Сиви облаци над китайския пазар на електромобили
Ако искате да разберете как правителствата могат да стимулират възхода на новите технологии, хвърлете поглед на такситата в Пекин. Преди пет години градът представи план за спиране на използването на таксита на твърдо гориво. Днес хиляди автомобили прекосяват града на батерии. Според анализатори обаче се задават сиви облаци, пише BBC.
В момента шофьорите на електромобили в Пекин няма нужда да се тревожат за времето, което трябва да прекарат на стоянка за презареждане. Вместо това те направо сменят батериите и продължават работния си ден. Това е един от факторите, които стимулират процъфтяването на пазара на електромобили в Китай. Безпрецедентен ръст на потреблението има и сред гражданите.
През юли Китайската асоциация за леки автомобили прогнозира, че 6 милиона нови електромобила ще бъдат регистрирани в страната през 2022 г., повишавайки с половин милион предишната си прогноза. Tesla, на свой ред, отчете най-добрия си месец в Китай през септември, според най-новите данни, като продаде 83 135 коли.
В момента Китай е пред Европа и доста пред САЩ при електромобилите. Близо една четвърт от всички новорегистрирани автомобили в страната са електрически или хибриди.
Половината електромобили в света се продават в Китай. И това до голяма степен се дължи на политиката на правителството, която включва редица стимули.
Повече от десетилетие китайското правителство субсидира покупките на електромобили. Скоро обаче това няма да бъде така - и по-точно от 2023 г.
Има редица причини, поради които закупуването на електромобил ще продължи да бъде финансово изгодно. Една от тях са усложненията за всеки, който предпочете автомобил на твърдо гориво. Цените на регистрационен номер за такъв са доста високи.
Наистина е много скъпо, казва представител на Националния тайвански университет. Нов регистрационен номер в Шанхай струва близо 14 000 долара.
Има и други предимства, ако предпочетете електромобил. В Люджоу властите разрешиха на собствениците на електромобили да карат в бус лентите. Те получават и безплатни паркинг места.
Не на последно място фактор, стимулиращ клиентите, са неустоимо ниските цени на някои електрически коли.
Wuling Hong Guang Mini EV се противопоставя на тенденцията електромобилите да са сравнително скъп вариант. Базовата версия на тази скъпарска кола без излишни екстри струва само 4200 паунда и се харесва на жителите на града и собствениците на автомобили за първи път, казва Джон Хикауи, президент и директор на Stormcrow Capital, консултантска и изследователска фирма.
„Това са превозни средства, които могат да се продават и в голяма част от Азия“, добавя той.
Hong Guang Mini в момента е най-популярният електромобил в Китай. Но има множество други опции на пазара, като Model Y на Tesla (£49 000) или P7 на Xpeng (£30 410). И двата са в списъка на 10-те най-продавани електромобила в страната.
Китайският пазар на електромобили е изключително конкурентен и много компании се борят за място в него. Възникват обаче два въпроса, които са способни да променят хоризонта пред индустрията. Първо, докога ще продължава възходът? Второ, как ще се развие световният пазар на електромобили?
Ана Николс, директор на отдела за индустриални анализи в Economist Intelligence Unit, казва, че е била изненадана от това колко бързо електромобилите са изчезнали от представителствата в Китай напоследък, но твърди, че с премахването на субсидиите за купувачите на нови превозни средства апетитът за електромобили нараства може да отслабне.
Трудно е да се прогнозира как пазарът на електромобили може да продължи да се разширява с такава скорост в бъдеще, казва тя.
Инфраструктурата от зарядни станции остава неравномерно разпределена и има проблеми с доставките на ток. През лятото заради мега сушата имаше спад на производството на електроенергия, което засегна части от Китай.
Повече собственици на електромобили означава нарастващо търсене на електричество като цяло и страната е изправена пред трудна битка. Тя трябва да отговори на потребностите, докато се опитва да намали потреблението на въглища в своите електроцентрали.
Това е една от причината, поради които анализатори твърдят, че хибридите са за предпочитане. Те не са толкова зависими от електрическата мрежа. Освен това се нуждаят от по-малко литий, като се имат предвид по-малките им батерии, което може да е важно предвид потенциалния недостиг на литий, очакван през следващите години.
Що се отнася до това как китайският пазар на електромобили може да повлияе на останалия свят, яснота по този въпрос няма. Китайските фирми вече започнаха да предлагат електромобили в Латинска Америка, Африка и други места. Производителят на станции за смяна на батерии Nio набира популярност в Норвегия и току-що отвори втората си такава станция в страната.
Според анализатори, за да станат електромобилите по-разпространени в Европа, все повече големи марки автомобили ще трябва да приемат смяната на батерии.
Несъмнен е успехът на супер евтините електромобили в Китай, предлагани от Wuling и Chery. Тези компании все още не са стъпили в Европа. На развиващите се пазари това са точно видовете превозни средства, които могат да се наложат.
Анализаторите с интерес чакат да видят какво ще се случи, когато субсидиите свършат. Това може да тласне китайските производители на електромобили към други пазари. Ще трябва да почакаме, за да разберем.