В навечерието на Коледа пазаруването затихва в цяла Европа.

Растящите цени на енергията и храните нанесоха тежък удар върху доверието на потребителите, нарушавайки плановете на домакинствата за празничния сезон.

Поскъпването на традиционните стоки, петте последователни тримесечия на спад на реалния доход и пониженото доверие на потребителите предполагат, че коледните разпродажби ще бъдат разочароващи в еврозоната, коментира Томас Дворак, старши икономист от консултантската фирма Oxford Economics.

Европейските разходи за ваканционния сезон през 2022 г. се очаква да отчетат значителен спад в сравнение с 2021 г. Почти 50% от европейците ще намалят наполовина разходите за подаръци и за Коледната трапеза през тази година заради инфлацията, сочи проучване на Statista.

Германските потребители ще намалят с близо 10% бюджета си за Коледната ваканция, в Обединеното кралство (UK) той ще бъде с около 22 на сто по-нисък в сравнение с миналата година. Сред германските купувачи се очакваше ваканционните разходи да намалеят с близо 10 процента. Само около една трета от анкетираните потребители на Острова твърдят, че не биха намалили разходите си за почивка.

През 2022 г. почти половината от респондентите в Полша са планирали да купят по-евтини подаръци за своите близки и да похарчат парите си за развлечения. От друга страна, 36% от поляците възнамеряват да намалят броя на подаръците.

44% от респондентите в Италия посочват дрехи, обувки и аксесоари като най-желания коледен подарък. В допълнение към това 31% от интервюираните заявяват, че биха предпочели пътувания и самолетни билети, докато смартфоните, включително аксесоарите, са третият най-популярен коледен подарък. Италианците ще похарчат срещно около 300 евро за подаръци този сезон, сочи проучването.

Колко ще похарчим за храна?

Проучване, проведено от Colliers сред потребители от България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия разкрива, че респондентите планират да похарчат по-големи суми за храна и подаръци в сравнение с предпандемичната 2019 г. като основната причина за това е инфлацията.

Проучването показва и повишена осведоменост по проблема с разхищението на храна и стремеж към намаляване на количеството закупени хранителни продукти по тази причина. Това декларират 24% от унгарците, 18% от поляците и 16% от румънците.

Поради ръста на инфлацията и на цените на хранителните продукти 32% от всички анкетирани не могат да преценят колко ще похарчат за хранителни продукти през празниците. Около 30% от респондентите възнамеряват да инвестират до 30 евро на човек за празнични ястия.

Българите декларират най-високи разходи в този аспект, като близо 40% от анкетираните смятат, че ще похарчат до 100 евро на човек.

В Чехия път 15% от участниците в проучването на Colliers декларират, че ще похарчат повече от 100 евро на човек.

Сред всички анкетирани най-популярните празнични подаръци са козметиката (54%), играчките (49%) и мултимедийните продукти (46%). Козметиката е най-предпочитана в България (67%), Полша (63%) и Унгария, заедно с бижутата (по 50%).

Коледният бюджет на американците

Бъджетът на американците за коледни подаръци тази година, е най-високият, установен от Gallup за трите години, предшестващи пандемията.

Възрастните изчисляват, че ще похарчат средно $932 за подаръци този сезон. Това е значително по-високо от средната прогноза за ваканционни разходи от 837 долара през миналия октомври и от 805 долара – през октомври 2020 г. Разходите през тази година доближават тези от октомври 2019 г. – най-високото ниво, установено от Gallup от 2006 г. досега.

Една от причините е, че анкетираните очакват да похарчат повече за стоки като дрехи, електроника и играчки в годината на висока инфлация.

Все пак фактът, че намеренията за харчене са значително по-високи сега, отколкото преди година по това време, е обещаващ знак за търговците на дребно.

Средната сума, която американците очакват да похарчат, включва набор от бюджети за пазаруване. Повече от една трета от възрастните в САЩ (37%) планират да похарчат 1000 долара или повече. Тридесет процента планират да похарчат между 250 и 999 долара, докато 17% са приготвили под 250 долара.

Резултатите от допитването на RetailMeNot сочат, че приблизително половината от потребителите ще купуват по-малко неща поради по-високите цени, а повече от една трета ще разчитат на ваучери за отстъпка, за да намалят разходите.

„Инфлацията е най-големият проблем за домакинствата тази година“, каза Тим Куинлан, старши икономист в Wells Fargo и автор на доклада за празничните продажби за 2022 г.