Новата кампания на Нестле: "Безопасността е моят избор"
Йордан Нешев, мениджър „Здраве и безопасност“ Нестле Югоизточен пазар, е част от семейството на Нестле над 12 години.
През годините той заема различни позиции, свързани с осигуряването на здраве и безопасност за служителите в компанията, а сега отговаря за дейности по управление и ръководене на здравето и безопасността в България, Румъния, Сърбия, Хърватия, Словения, Северна Македония, Босна и Херцеговина, Черна гора.
Какво представлява кампанията „Безопасността е моят избор“ и защо е важна за вас?
За нас безопасността е от приоритетно значение. Поставяме я пред всичко и не е случайно, че на всяка оперативна среща отделяме минимум 5 минути, посветени на тази тема. Не са много компаниите не само в България, но и в световен мащаб, които поставят за приоритет в дейността си именно безопасността. Затова мога да кажа, че Нестле е компания, която се отличава.
В Нестле поставяме равен фокус върху бързината и качеството, с която една задача се извършва, както и върху мерките за безопасност, които трябва да предприемаме, за да избегнем възможността от инциденти. Затова и нашето вътрешно мото е „Безопасността преди всичко“, защото основната ни ценност е здравето и безопасността на хората.
Именно това е причината да създадем мащабната вътрешна кампания „Безопасността е моят избор“. Тази холистична комуникационна програма е създадена специално за Нестле Югоизточен пазар, целта ни е да я надграждаме и тя да допринесе за бъдещото подобрение по отношение културата на безопасност в целия регион. Вярваме, че може да достигнем до всеки един служител, независимо от неговото ниво и география. Това означава да стигнем до сърцето на всеки един член на Нестле семейството в България, Румъния, Сърбия, Хърватия, Словения, Северна Македония, Босна и Херцеговина, Черна гора, Украйна и Молдова.
Има ли конкретна причина, провокирала нуждата от тази кампания?
Проучванията доказват, че зад всеки инцидент винаги стоят стотици хиляди опасни типове поведение. И не вярваме, че решението е само с една или две кампании. Затова ние създадохме програмата „Безопасността е моят избор“, насочена към зародиша на проблема, а именно поведението и съзнанието на хората. Поставяме фокус и изследваме поведението - съзнателно и несъзнателно, на работещите. Така може предварително да преценим къде има потенциал да се случи нещо опасно, къде инструкциите или средата не са достатъчно обособени и по този начин успяваме да предотвратим възможността за случване на инциденти на работното място.
Можете ли да ни опишете различните видове инциденти, които биха се случили на работното място?
Всички бизнеси и фирми се ръководят от пирамидата на инцидентите. В нея са категоризирани различните типове инциденти. Започваме от опасно поведение и опасна среда след това „near miss” или т.нар. потенциален инцидент, който не води до увреждане на здравето, но пък има потенциала в бъдеще да доведе до нараняване. Следващото по класификация на тежестта на инцидента е „първа помощ“ – случай, в който трябва незабавно да се окаже първа помощ. Следват инциденти, изискващи медицинска помощ, отвъд първа помощ, т.е. инциденти, предизвикващи загубено работно време. От там нататък са инциденти, които водят до трайно увреждане и най-тежкото – смъртен случай. Дали говорим за честите случаи на продхлъзване и падане, а оттам до травмиране на крайници например или сериозни наранявания при работа с машини, темата за безопасността на работното място е много важна и не бива да се неглижира.
Какви са основните политики за безопасност спрямо всяка група служители, които работят в Нестле България – във фабриката, в дистрибуционния център, търговци и служители в административния офис?
По-скоро бих казал, че тук става дума не само за политики, а и за стандарти. Политиката представлява ангажираност на висшето ръководство по отношение на безопасността - да създава безопасна работна среда, правила с цел единствено и само да предотвратява инциденти.
Докато стандартите за безопасност са конкретните правила за безопасна работа, инициативи, обучения, оценки на риска и прочее. Аз искам да обърна внимание, че в Нестле последните няколко години сме фокусирани върху т.нар. Lifesaving rules (Животоспасяващи правила). Те са приоритет номер едно, защото ако погледнем статистиката виждаме, че 80% от инцидентите с много висока тежест идват вследствие на нарушени животоспасяващи правила.
Нашите 8 правила са: спри машината преди интервенция, приложи ЛОТО преди разглобяване на машината, работи безопасно и с разрешение при работа на височина, работи безопасно и с разрешение при работа в ограничено пространство, шофирай безопасно, работи с валидно разрешително, стой далеч от движещи се обекти и предмети, използвай лични предпазни средства, когато се изисква.
Тези правила са адресирани до всички бизнеси и операции на Нестле. В световен мащаб нарушаването на тези правила е довело до инциденти с много висока тежест, затова ние концентрираме усилия да минимизираме риска от сериозен инцидент. Само спазването на правилата за безопасност в една компания допринася за реалното намаляване и дори елиминира инцидентите.
По какъв начин безопасността е част от обучението на всеки нов служител в Нестле?
Всеки един новопостъпил служител, независимо на каква позиция в Нестле България, преминава начален инструктаж. Спрямо различните позиции, той бива запознат със съответните рискове в специфичния отдел.
Тук отново ще се обърна към статистиката, която сочи, че 15-20% от инцидентите на работното място се случват при млади служители с малък стаж. Затова началният инструктаж е приоритет за нас и е комплексен - подготовка, изучаване на стандарти и финален тест. Чак след това служителят може да работи самостоятелно.
В производството или дистрибуцията новопостъпилите служители носят сигнална жилетка с надпис „обучаващ се“, а заедно с тях има назначен помощник, който съдейства, наблюдава и отговаря на въпроси. Така се дава информация и на останалите работещи, че имат колега, който все още няма достатъчен опит за всички рискове, които се намират на работното място.
По какъв начин се следи за спазването на правилата за безопасност?
Във фабриката и в дистрибуционния център има система, в която се комуникира, ако колега види, че някой не спазва правилата за безопасност. В момента сме в процес на създаване на единна система за Югоизточния пазар, която ще е по-лесна за използване и ще е на принципа на QR код. С други думи, аз отивам някъде, виждам нещо нередно, снимам QR кода за безопасност и пиша какво съм видял. Така моето съобщение отива веднага на следващо ниво и се обработва. Тази добре работеща система искаме да я разширим като покрием офисите и търговската сила. Това е важен елемент за спазването на правилата. Важно е и да отговориш, когато някой изпрати сигнал, защото иначе се губи смисъла и хората се отказват. Правим всичко възможно да дадем обратна връзка на всички и им благодарим.
С кои критерии измервате нивото на риск за отделните служители?
Едно от фундаменталните неща в Нестле е оценката на риска. Компанията е изградила свои собствени специфични и изключително професионални инструменти за всеки отделен вид риск с цел да бъдат максимално бързо и ефикасно идентифицирани. Имаме, например, оценка за риска на машините, за ергономията – т.е. какъв е ергономичният риск на работното място, също така оценка на риска за шум, оценка на риска за движещи се предмети, оценка на риска за складови помещения и още много. Всяка една производствена или извън производствена линия има специфична оценка на риска разработена от Нестле.
Какво представлява „Ден на безопасността“ на Нестле?
Това е традиция, която спазваме вече повече от 13 години. Дори по време на COVID-19 имахме онлайн сесии. В този ден, ние в Нестле България, спираме производството и фокусът е единствено и само безопасност. Избираме теми, които да са приложими за съответната бизнес среда и служител, като се водим и от обратната връзка, която всяка година събираме след събитието.
Целта ни е обученията да бъдат максимално интерактивни, т.е. презентациите и подобни теоретични методи са отдавна премахнати. Правим всичко възможно всяка година да е по-интересно и интерактивно, за да има реален ефект. Аз мога да ви призная, че отзвукът винаги е много добър и дори аз, който всяка година организирам събитието, винаги научавам нещо ново.
Как разработвате дейностите за деня?
През пролетта създаваме работна група, която размишлява как да направи обученията по-интересни с цел да са различни всеки път. Искаме да надграждаме и да добавяме стойност, защото трябва да запазим вниманието на хората. Трудно е, но успяваме да дадем по нещо ново ежегодно. Включихме състезателен елемент в обученията, даваме награди, отличаваме най-добрите, защото служителите са същността на това събитие.
Как мотивирате служителите да участват в кампанията?
Мотивацията е едно от най-големите предизвикателства. Успешно и водещо за ангажирането на служителите е участието на лидерите и примера, който дава мениджмънта. Например, ако аз видя, че някой не спазва правилата за безопасност, не мога да подмина и неглижирам, а спирам, разговарям и обяснявам за важността от спазването им.
Друг мотивиращ елемент е позитивното отношение, то има силен и дългосрочен ефект, защото в крайна сметка всички искаме да сме живи и здрави и след работа да се приберем при близките си хора.
Традиционните ни събития „Ден на безопасността“, които всяка година провеждаме в Нестле, също мотивират служителите да спазват правилата за безопасност. Правехме събития освен за служителите, но и за техните семейства. Така давахме личен характер, което кара хората да се замислят и да осъзнаят, че безопасността е на първо място.
Ключово обаче е признанието. Това е един от най-големите мотиватори. Преди малко ви споделих за системата, с която споделяме за опасно поведение, но имаме и подобна система, в която всеки от нас може да сподели, когато е забелязал нещо добро. Аз ако видя даден колега, който спазва правилата, ще го похваля. Трябва да окуражаваш и да награждаваш.