Краят на любовната афера на мъжете и техните коли наближава
Градските власти се опитват по различни начини да ограничат трафика от коли и да намалят замърсяването на въздуха, за да постигнат амбициозните цели за нулеви емисии. Тези усилия може да означават края на една дългогодишна любовна афера – между мъжете и техните коли, пише Politico.
За постигането на целта се наливат милиони в инфраструктура за зелена мобилност и влизат в сила разпоредби за забрана на колите в градските центрове. Тези мерки ще работят, само ако градовете могат да привлекат обществеността, а експертите предупреждават, че местните власти пренебрегват основен фактор: ролята, която полът играе в начина, по който хората се придвижват.
Мъжете и жените пътуват по различни начини – и това важи в цяла Европа, казва Линда Густафсон, служител, отговарящ въпросите за равенството между половете в шведския град Умео. Мъжете предпочитат колите в по-голяма степен, отколкото жени, които по-често използват обществен транспорт, карат колело или вървят пеша.
Проучване от 2020 г., поръчано от шведската агенция за иновации, установи, че докато жените и мъжете осъществяват приблизително еднакъв брой пътувания на ден, мъжете изминават по-дълги разстояния и предпочитат колите си. Жените пък са склонни да правят повече спирки по време на пътуване — те комбинират семейни, работни и социални отговорности — и затова е по-вероятно да изберат алтернатива на автомобилите, когато такава има.
Ако мъжете пътуват като жените, според проучването, емисиите на Швеция от пътническия транспорт ще намалеят с близо 20%.
И други изследвания потвърждават тезата, че мъжете изпитват по-силна привързаност към колите си.
Проучване на Евробарометър от 2019 г., поръчано от Европейския парламент, установи, че докато колата е предпочитаната опция за придвижване, независимо от пола, жените са по-склонни от мъжете да ходят пеша или да използват обществен транспорт.
От друго скорошно проучване научаваме, че жените карат велосипед по-често от мъжете в градове с безопасна велосипедна инфраструктура, като например в Холандия и Дания.
Докато жените вече са по-склонни да изберат вариантни средства за придвижване в името на устойчивостта, истинското предизвикателство за градските управи се оказват мъжете - те следва да променят навиците си на придвижване. Това, разбира се, е по-лесно да се каже, отколкото да се осъществи на практика.
Новите 10 най-добри града за колоездачи Градовете в Европа са начело в списъка
Повечето градове са проектирани от мъже и са съобразени с потребността да се използват автомобили. Освен това отдавна притежаването на кола е символ на материално богатство, социален статус и независимост. То е тясно обвързано с идеите за мъжественост, казва Ана Драгуеску, координатор за устойчива мобилност и транспорт в ICLEI Europe, мрежа от местни власти, които насърчават устойчивостта.
Според Малене Фройдендал-Педерсен, професор по градско планиране в университета в Олборг, има много емоции около темата за автомобилите и те имат своето място, когато се говори за рационално нещо като градско планиране и транспорт.
Преобръщане на практиките
Вдъхновен от констатациите на изследването на Швеция от 2020 г. относно моделите на мобилност на мъжете и жените, град Умео стартира проект за справяне с използването на автомобили в своя индустриален район Västerslätt.
Кварталът, подобно на много индустриални зони в Европа, е „построен за коли и хора в коли“, казва Анна Гемзел от общината. Тротоарите му са тесни и има малко пешеходни пътеки. Велосипедистите трябва да се борят с натоварения трафик от автомобили и камиони и нямат лесен достъп до сигурен паркинг за своите велосипеди.
В града велосипедистите имат предимство. Колите спират, шофьорите кимат и те оставят да пресечеш. В район Västerslätt обаче ситуацията не е такава. Там кипи от коли и то движещи се с висока скорост.
Те притежават улицата, казва Гемзел.
Когато от общината се допитват до местните хора, те разбират, че районът е труден за достигане с обществен транспорт и дори не биха го предпочели, ако има такъв. Защо? Защото не искат да пътуват с автобус. Те искат да пътуват като мъже.
Дори и да подобрим автобусния трафик, не сме сигурни, че това ще помогне, отбелязва Гемзел.
Затова в Умео решават да не наливат повече пари в инфраструктура, която хората може да не използват. Вместо това те залагат на стимули за промяна на навиците. В партньорство с компании общината предлага различни предимства. Някои компании дори стигнаха дотам, че предоставиха допълнителна седмица отпуск на служители, които често пътуват с велосипед до работа.
„Можем да изградим стотици километри велосипедни алеи“, казва Гемзел. „Но ако никой не ги използва, това е загуба на пари”.
Какво искат мъжете?
Осъзнавайки предпочитанията на мъжете, в Брюксел започнаха да се излъчват рекламни кампании, специално насочени към тях, за да се стимулира използването на велосипеди. Колоезденето се промотира като полезно за здравето и поддържането на добра форма. Местната администрация дори брандира велоалеите на града като „най-голямата фитнес зала в Брюксел“.
В клип на кампанията BrusselsFit виждаме служител на средна възраст, който, уморен от тренировки в бездушни фитнес зали и прекарване на времето си в задръстване, скача на колело и възвръща чувството за свобода. Тя използва масово плакати, на които са изобразени мъже, и инвестира много в създаването на велосипедна инфраструктура.
Когато става въпрос за средствата за придвижване, градовете трябва да се опитат да разберат какво искат мъжете. Това е единственият начин да ги привлечете към обществения транспорт, колоезденето или ходенето пеша, категорична е Ана Драгуеску.