Начините за пътуване са изминали дълъг път от епохата на керваните по Пътя на коприната, страховитите морски маршрути и парните локомотиви и ще продължи да се променят през следващите години.

Концепции, които са като извадени от научнофантастични романи и филми, бързо си проправят път към масовия пазар, оформяйки всяка стъпка от едно пътуване в днешно време.

Въпрос на време е безпилотни самолети да превозват пътници, а хората да избират между някой живописен остров и ексурзия в Космоса за отпуската си.

От автономни таксита до превод в реално време на всички езици – CNN обобщава няколко технологични концепции, които дават заявка да променят начините, по които опознаваме света около себе си.

Краят на опашките по летищата

Макар и противоречива (наскоро ЕС направи сериозна крачка за ограничаването ѝ), биометричната идентификация (автоматична проверка на самоличността чрез пръстови отпечатъци, лицево разпознаване или сканиране на ириса) бързо се превръща в предпочитана технология на летищата по света.

Считана за по-бърз и по-точен начин за проверка на пътниците, биометричната идентификация може да съкрати наполовина времето за типичните летищни процедури като чекиране на багаж, достъп до салони, качване на борда и имиграционен контрол.

ЕС направи крачка напред към забраната на лицевото разпознаванеЩе бъдат забранени и технологиите, които класифицират хората въз основа на техния социално-икономически статус


През 2018 г. например международното летище в Дубай въвежда биометрични тунели - Smart Gates, които използват лицево разпознаване, за да проверяват самоличността на пътниците само за пет секунди.

Всичко е толкова просто, колкото звучи: след като напуснат самолета, пътниците влизат в тунела, поглеждат към зелена светлина и след това продължават към пункта за получаване на багаж, без да чакат на опашка или да взаимодействат с имиграционен служител.

Технологията за лицево разпознаване вече се използва в известна степен на международните летища Хонконг, Токио Нарита, Токио Ханеда, Международното летище „Индира Ганди“ в Делхи, лондонското „Хийтроу“, парижкото „Шарл дьо Гол“ и др.

Авиокомпаниите също въвеждат биометрична идентификация и пример за това са гиганти като Emirates, American Airlines, United и Delta.

Разширена реалност от следващо ниво

Изисквайки единствено телефон и интернет връзка, добавената реалност (AR) може да осигури на потребителите още едно ниво на удоволствие по време на техните пътувания.

Музеите, които представят бъдещето, а не миналотоРазходете се из музеите на бъдещето, които поставят иновациите на първо място.


Компанията Specterras Productions, която се стреми да направи природните и културните чудеса на света по-достъпни с помощта на технологиите, вече вдъхва живот на такива преживявания.

"С помощта на AR можете да създадете анимирани бюстове в музея. В бъдеще това ще позволи на хората да се приближат до скулптура на Александър Велики или Херодот и да взаимодействат с изкуството чрез мобилния си телефон. Нещо като филма "Нощ в музея"," казва Майкъл Бриър, главен творчески директор в Specterras, пред CNN Travel.

AR и виртуалната реалност (VR) натрупаха популярност по време на пандемията от Covid-19, когато музеите и дестинациите започнаха да се надпреварват в предлагането на интерактивни виртуални преживявания.

Бреър казва, че тези технологии също така дават възможност на хората да изследват части от света, които не биха могли да видят лично.

"От икономическа гледна точка е много трудно да се посетят места като Помпей, Палмира, Мачу Пикчу или Големия бариерен риф. Така че за много хора VR и AR ще предоставят добър заместител на тези преживявания", допълва Бреър.

Колко далеч в бъдещето изчезна метавселената Disney и Microsoft затвориха VR И АР проекти този месец


Не на последно място, технологията помага и за планиране на маршрути - ако пътуващите могат първо да проучат дадена дестинация, хотел, ресторант или екскурзия чрез VR, те вероятно ще имат повече увереност при резервацията.

Възходът на летящите и роботизираните таксита

Всеки е гледал видеоклипове с пътнически дронове и eVTOL - електрически самолети с вертикално излитане и кацане, които не се нуждаят от писта. Те са навсякъде в интернет, а множество компании по света работят върху усъвършенстването на технологията.

Тези футуристични самолети обикновено са електрически, ултралеки и снабдени със софтуер за автопилот, който позволява на обикновените хора да се качат на пилотското място - след сесия за ориентация и симулация на полет с виртуална реалност, разбира се.

Такава е стратегията на LIFT Aircraft, която твърди, че всеки може да управлява нейния автономен самолет HEXA, дори без пилотски лиценз, тъй като той се квалифицира като "ултралеко" превозно средство съгласно федералните разпоредби.

Поглед в бъдещето: Ето как изглежда терминалът за въздушни таксита в Дубай


Самолетът предлага много автоматизирани мерки за безопасност като система за избягване на сблъсъци и балистичен парашут за цялата конструкция.

Други компании, като Ehang в Китай, имат за цел да облекчат задръстванията с летящи таксита, а базираната в Ню Йорк Kelekona планира да предлага полети със своя захранван от батерии 40-местен дрон като екологична алтернатива на масовия транспорт.

И момента, в който въздушните таксита ще обикалят над големите градове, въобще не е далеч. Volocopter например трябва да достави флотилия от електрически въздушни таксита в Сингапур и Париж през 2024 г.

Но докато някои таксиметрови услуги поглеждат към облаците, други остават здраво стъпили на земята. Със сериозни подобрения.

Базираната в Бостън компания Motional, съвместно предприятие на Hyundai и глобалната технологична компания Aptiv, е пример за успех в това начинание. Компанията предоставя на разположение на пътуващите в Лас Вегас автономни роботизирани таксита (чрез приложенията на Lyft и Uber), които могат да ги закарат до популярни дестинации в Града на греха.

Въздушните таксита се доближиха с още една стъпка към момента на излитане Американските въздушни регулатори добавиха летящите таксита към списъка на наблюдаваните машини


Друга подобна компания е Waymo (дъщерно дружество на компанията майка на Google Alphabet Inc.), която от 2020 г. насам управлява първата в света напълно автономна услуга за превоз на пътници в части от Финикс.

"Услугата за автономно пътуване постепенно се превръща в част от ежедневието на хората", казва говорител на Baidu пред CNN Travel. "В градове като Пекин, Шанхай и Гуанджоу всяка роботизирана таксиметрова кола на Apollo Go може да извърши средно повече от 15 пътувания на ден."

Сбогом на езиковите бариери

Няма нищо лошо в това да човек да обикаля из един град и да снима забележителности, но винаги е по-добре да може да общува с домакините си на родния им език. Ако езиковите бариери останат в миналото, хората биха могли да се свързват с различни култури, да работят и живеят в чужбина, да откриват нови бизнес възможности и още много други полезни неща.

Добрата новина е, че преводът в реално време става все по-усъвършенстван с всеки изминал ден и Pixel Buds на Google са пример за това – те могат да превеждат казаното директно в ухото ви или да споделят транскрипция, за да можете да следите разговора.

Новият AI модел на Meta идва, „знаещ“ над 4000 говорими езикаТъй като липсват записи на много от тези езици, компанията използва записи на преведени религиозни текстове за някои от тях


Технологичният гигант работи и по VR хедсет, който показва преведения текст върху лещите в реално време.

Друга компания, Mymanu, също предлага автоматичен гласов превод чрез своите слушалки CLIK S. Те вече се използват в хотелиерството, а скоро ще бъдат въведени и в помощ на търсещите убежище в Обединеното кралство, като се синхронизират с приложението за превод MyJuno на компанията, за да помогнат на потребителите да общуват с хора на над 37 езика.

Mymanu твърди, че скоро ще пусне на пазара първите в света слушалки с гласово управление и eSIM. Наречени Titan, те могат да се използват като телефон без екран и предлагат превод в реално време, без да е необходимо приложение.

Полетите с нулеви нетни емисии са на хоризонта, екологичните хотели са тук

След като пътническите безпилотни самолети и eVTOL станат нещо обичайно, логичната следваща стъпка е свързана с отговора на добрите стари самолети.

ЕС задължава авиокомпаниите да използват устойчиви горива От 2025 г. всички горива, предоставяни на операторите на въздухоплавателни средства в ЕС, трябва да съдържат минимален дял на SAF


Бъдещето на пътуванията е неразривно свързано с изменението на климата - реалност, която накара Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) да обяви дългосрочна цел за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.

Благодарение на комбинацията от нови технологии, вариращи от устойчиви авиационни горива през двигатели, задвижвани с водород, до изцяло електрически самолети, това със сигурност е възможно, макар че критиците изразяват сериозни съмнения.

Базираната в САЩ компания Eviation Aircraft предлага поглед в бъдещето със своя изцяло електрически самолет Alice. Деветместният пътнически самолет, който ще влезе в експлоатация през 2027 г., има за цел да намали въздействието на регионалните полети върху околната среда. Досега са поръчани над 300 самолета от авиокомпания Aerus в Мексико, DHL, Air New Zealand и др.

Нова концепция разширява значително обхвата на електрическите самолети Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война


Възможно е през следващото десетилетие да станем свидетели и на завръщането на свръхзвуковите самолети. Базираната в Денвър компания Boom работи по актуализирана версия на Concorde, която има за цел да направи свръхзвуковите пътувания много по-тихи, по-екологични и по-достъпни.

Подобно на пътуванията със самолет, екологично ориентираните хотели проправят пътя за по-устойчиви пътувания в бъдеще.

Когато през 2021 г. Room2 Chiswick отваря врати в Лондон, той се превъръша в първият в света хотел с "нулево нетно потребление" за цял живот.

С други думи, хотелът е компенсирал целия си въглероден отпечатък - от производството и строителството, материалите, поддръжката, електричеството и т.н.

В сравнение с типичен британски хотел с подобен размер, Room2 използва 89% по-малко енергия на квадратен метър благодарение на термопомпи с наземно захранване, соларни панели, приспособления за пестене на вода, устойчиви политики за обществени поръчки, зелен покрив с биоразнообразие и политика за нулеви отпадъци.

И това е само един от многото примери за екологични хотели, които все по-често се превръщат в работеща алтернатива на обичайните места за настаняване.