. "Представете си какви щяха да са цените на билетите, ако самолетите все още превозваха само по няколко пътника."
Тестовият полет на Virgin Galactic с Ричард Брансън на борда транспортира едва четирима пътници, в добавка към двамата пилоти. През следващата седмица Безос, неговият брат и двама други пасажери се очаква да бъдат на борда на първата ракета на Blue Origin, която ще изведе туристи в Космоса.
"Ако искате цената да падне от 250 000 долара до четирицифрено число, трябва да разпределите разходите между много повече пътници, подобно на билетите за самолет", казва Рон Епстийн, анализатор в Bank of America.
Да бъдат изпратени толкова много хора в Космоса с един полет обаче е изключително трудно. Това е начинание, което изисква огромни количества гориво и енергия за повдигането на всеки килограм. Технологията за това просто не съществува днес.
Трябва също така да има значително търсене на пътувания в Космоса, за да бъдат запълнени тези места, без значение каква е цената.
"Единственият начин да се постигнат подобни обеми е пътуването да е част от транспортна мрежа," казва Епстийн. "Искате ли да прекарате цялото време в полет, само за да се повозите за удоволствие? Не. Искате да стигнете от Ню Йорк до Токио за час или два."
По тази причина Virgin проучва възможността за космически полети от точка до точка по света, намалявайки времето, което е необходимо, за да се стигне от Ню Йорк до Токио или от Лондон до Хонконг до няколко часа, пътувайки със свръхзвукова скорост през вакуума на пространството.
Това е пазар, който през 2019 г. UBS оцени на 20 млрд. долара годишно. Банката базира тази своя оценка на над 150-те милиона пасажери, които са били на полети с продължителност 10 или повече през 2018 г. Ако само 5% от тези хора платят по 2 500 долара, за да летят през Kосмоса, това би генерирало годишни приходи от 20 млрд. долара.
Според Епстийн оценката на UBS за космически полети на цена от 2 500 долара е прекалено занижена. Пътуващите по работа в днешно време може да харчат по над 20 000 долара за двупосочни полети на дълги разстояние в бизнес или първа класа. Той смята, че много от тях биха били готови да платят повече, за да превърнат 20-часово пътуване в такова, което продължава само няколко часа.
Превръщането на това в реалност обаче ще отнеме време и всевъзможни технологични разработки, които днес не са налични.
"Скоростта, с която трябва да се движите, за да изведете толкова много хора в Космоса, се определя от физиката," казва Епстийн. "Това не е нещо, което може да се направи лесно. Мисля, че ще се случи през живота на моите деца, ако не и до края на моя живот, но няма да е след пет години."
Първият космически турист е Денис Тито, който плати на Русия 20 млн. долара през 2001 г., за да го транспортира до Международната космическа станция и обратно. Той е един от седмината космически туристи досега, които платиха милиони, за да летят в Космоса.
Въпреки че цената е много по-висока, в сравнение с тази на билетите от по 250 000 долара, които Брансън предлага, Тито остава в орбита осем дни. Така че, ако я разглеждаме на минута, неговият полет излиза много по-евтин, тъй като пасажерите на Virgin Galactic ще се радват на Космоса в продължение на само от три до пет минути.