Българите сме стабилни и прагматични при криза, според проучване на Lidl
Здравето и семейството са водещите фактори, които българинът определя като най-важни, за да се чувства пълноценно.
Това сочат резултатите от единственото по рода си проучване в България, което измерва индекса на пълноценния живот. Проучването е направено от „Прогрес консулт” по поръчка на Lidl.
Сред по-интересните изводи на проучването е, че важността на финансите за пълноценния живот нараства през годините.
През 2022 г. 51% от българите посочват парите като изключително важни, в сравнение с 45% през 2020 г.
Финансовото обезпечение също затвърждава позицията си в Топ 10 фактора за пълноценния живот.
Положителна тенденция е, че два фактора методично увеличават значението си за финансовия успех – интелектът и всекидневните навици, което показва, че българинът ясно съзнава, че за да е успешен трябва да полага ежедневни усилия.
„Резултатите от проучването за 2022 г. сочат, че индексът на пълноценния живот, който показва доколко реалността се покрива с нашите очаквания, се е върнал към нивата си от преди Covid пандемията. Това означава, че въпреки кризата, в която живеем в последната една година, българинът е стабилен, има реалистични очаквания и е здраво стъпил на земята”, каза Росен Кутелов, управител на „Прогрес консулт“.
Ролята на семейството като изконна ценност за българина изпъква в различни фактори, които той определя като ключови за своя живот – да има деца, да общува пълноценно с тях, да има добри взаимоотношения с близките си.
Друго интересно наблюдение е, че важността на приятелите и социалните контакти за българина значително се увеличава. Факторът „да имам приятели и социални контакти“ се изкачва с близо 10 позиции до 20-о място в приоритетите за пълноценен живот. Това означава, че двете години социална изолация продължават да оказват влияние, поради което общуването с приятели става все по-важно за българина.
„Проучването за пълноценния живот винаги ни е помагало да разбираме кои са важните неща за българина, така че да сме адекватни в действията, с които го подкрепяме. В сегашната динамична среда за нас е още по-важно да помагаме на хората да водят по-пълноценен начин на живот – да ги подкрепяме като наши клиенти с предлагането на качествени продукти на изгодни цени, да осигуряваме стабилност на служители ни като отговорен работодател, да останем предвидими за нашите партньори и да продължим приноса си за цялото общество чрез социално отговорни инициативи“, заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
За първи път Lidl прави това проучване през 2017 г. През годините то проследява как се променят факторите за пълноценен живот в различни ситуации - от спокойните 2017-2018 г., през ситуацията на пандемия през 2020 г., до днес в условията на война и предизвикателна икономическа среда.
Проучването за пълноценния начин на живот е национално представително за населението на България маркетингово проучване, проведено сред 1000 респонденти – ноември 2022 г., от „Прогрес консулт“.
Целта на проучването е да измери и предостави информация за това какво представлява пълноценният живот, кои са факторите, които го определят и каква е тяхната тежест.
То включва 82 показателя, групирани в 7 категории: здраве, отдих (свободно време, хобита, интереси, почивка), отношения (социална среда и отношения с хората), пари, професия, образование, цели (неща, към които се стремим, увереност, удовлетвореност). На базата на резултатите методологията на проучването включва изчислението на Индекс на пълноценния живот, който показва доколко качеството на живот на българина отговаря на неговите очаквания.