Според източници от търговията и корабоплаването, цитирани от Reuters, руските производители на суров петрол се радват на най-ниските разходи за превоз до рафинериите в Китай и Индия от почти година насам благодарение на нарастващия брой кораби, които плават по тези маршрути.

Появата на нови превозвачи, работещи извън обсега на западните правителства, позволява на руските компании да печелят значително повече от предвидения таван от 60 долара за барел, което САЩ и техните съюзници имаха за цел да наложат на Русия чрез санкции. Това също така означава, че налагането на ценовия таван ще има ограничено въздействие върху руските приходи, посочва информационната агенция и добавя:

“В четвъртък САЩ наложиха първите санкции на собствениците на танкери, превозващи руски петрол над горната граница - един, базиран в Турция, и един в Обединените арабски емирства, в опит да затворят вратичките в механизма, предназначен да накаже Москва заради нахлуването на нейните войски в Украйна”.

Страните от Групата на седемте (Г-7) наложиха санкции през декември 2022 г., които забраняват на превозвачите или застрахователите със седалище в страните членки да предлагат услуги за улесняване на износа на руски петрол, когато цената е над 60 долара за барел. Санкциите не се прилагат за спедиторски компании или застрахователи от други държави, независимо от цената.

Китай спестява милиарди от внос на петрол от санкционирани доставчициСтраната прави рекордни покупки на петрол от страни, срещу които са наложени западни санкции
Когато влизат в сила тези санкции, повечето от собствениците на плавателни съдове, участващи в търговията, са западни. Ако цената на петрола към онзи момент беше над 60 долара, рестрикциите щяха сериозно да нарушат руския износ. Цената на по-голямата част от руския петрол обаче се повиши над 60 долара едва през юли, което означава, че търговците, корабните компании и руските износители са разполагали с месеци за подготовка. В рамките на този период търговците, които желаят да работят по тези маршрути, закупуват по-стари танкери, а други са пререгистрирани в държави, които не налагат санкции срещу Москва.

Броят на танкерите, които са част от т.нар. “сенчести флоти”, се оценява на 535 кораба със средна възраст 23 години, според анализ на морската платформа Lloyd's List Intelligence, като 2/3 от тези танкери нямат известно застрахователно покритие.

"Докато правителствата по разбираеми причини използват финансовите и техническите услуги и корабоплаването като инструмент на външната политика, за да се опитват да контролират търговията, ще има хора, които ще се позиционират извън обсега на тези закони и ще продължават да извършват своята търговска дейност", коментира пред Reuters Майк Солтхаус, ръководител на отдела за външни отношения във водещия корабен застраховател NorthStandard.

В резултат на това толкова много плавателни съдове желаят да плават с руски петрол, че тарифите за превоз падат, което на практика осигурява на руските производители още повече приходи. Според търговци и изчисления на Reuters продавачите на руския суров петрол Urals спестяват около 7 долара на барел от фрахтовите ставки тази есен в сравнение с миналата зима, малко след налагането на ценовия таван. Това означава, че износителите печелят около 70 долара на барел за петрола, натоварен в балтийските пристанища, което е доста над ограничението от 60 долара.

Когато през септември цените на петрола достигнаха своя връх от 97 долара за барел, руските износители са печелили по 79 долара за барел.

„Тъмни кораби“ превозват руски петрол за милиарди в нарушение на санкциитеТанкерите и корабите, прикриващи координатите си, са нараснали с 82% в сравнение с първата половина на 2021
Според търговците фрахтовите ставки за доставките на руски суров петрол Urals за Азия през октомври са спаднали до най-ниските нива от въвеждането на ценовия таван. Цената на пътуването на 100 000-тонен танкер от балтийските пристанища до Индия е спаднала до 4,8-5,2 млн. долара (около 7 долара за барел) за барелите с октомврийско зареждане, заявяват търговците, от над 15 млн. долара (около 14 долара за барел) в началото на 2023 г. след въвеждането на политиката за ценови таван.

Фрахтовите ставки също така се понижават, след като Русия се съгласи да намали износа на петрол с 300 000 барела на ден в тандем със съюзника си от ОПЕК+ Саудитска Арабия.

Въпреки санкциите през тази година Русия е изнасяла близо 5 млн. барела суров петрол дневно. Международната агенция по енергетика съобщава в четвъртък, че общият руски износ на петрол и горива е скочил до 7,6 млн. барела дневно през септември.

Транспортните разходи за 140 000-тонен товар Urals от руското черноморско пристанище Новоросийск до Индия са средно около 4,1-4,2 млн. долара на рейс през октомври, съобщават източници от корабоплаването и търговията пред Reuters, което е по-малко от около 5 млн. долара през летните месеци. Търговци твърдят, че по маршрутите работят корабни компании, регистрирани в Близкия изток, Африка, Китай, Латинска Америка и дори в самата Русия.

"Виждаме няколко нови имена в корабоплаването с флоти от танкери", добавя друг търговец пред информационната агенция.