Правителството на Обединеното кралство обяви в сряда, че ще отложи с пет години забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили. Това разгневи производителите, които предупреждават, че този ход ще подкопае усилията на индустрията да премине към електрически превозни средства, съобщава CNN.

Забавянето е обявено лично от министър-председателя Риши Сунак, който вече смекчи някои от правителствените политики в областта на зелената енергия въпреки ожесточената съпротива на климатични активисти, членове на собствената му партия и бизнеса.

"Изглежда, че не сме се съобразили с това, че този подход ще наложи неприемливи разходи на затруднените британски семейства", обяснява Сунак.

По думите му ако правителството се придържа към настоящата си политика за климата, "рискуваме да загубим съгласието на британския народ".

Едновременно с това той заявява, че хората ще могат да купуват нови бензинови и дизелови автомобили до 2035 г., вместо до 2030 г., с което Обединеното кралство ще се изравни със страни като Германия, Франция, Испания, Италия, Канада и Швеция.

"Ще улесним прехода към електрически превозни средства", смята той. "Все пак ще изпълним международните си ангажименти и ще постигнем нулева нетна консумация до 2050 г."

Германия и Италия спъват забраната на двигателите с вътрешно горенеДвете страни искат от ЕК ясно да определи като допустими за използване т.нар. е-горива и след 2035 г.
Обединеното кралство обяви забраната от 2030 г. през 2020 г., с което даде заявка да стане първата голяма икономика, която ще декарбонизира автомобилния си транспорт - съществена стъпка към изпълнението на ангажиментите за нулева нетна стойност на вредните емисии до 2050 г.

Сега обаче плановете на Сунак са широко отразени, а автомобилните производители остро критикуват очакваната промяна в политиката по отношение на превозните средства с нулеви емисии. Те са заделили милиарди за електрифициране на автопарковете си преди крайния срок и се надяват, че целта за 2030 г. ще стимулира търсенето на електрически превозни средства.

"Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност. Промяната на забраната ще подкопае и трите", коментира Лиза Бранкин, председател на Ford UK. "Необходимо е политиката да се съсредоточи върху укрепването на пазара на електрически превозни средства в краткосрочен план и да подкрепи потребителите, докато насрещните ветрове са силни: инфраструктурата остава незряла, а разходите за живот са високи".

Миналата седмица BMW обяви, че ще инвестира 600 млн. паунда, подкрепени от правителството, в производството на електрически модел Mini в заводите си в Оксфорд и Суиндън в Обединеното кралство. От 2030 г. марката Mini трябва да стане изцяло електрическа в световен мащаб.

"Ние и цялата автомобилна индустрия се нуждаем от яснота по темата за електрическите превозни средства", категоричен е германският автомобилен производител в изявление, цитирано от CNN.

Stellantis, която е собственик на марките Fiat, Peugeot и Citroën, също повтаря призива на BMW за яснота и заявява, че се ангажира да постигне 100% нулеви емисии при продажбите на нови автомобили и микробуси в Обединеното кралство до края на десетилетието.

По-рано този месец компанията, създадена в резултат на сливането на Fiat Chrysler и френската PSA Group, отбелязва началото на производството на електромобили в завода си в Елсмиър Порт край Ливърпул. Тя инвестира 100 млн. паунда, за да трансформира производството си за електрически превозни средства.

Рекордни продажби на електромобили и хибриди в ЕС, България на опашкатаСтраната ни е в дъното на класацията за продадените електрически автомобили заедно с Кипър и Естония
Забавяне на електрическата трансформация

Автомобилната индустрия в Обединеното кралство тепърва се отърсва от сериозен спад, след като през 2022 г. производството на автомобили в страната достига 66-годишно дъно. Тя също така изостава в надпреварата за разработване на електромобили поради недостиг на местно производство на батерии.

Секторът получава тласък през юли, когато индийската Tata Group заявява, че ще инвестира повече от 4 млрд. паунда в изграждането на гигафабрика в Обединеното кралство, която ще осигури почти половината от батериите, от които Обединеното кралство ще се нуждае до 2030 г. Но последната промяна в политиката, пише CNN, може да върне назад този напредък и в крайна сметка да навреди на икономиката, ако застраши бъдещето на автомобилния сектор на Обединеното кралство.

Ако Великобритания иска да бъде лидер в постепенното премахване на замърсяващите превозни средства, "потребителите трябва да искат да преминат към тях, което изисква от правителството ясно и последователно послание, привлекателни стимули и инфраструктура за зареждане, която създава увереност, а не тревога", категоричен е Майк Хоус, главен изпълнителен директор на браншовата организация Society of Motor Manufacturers and Traders. "Объркването и несигурността само ще ги възпрепятстват, а намаляването на емисиите от автомобилния транспорт е единственият начин за постигане на нулева нетна стойност".

Независимият съветник на правителството по политиката в областта на климата, Комитетът по изменение на климата, споделя напълно това мнение. В доклад за 2020 г. комитетът заявява, че "пълният преход" към електромобили ще бъде "едно от най-важните действия за постигане на целта на Обединеното кралство за нулеви нетни емисии".

Застрашени работни места

При размиването на правителствените политики в областта на климата Сунак вероятно е бил подкрепен от резултата от неотдавнашните избори, на които неговата Консервативна партия успя да запази място в Лондон, което се очакваше да загуби, след като гласоподавателите се разбунтуваха срещу въведената в града зона за свръхниски емисии.

Автомобилни компании искат Великобритания да преосмисли сделката за БрекзитНастоящите правила след Брекзит изискват 40% от стойността на частите на електрическите превозни средства да идват от Великобритания или ЕС
ULEZ, която таксува шофьорите с 12,50 паунда всеки ден, в който използват автомобил, който не отговаря на строгите стандарти за емисии, беше разширена от кмета на Лондон Садик Хан от опозиционната Лейбъристка партия.

"Нуждаем се от разумно зелено лидерство", коментира Сунак. "Заклещени сме между две крайности: тези, които искат да се откажат напълно от електрическия преход, и други, които с идеологическо усърдие твърдят, че трябва да се движим още по-бързо."

Той обаче се сблъсква с критики от страна на собствената си партия. Отдръпването от програмата за климата "няма да помогне нито икономически, нито електорално", смята бившият министър на бизнеса и енергетиката Алок Шарма, който е председател на конференцията за климата COP26 в Глазгоу.

Саймън Кларк, друг депутат от Консервативната партия, заявява в X, че този ход ще "разруши" консенсуса на Обединеното кралство за справяне с климатичната криза.

Това може да навреди и на индустрия, в която работят 780 000 души и която генерира 10% от износа на Обединеното кралство. Повечето ръководители в отрасъла са съгласни, че преминаването към електрически автомобили е неизбежно и дори че то вече набира скорост във Великобритания.

Според властите в страната до края на годината се очаква електрическите превозни средства да съставляват почти 18% от регистрациите на нови автомобили, в сравнение с едва 0,7% през 2018 г.

Ако грешни стъпки в политиката или отслабваща правителствена подкрепа доведат до това, че Обединеното кралство се превърне в непривлекателно място за производство на електромобили, това може да застраши бъдещето на британския автомобилен сектор, категорични са ръководители на индустрията пред CNN.