Първите задвижвани с батерии влакове в Европа, вече са факт, съобщи CNN.

В Италия се движат Hitachi Masaccio, известни като "Blues". Това е първият етап от проект на стойност 1,23 милиарда евро, който ще добави 135 влака, задвижвани от батерии, към мрежата на националния оператор Trenitalia.

Маршрутите са в Калабрия, Лацио, Тоскана и островите Сицилия и Сардиния.

В Калабрия влаковете се движат по Йонийското крайбрежие, а сицилианските маршрути включват Месина до Палермо и Месина-Катания-Сиракуза.

Разбира се, не всички влакове по тези линии ще бъдат на батерии, така че е въпрос на късмет кои пътници ще имат удоволствието да пътуват с тях.

Влаковете с три и четири вагона и 300 места са хибридни, като работят на батерии, електричество и дизелово гориво.

"За първи път в Европа се използват батерии като основен източник на енергия във влакове за търговска употреба", се казва в изявление на Trenitalia.

Влаковете, направени от 93% рециклируеми материали, ще намалят въглеродните емисии и разхода на гориво с 50% в сравнение с дизеловите, се казва в изявление на Hitachi.

Да летиш без крила: Най-бързите влакове в светаДокато някой не докаже обратното, високоскоростният жп транспорт е най-ефективната алтернатива на самолетите

Движейки се на батерии през градските райони, те могат да елиминират емисиите и да намалят шумовото замърсяване.

"Система за консултиране на машиниста" също така предлага оптималната скорост за намаляване на потреблението на енергия.

Влаковете имат кратък пробег до 15 км само на батерии, но могат да се зареждат по време на движение, като използват пантографа (апарат който свързва влака с електропровод) или чрез спиране, което означава, че могат да се зареждат многократно по време на пътуване. Максималната скорост е 160 км/ч.

Освен това те са разположени на нивото на перона, за да могат пътниците с двигателни проблеми да влизат без стъпала, допълва CNN.

Слизаме от самолета заради влака: Все повече европейци избират железницитеЩе станат ли тихи европейските летища

Железопътната мрежа на Европа непрекъснато се разширява, но според Hitachi 40% от линиите на континента все още не са електрифицирани, а повече от половината влакове се задвижват само с дизелово гориво.

Някои линии са изправени пред трудна битка за електрификация поради географското си положение.

Само в Италия има над 2 500 мили трасета, които все още не са електрифицирани, като Hitachi твърди, че линията Masaccio предлага "незабавно решение, което да помогне за декарбонизацията на европейските пътнически железници".

Следващият модел на Masaccio трябва да бъде пуснат след 2 години. Предвижда се да се движи само на батерии, като пробегът му ще бъде над 100 км, пише в заключение CNN.