Красимир Николов, чийто екип прави разширената реалност достъпна за всеки
Метавселената и Web 3 все още не са разкрили на практика много от възможностите за стойност, които се очаква да предложат на бизнеса, но вече се превърнаха в едни от най-коментираните технологични концепции.
Това стана възможно благодарение на развитието на разширената реалност (XR) – термин обхващащ в едно виртуалната (VR) и добавената реалност (AR). В последните години „новите реалности“ намират все повече приложения в бизнеса, а достъпът до подобни преживявания става значително по-лесен за потребителите.
Нещата не стоят така обаче през 2014 г., когато Красимир Николов и неговият екип решават да създадат стартъпа за разширена реалност QuarkXR, водени именно от идеята за демократизация на достъпа до обещаващата технология.
Фокус на компанията по това време са потребителите, а първият проект – приложение, наречено Intugame, което стриймва игри от компютър към телефон. В крайна сметка, проектът е успешен и достига до 10 000 активни месечни потребители, което на фона на техническите изисквания към онзи момент е наистина впечатляващо постижение.
„Научихме много неща от този проект. На първо място, че е неудобно хората да трябва да имат компютър, за да си осигурят достъп до това преживяване. Много малко хора, дори в световен мащаб, имат необходимия компютър, за да получат най-доброто съдържание“, обяснява Красимир Николов, изпълнителен директор и съосновател на QuarkXR.
А натрупаното знание разкрива нови хоризонти пред компанията.
Пътешествие в Америка
През 2016 г. екипът насочва поглед към САЩ и създава американско дружество, което започва да играе ролята на компанията-майка на българското подразделение на QuarkXR. Това бележи и момента на преориентация на компанията към бизнес приложението на разширената реалност.
Зад океана QuarkXR първо се включва в акселератор за стартиращи компании, а след това получават инвестиции и от един от основните глобални играчи в тази индустрия – HTC. Така, няколко години след появата си стартъпът вече работи върху подобравянето на своето безжично преживяване и към това то да се изпълнява в облака, а не на локални компютри.
„През 2016 г. хардуерът беше различен от сега. Днес има достъпни очила, които са компактни и автономни, но тогава не беше така. Очилата се свързваха с кабел към компютъра. Това, което впечатли HTC, всъщност, беше възможността на нашата технология да ги направи автономни, позволявайки този безжичен пренос на съдържание. А начинът, по който го правим – под формата на видеострийминг, означава, че потребителят няма нужда от компютър вкъщи. Изчислителните процеси могат да са разположени в облака“, спомня си Краси Николов.
След като Meta представя първите си VR очила, компанията решава категорично да се насочи изцяло към облака и доизгражда своята платформа. Тя обхваща облачен сървър с изключително производителна графична карта, която е 10 пъти по-мощна от мобилните процесори на самите очила. Картата разполага с изкуствен интелект, реалистични визуализации и т.н., което позволява сървърът да изпълнява XR съдържанието, а технологията на QuarkXR да го превърне в обикновен видеострийм и да го изпрати до самите очила.
„Фактът, че устройствата са с мобилни процесори значително затруднява приложението на XR технологията. Много организации искат да могат да вкарват в платформата си за отдалечена работа всевъзможни 3D модели или собствена виртуална среда. Често това е невъзможно при най-разпространените устройства, но като се зареди съдържанието в облака и се използва нашата технология за пренос нещата се променят“, посочва още съоснователят на QuarkXR.
Това, разбира се, разкрива нови възможности платформата да се ориентира към бизнес потребителите. Отдалечена работа, обучение на работници в индустриалните сектори от разстояние, дизайн на продукти и маркетинг – виртуалните симулации дават множество предимства на компаниите от почти всички сфери. А екипът на QuarkXR се фокусира в няколко основни области - телекомуникации, производство, архитектура и автомобилостроене.
Насрещни ветрове
Но за да достигне до този момент на специализация, QuarkXR се сблъсква и със сериозни насрещни ветрове. Предизвикателствата са на всички нива – технически, инфраструктурни и комуникационни.
„Технологичният стак за графични приложения и конкретно за разширената реалност нямаше архитектура, която позволява съдържанието да се изпълнява отдалечено, а да се консумира на място. Ние наричаме това „сървър-клиент архитектура“. Затова и първото предизвикателство беше да запазим технологичния стак, но да заложим в него нашата архитектура“, разказва Краси Николов.
Освен това, когато става дума за отдалечено изпълнение на съдържание, трябва да се имат предвид и забавянията по трасето, особено ако сървърът е далеч от потребителя.
Както пред повечето български стартиращи предприятия, така и пред QuarkXR има предизвикателства и на ниво екосистема, особено при намирането на първи клиенти.
„Нашата екосистема е сравнително млада, но от 2014 г. до днес има огромно развитие. Днес има много повече възможности за финансиране и дори за намиране на първи клиетни. Когато се създава една екосистема, много често първите клиенти и инвеститори идват от самата нея. В България също има такива възможности, но са много малко. Това често принуждава компании като нашата да търсят първите си клиенти в чужбина, което създава някои трудности. Хората, които стартират технологичен бизнес в България, трябва да са наясно, че ще трявба да минат през този процес“, акцентира съоснователят на QuarkXR.
Но в крайна сметка насрещните ветрове са преодолени и компанията вече може да се похвали с 10 корпоративни клиента от различни индустрии, а сега планира да развие допълнително присъствието си на американския пазар. Попитан каква е формулата на успеха за един български стартъп на глобалната сцена, Краси Николов казва:
„Формулата за успех е да се пускат възможно най-бързо продукти на пазара, да се тестват, да се получава обратна връзка и да стане ясно за кои клиенти продуктът предоставя достатъчно стойност, за която са готови да заплащат. Това да се превърне в устойчив бизнес. Често стартиращите компании прекарват много време в разработка, без да говорят с клиентите. Особено в нашия регион. Ние сме много добри в технологично отношение и не толкова добри в това да изследваме пазара и да продаваме. Има много какво да учим“.
Освен това, посочва в заключение съоснователят на QuarkXR, начинаещите предприемачи трябва да са готови на много труд, защото за разлика от корпоративната работа, „в един стартъп няма изградена екосистема, която да те подкрепя“. Всичко трябва да изградиш сам от нулата.
От Иван Гайдаров