Бумът на пътуванията след пандемията и свързаните с него високи цени на билетите не показват признаци на забавяне и през следващата година, въпреки икономическата несигурност и намаляващите спестявания на домакинствата.

Макар че остава въпросът колко дълго потребителите ще продължат да харчат толкова за развлечения, авиокомпаниите, хотелите и анализаторите твърдят, че пътуването е останало основен приоритет, а не нещо пожелателно, както през миналите години.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт, цитирана от Reuters, международните пътувания са достигнали около 90% от нивата преди пандемията през тази година. Възстановяването е водено от посетители на Южна Европа от страни с по-хладен климат, въпреки рязкото покачване на температурите, и включва множество американски туристи, идващи отвъд океана.

"След пандемията редица хора пренаредиха приоритетите си и се съсредоточиха върху разточителството на пътуванията", казва Дан Маккон, старши партньор в консултантската компания за стратегии L.E.K. Consulting.

Лято в Скандинавия или как адските жеги променят туризмаРекордните температури засилват интереса към дестинации като Финландия, Норвегия, Швеция и Исландия


Това желание може дори да се засили през следващата година, твърдят и от компанията за туристически технологии Amadeus, чието скорошно проучване показа, че 47% от респондентите споделят, че международните пътувания са високоприоритетна категория дискреционни разходи за 2023 и 2024 г., в сравнение с 42%, които са ги определили като такива през предходната година. Amadeus е направила извадка от потребители от Великобритания, Франция, Съединените щати, Германия и Сингапур.

Тези тенденции повишават тримесечните приходи на туристическите компании, като през последните седмици круизни оператори като Royal Caribbean отчитат рекордни резултати. Приходите на туристическите оператори Booking Holdings и Airbnb пък са се увеличили съответно с 27% и 18%. На този фон авиопревозвачът Delta и хотелският гигант Marriott International прогнозират силно търсене и в бъдеще.

Немският превозвач Lufthansa отчита, че резервациите за остатъка от годината понастоящем надхвърлят 90% от нивото преди пандемията, а летният сезон продължава до октомври. United Airlines разширява обхвата на тихоокеанските полети тази есен с нови полети до Манила, Хонконг, Тайпе и Токио, съобшава още информационната агенция.

Самолетните превозвачи отчитат рекордни печалби Някои представители на бранш обаче твърдят, че този зашеметяващ ръст може да не продължи дълго


Като цяло търсенето на пътувания в световен мащаб се очаква да нарасне с 22% на годишна база през 2023 г. и с 6% през 2024 г., съобщават от Moody's във вторник, а цените на билетите, които в някои случаи са се увеличили с двуцифрени проценти след пандемията, едва ли ще паднат.

"Всички определят цени спрямо търсенето и това е основното икономическо уравнение", заявява пред Reuters Йожеф Варади, главен изпълнителен директор на нискотарифния превозвач Wizz Air. "Намираме се в среда на високи производствени разходи. Това оказва натиск върху ценообразуването."

Хейли Бърг, водещ икономист в онлайн туристическата агенция Hopper, на свой ред казва, че не се очаква пътниците в Европа и Азия да усетят значителни ценови облекчения тази есен. Тя очаква цените на самолетните билети по международните маршрути на дълги разстояния да останат високи, докато предлагането не надхвърли нивата отпреди пандемията, търсенето не се нормализира и цените на самолетните горива не намалеят още повече.

Най-интересните нови влакови маршрути в Европа през 2023 и 2024 г.Държавите в ЕС все повече инвестират в железопътни линии, които да осигуряват по-добри и по-бързи връзки


Международните входящи пътувания в Съединените щати през май са се увеличили с 26% на годишна база до 5,37 млн. посетители, но все още са с около 20% по-малко от обема на посетителите преди пандемията, отчетен през май 2019 г., по данни на Националната служба за пътувания и туризъм на САЩ.

"Очаква се растежът да остане по-висок в международен план, отколкото в САЩ и Канада, където наблюдаваме завръщане към по-нормални сезонни модели", коментира финансовият директор на Marriott Катлийн Оберг.

Някои авиогрупи като собственика на British Airways IAG все пак заявяват, че не е ясно дали търсенето може да бъде устойчиво. Анализаторите твърдят, че намаляващите спестявания на потребителите могат да доведат до спад в разходите, ако инфлацията не се понижи.