Европа забранява вноса на руски дизел. Какви са рисковете?
Европа прави още една голяма крачка към прекъсване на енергийните си връзки с Русия, като забранява вноса на дизелово гориво и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, съобщава Associated Press.
Забраната на Европейския съюз влиза в сила на 5 февруари и идва на фона на вече въведеното ембарго върху въглищата и по-голямата част от руския нефт.
С наближаването на годишнината от инвазията в Украйна 27-те страни от блока правят пореден опит да прекъснат и последните нишки на зависимост от руски енергийни източници, за да спрат финансовите потоци към военния резерв на Кремъл.
Но най-новата забрана крие рискове, посочва още информационната агенция - цените на дизеловото гориво, което към днешна дата е ключово за световната икономика, вече скочиха след началото на войната и могат да се повишат отново.
Повечето стоки, които хората купуват, в някакъв момент се транспортират с камиони, които в повечето случаи работят с дизелово гориво. То захранва и голяма част от селскостопанската техника, градския транспорт и промишленото оборудване. По-високите ставки на дизеловото гориво се калкулират в цената на почти всичко, което допринася за повишаване на инфлацията.
AP посочва основните аспекти на предстоящото европейско ембарго:
Ще повиши ли то цените на дизела?
Това зависи от ситуацията. Дизелът, както и суровият петрол, се продават активно в световен мащаб и Европа може да потърси нови източници, каквито могат да бъдат САЩ, Индия или страните от Близкия изток. Ако това стане безпроблемно, негативното въздействие на ембаргото върху цените може да бъде временно и ограничено.
Европа вече намали вноса на руско дизелово гориво почти наполовина - от 50% от общия внос преди войната до 27%. Доставчиците от САЩ са увеличили доставките си за Стария континент до рекордни нива - от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно досега през януари, сочат данните на S&P Global, цитирани от AP.
Според Кадри Симсон, еврокомисар по енергетиката, пазарите са имали време да се адаптират след обявяването на забраната през юни. Европейските държави също така са се запасили с руски дизел преди крайния срок, което става ясно от нарасналия внос през миналия месец. Но има и един усложняващ фактор - Г-7 говори за налагане на ценови таван на руския дизел, какъвто беше наложен на руския суров петрол. Както и при петрола, идеята е руският дизел да продължи да тече към световните пазари, но да се намалят приходите на Москва.
В крайна сметка, ако ограничението действа, както е обявено, световните потоци от дизелово гориво би трябвало да се пренаредят, като Европа ще намери нови доставчици, а руският дизел - нови клиенти, без да се стигне до голяма загуба на доставки.
Трудно е обаче да се каже как ще действа ограничението, без да се знае какъв ще бъде обмисляния таван и дали Русия ще отвърне на удара, като спре доставките.
"Когато руският износ бъде ограничен, независимо от причината, това, разбира се, ще доведе до някои проблеми в целия този процес на пренареждане", казва Хеди Грати, ръководител на отдела за изследвания на горивата за Европа в S&P Global Commodity Insights. "Европа ще се конкурира с други големи вносители и това ще доведе до повишаване на цените."
Ако ограничението не блокира големи количества руски дизел, може да има "краткотраен скок на цените", докато пазарът се адаптира. От една страна, танкерите ще трябва да пътуват по-дълго до Европа от САЩ, Близкия изток или Индия, отколкото от руските пристанища на Балтийско море. В същото време обаче, по-късно тази година в Кувейт и Саудитска Арабия, а през 2024 г. и в Оман, ще бъдат пуснати в експлоатация огромни нови мощности за рафиниране. Това "би могло допълнително да облекчи всякакви точки на натиск от този развод с Русия", казва Грати.
Нови санкции срещу руския петролен износ, нови въпросителни за пазара Новите ограничения, предупреждават някои пазарни наблюдатели, може да свият глобалното предлагане
Какво може да се постигне с ограничаването на цените на дизела
Надеждата е да се възпроизведе ефектът от тавана на цените на петрола, който ограничи възможността на западните компании, които до голяма степен контролират транспортните услуги, да обработват руски суров петрол на цена над 60 долара за барел.
Русия твърди, че няма да продава петрол на страни, които спазват тавана на цените, но той, както и намаляващото търсене заради забавянето на световната икономика, означава, че клиентите в Китай, Индия и други страни могат да купуват руски петрол с големи отстъпки. А това, на свой ред, намалява приходите на Кремъл.
Под влияние на по-скъпия суров петрол цените на дизеловото гориво се повишиха до над 1000 долара за тон миналата седмица, при 800 долара в началото на декември. Цената на дизеловото гориво е с над 40 долара на барел по-висока от тази на суровия петрол, използван за производството му.
Една от причините за повишаването на цените беше бурята в САЩ в края на декември, която наруши работата на рафинериите, смята Барбара Ламбрехт, анализатор в Commerzbank, цитирана от AP.
Какво ще се случи, ако дизелът поскъпне?
Цените на горивата са основен фактор за болезнената инфлация в Европа, която намали покупателната способност на потребителите и забави икономиката, като дизелът на бензиностанциите скочиха средно от 1,66 евро за литър до 2,14 евро за литър в рамките на една година.
"Това е гигантско увеличение", казва Кристофър Шулдес, управител на германската транспортна компания Schuldes Spedition.
Rast Reisen, автобусна и туристическа компания, базирана в близост до Фрайбург, изчислява, че дялът на дизеловото гориво в общите разходи се е увеличил от 12-15% до 20-25%.
В резултат на това, Rast Reisen вдига цените на екскурзиите до някои популярни дестинации с 10-15 евро.
С други думи казано, през тази година цените на пътуванията ще бъдат по-високи, както и на хранителните стоки.
Какво може да се обърка?
Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората по големина икономика в света ще се възстанови след края на драстичните ограничения заради COVID-19. При ниското търсене на горива на местния пазар китайското правителство позволи на рафинериите да увеличат износа си. Но ако пътуванията в Китай се активизират, този дизел може да изчезне от световния пазар, което ще повиши цените, тъй като конкуренцията за гориво достъп до горива ще се засили.