Синдикатите не са запознати с Пътната карта за климатична неутралност на МС
Синдикатите Конфедерация на независимите синдикати в България (КНСБ) и Конфедерация на труда (КТ) „Подкрепа“ излязоха с позиции относно Пътната карта за климатична неутралност, съобщи БТА.
От КНСБ поискаха официална информация в позиция, публикувана на сайта на синдиката.
„Настояваме за официална информация по решението на управляващите, като евентуалният нов проект на пътната карта да ни бъде своевременно предоставен, за да запознаем с него нашите структури“, се казва още в позицията.
От синдиката припомнят своята позиция от вчера, в която се настояваше Народното събрание да не приема Пътна карта за климатична неутралност, докато от нея не отпаднат залегналите намаления на базови мощности на въглища.
Те допълват, че след острата им реакция за отпадане на възможността министърът на енергетиката да определя квоти за регулиран пазар, което ще се отрази крайно негативно върху работата на ТЕЦ „Марица изток 2“, депутатите са внесли и приели предложение отпадането на чл. 4, ал. 2, т. 8 от Закона за енергетиката да се отложи до юни 2024 г.
Подписано е споразумение с представители на протестиращите, заяви Денков Подписите стоят под 7 точки
В позиция, разпространена от пресцентъра на КТ „Подкрепа“ по повод предстоящото приемане на Пътна карта за декарбонизация на енергетиката, се казва, че Националният план за възстановяване и устойчивост, Териториалните планове за справедлив преход и други документи са изработени на тъмно и в интернет циркулират по няколко варианта на същите.
Това прави обсъждането им почти невъзможно и критиките, насочени към тях, се коментират със съответния посочен вариант от тези, които са изпратени по различни имейли и качени на разнообразни сайтове, се посочва в позицията.
Пътната карта за декарбонизация на енергетиката е във вариант, който всички участници критикуват.
„Констатацията, че всички са еднакво недоволни е най-вярната характеристика за полезността на този документ“, допълват от КТ „Подкрепа“.
„Няма как да понесем политическа отговорност вместо народните представители, когато към нашите критики и послания дълго време е имало отношение на безотговорност“, пишат още от синдиката.
Министерският съвет актуализира Пътната карта за климатична неутралност в частта за разполагаеми маневрени и базови мощности, съобщиха по-рано от пресслужбата на правителството.
Целта е да се гарантира съответствието на Пътната карта със сключеното на 3 октомври т.г. в парламента Споразумение между министър-председателя, членове на Министерския съвет, народни представители и представители на синдикалните организации в сектор „Енергетика“. Решението на Министерския съвет е прието неприсъствено, уточняват от пресслужбата.
От Пътната карта отпадат посочените преди това междинни стойности на енергийните мощности за преработка на въглища, съответно за 2026 г., 2030 г. и 2035 г. Те ще бъдат прецизирани в хода на предоговарянето на Националния план за възстановяване и устойчивост, както предполага и решението на Народното събрание от 12 януари т. г.
На 5 октомври, в интервю за БТА, премиерът Николай Денков призова за продължаване на преговорите за енергийните планове.
В същия ден политическите сили "Възраждане", "БСП за България" и "Има такъв народ" внесоха в деловодството на Народното събрание първия вот на недоверие към кабинета "Денков" за политиката му в сектор "Енергетика".
Документът е подписан от 72 народни представители. Към искането за оставка на правителството се присъедини и независимият депутат Радостин Василев, допълва БТА.