Милена Драгийска, Lidl: Не събираме допълнителни такси от доставчици
Lidl България не събира от доставчици и производители никакви допълнителни такси. Работи с нето цени, а рентабилността на веригата е от 4,85% за 2020 г. до 4,73% за 2021 г.
Това каза пред журналисти Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Lidl България, цитирана от БТА.
Това означава нетна печалба от 4,73 лв. на 100 лева приходи, обясни Драгийска.
В дейността ни рисковете и допълнителните плащания остават за наша сметка, например бракът на стоките. Да не забравяме, че ДДС в България е 20%, в много други държави на ЕС е по-малък. Транспортът от вноса на стоките също е за наша сметка. Ако даден продукт струва 20 лева, печалбата на Lidl е по-малко от един лев, каза още Драгийска.
През последните месеци има по-висок интерес към промоционалните артикули. Това е предизвикателство да ги пресметнем така, че да не свършват, коментира главният изпълнителен директор на Lidl.
Гълъб Донев вижда спад на цените на най-важните стоки с 25-27% Проверките ще продължат, категоричен е премиерът Гълъб Донев
От търговската верига отчитат, че се връщаме към практиката за по-често посещение в магазина и вземане на по-малък брой артикули. Тоест, сега пазаруваме по-често, но по-малко продукти - и плащаме повече за тях.
Lidl използва миксирано ценообразуване - тоест продава стоки със средната норма на рентабилност, но и има такива с 15%, с 2% и с 0% печалба. "Няма как да не предлагаме такива продукти", каза Драгийска. Тя даде като пример агнешкото месо, което, по думите ѝ, веригата държи да е "крехко".
"Същото е и с шараните по Никулден. Там печалбата ни е нула", каза Драгийска.
В търговската верига са направили сравнение на цените на 21 продукта, търгувани в техните магазини в България и Германия.
Цените на 4 артикула (две опаковки с яйца – с по 10 и 30 бройки, при прясното мляко и кашкавала) в България са по-високи, отколкото в Германия.
Килограм бял хляб в България струва 1,83 лева (при нула процента ДДС) и при стойността на 4,26 лева в Германия при 7% ДДС. Като цяло ДДС за храните в България е 20%, а в Германия – 7%, даде пример Драгийска.
Киселото мляко с масленост 3,6% се продава за 3,13 лв. за кг в България и 3,72 лв. в Германия.
Кравето сирене у нас струва 9,99 лв./кг, а в Германия - 15,97 лв.
Олиото се продава по 4,49 лв. за литър тук и 5,26 лв в Германия.
Яйцата в България струват 0,50 лв. за брой и 0,39 лв в Германия.
Прясното мляко се купува в магазините на Lidl по 2,59 лв. литър и по 2,25 лв. в Германия. Свинското месо (врат с кост) се търгува в България по 11,99 лв. за кг и по 13,94 лв. в Германия.
Захарта в България се купува по 2,49 лв. за кг и на стойност от 2,91 лв. за кг в Германия.
Прясното цяло пиле в нашата стана се предлага по 6,99 лв. за килограм, а в Германия по 9,76 лв. за същото количество.
Краставиците в Lidl България се продават по 2,69 лв. за брой, докато в германските магазини на веригата – по 2,72 лв. за брой. Доматите тук се купуват по 5,49 лв. за кг, а в Германия – за 7,80 лв.
Цените на храните се качват още: Зеленчуците са поскъпнали най-много Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява цените на хранителните стоки на едро в България, скача тази седмица с 0,86 на сто до 2,472 пункта.
Винаги има продукти на определен пазар, които са по-скъпи спрямо други пазари, заяви още Милена Драгийска. Причините за поскъпването на плодовете и зеленчуците у нас са неслучилите се десетилетия реформи в българското селско стопанство. Липсата на подкрепата за фермерите показва, че ние сме зависими от внос, защото намалява родното производство, коментира тя. По думите ѝ в България няма кооперации от земеделски производители, които да работят с веригите – кооперациите осигуряват качеството и количеството на продуктите.
Стоката се оскъпява и от по-дългият път на доставка - 2000 км до България и само 200 км до средата на Германия от пристанището в Хамбург. Влияние върху цените оказва и по-малкият обем на търгуваните стоки тук – веригата има 116 магазина в България и 3200 обекта в Германия.
Разликата между регулярната и промоционалната цена остава само за сметка на Lidl, каза Милена Драгийска. Планирането на промоции се прави 9-10 седмици напред, но ако видим, че конкурент сваля цената, може и ние да го направим, каза тя.
Компанията работи и за смекчаване на високи цени, искани от доставчици, допълни изпълнителният директор на Lidl. “От юли до ноември 2022 г. доставчиците на захар поискаха 105% повишение на цената, но ние я увеличихме с 25%“, даде пример Драгийска.
„Имали сме искания за повишение на цените от над 600 артикулa на месец, но това не е предадено в пълен обем към потребителя“, каза още тя.
Проверките на институциите в обекти на Lidl продължават, те са приблизително 200. Завършила е една проверка, с два акта от НАП. От приходната агенция са открили, че в магазин на Lidl има само един кочан с хартиени бележки, с които търговията да продължи, ако токът към магазина спре. Трябвало да има такъв кочан на всяка каса, поясниха от компанията.