Кариерните инфлуенсъри - новите лидери на мнение в LinkedIn и TikTok
Месец след началото на пандемията от коронавирус Сиси Шией, която е адвокат, специализиран в защитата на личните данни, отбелязва „най-лошия си рожден ден“. Тя е депресирана и се страхува да излезе. За да отпразнува рождения си ден, решава да си вземе почивен ден. Използва го, за да направи нещо по-различно. И това различно нещо се изразява в заснемането на първото ѝ Tik Tok видео, пише Мей Райс, фрийланс редактор и репортер от Чикаго, в Business Insider.
В Tik Tok видеото Шией шеговито сравнява напрегнатия си живот в режим на дистанционна работа със спокойните и щастливи часове в Zoom, когато може да види приятелите си от маркетинг отдела. Към днешна дата то е натрупало близо милион гледания и почти 7 000 споделяния.
Окуражена от отклика, Шией продължава да публикува видеа, свързани с работата си. В тях споделя кариерни съвети за младши адвокати и разказва вицове. Така натрупва над 400 000 последователи в социалната мрежа.
Младата жена е пример за това, което се случва в интернет по време на пандемията. Останали у дома, без колеги край себе си, много хора започнаха да се оплакват от положението си, да клюкарстват и да се изказват по различни теми.
Хаштагът #careertiktok например, с който създателите на видеа споделят информация за заплати и ежедневни влогове за работата си, има повече от 1,5 милиарда показвания, а според LinkedIn повече от 13 милиона потребители на LinkedIn имат профили, зададени в „creator mode“ за да получат повече видимост за своите публикации.
Този нов феномен, който служи като охладител на страстите, бележи промяна в начина, по който хората споделят за работата си в интернет. На мястото на добре познатите публикации за успеха в кариерата се появяват по-откровени и честни видео съобщения, които са свързани с ежедневния работен живот. Говори се за проблеми, които някога са били табу - като прозрачност на заплащането, дискриминация и др.
Този тип социална активност обаче крие рискове. Някои работници са имали проблеми с работодателите си. Както Джъстин Уелш, инфлуенсър в LinkedIn, който открито говори за соло предприемачество - когато човек създава бизнес и го управлява сам, без да има служители.
Трябва да балансирате между това да сте интересни, уникални, противоречиви, предизвикателни, поляризиращи, с това да сте наясно как вашето послание ще бъде прието на пазара. Това е много, много трудно, казва Уелш.
Голямото разместване
В началото на пандемията хората останаха у дома, за да работят. Това ги тласна към платформите на социалните медии. Свалянето на Tik Tok приложението отбеляза рекорди. В него се оформиха различни нишови общности. Много хора заради прегаряне, стрес и проблеми с психичното здраве заляха LinkedIn с “уязвими” публикации. Последваха и съкращения в много компании. Така се заражда и т.нар. от Уелш „двустранен натиск“ - натиск хората да работят от домовете си, които никога не са били предназначени да бъдат офиси, и едновременно с това да стимулират приходите на своите работодатели в трудна ситуация икономика.
Пандемията премахва и “допълнителните привилегии”, казва Шией - безплатни вечери за клиенти, приятелски отношения с колеги и празнични партита – те правеха много работни места поносими.
@cecexie Replying to @stephaniegodoyart ♬ original sound - cece
След вдигането на ограниченията заради Covid-19 хората продължиха да имат огромен апетит за съдържание, свързано с работата. Пазарът на труда, от своя страна, насърчи мнозина да потърсят кариерна промяна - това доведе до Голямото напускане.
Според едно американско проучване няколко професионални сфери отбелязват най-висок ръст на напусканията през 2021 г. При много от тях през 2020 г. е регистрирано високо ниво на смъртност, тъй като изискват личен контакт - работници в транспорта и логистиката, хранително-вкусовата промишленост и селското стопанство.
Проучване на Pew Research, проведено през февруари 2022 г., установи, че 53% от анкетираните хора, които са напуснали работа през 2021 г., също са променили своята професия или сфера на дейност работа. Дан Спейс, бизнес партньор в областта на човешките ресурси, който управлява акаунта в TikTok @dan_from_hr, каза, че гледа на Голямото напускане - или както много хора сега го наричат Голямото разместване, като на изместване на кариерата на пътя на избора, а не на шанса.
Търсенето на задълбочена информация за работното място, продиктувано от тази промяна на нагласата, отредиха място на нови роли в социалните мрежи. Сред тях е тази на кариерните инфлуенсъри.
Всеки кариерен инфлуенсър има своите лични причини да споделя за работата си в онлайн пространството. За Шией това са условията за работа за навлизащите на пазара адвокати като нея. За Уелш мотиватор е желанието да изгради лична марка.
Тези инфлуенсъри също така забелязват, че споделянето на работно съдържание зад кулисите предизвиква ангажираност.
Колко печелят кариерните инфлуенсъри?
Търсенето на видеа с #careertiktok се отрази върху крайните резултати на авторите им. Те успешно продават продукти, курсове, книги и консултантски услуги.
Уелш например популяризира комбинация от курсове и консултантски услуги на своята аудитория в LinkedIn, което му помогна да направи 3 милиона долара от август 2019 г. насам – т.е. близо 1 милион долара годишно.
Кариерните инфлуенсъри също така правят пари от партньорства с марки: коментаторът на корпоративната култура на TikTok, Corporate Natalie, наскоро си партнира с HR-tech платформата Paycom в телевизионна кампания.
Тъй като не всеки има време да създава свое собствено съдържание, успехът кацна на рамото и на много писатели в сянка. Един такъв писател е Vox. На месец тя взима от клиент 800 долара, а за по-продължителни ангажименти - до 9000 долара.
Кариерните инфлуенсъри не останаха незабелязани от някои платформи. Те се превърнаха в ценен актив, който привлича хората. През 2021 г. LinkedIn обяви, че изгражда вътрешен екип за набиране и подкрепа на творци в платформата. От създаването си този екип насърчава публикуването на автентично, образователно съдържание за кариера в платформата.
Внимавайте какво споделяте
Споделянето на подробности за работното място онлайн може да помогне на творците да изградят аудитория и да помогнат на своите последователи да открият нови кариери, но върви ръка за ръка с риск от обратна реакция.
Малцина знаят това по-добре от Брейдън Уолейк, главен изпълнителен директор на маркетинговия стартъп HyperSocial. Той е известен също като „плачещия главен изпълнителен директор“. След като освободи двама служители през август, той публикува своя снимка в LinkedIn със сълзи, стичащи се по лицето му.
Шеф уволни служители, след което плака за тях Ръководителят си пуснал селфи с насълзени очи
„Просто искам хората да видят, че не всеки главен изпълнителен директор е хладнокръвен и не се интересува, когато трябва да съкращава хора“, пише той в публикация. По-късно мнозина я определиха като „отвратителна“ и „самоцелна“.
Споделянето на работна информация също така може да ви струва скъпо. Някои служители биват уволнявани след публикации.