За производството на батерии се изразходват много природни ресурси като литий или редкоземни елементи, които изискват продължителни и често вредни за околната среда процедури за добив.

Френският предприемач Адриен Лелиевр обаче е разработил новаторско, устойчиво решение, съобщава Euronews.

Той изобретява електронния велосипед Pi-Pop, който не използва литиеви батерии, а суперкондензатор, за да съхранява енергия.

Суперкондензаторът работи, като натрупва енергия по електростатичен начин или чрез бавно движещ се заряд. За разлика от него, литиевата батерия съхранява енергия като химическа реакция.

С други думи, суперкондензаторът може да съхранява и освобождава енергия много бързо, когато е необходима.

ЕС върви към зависимост от китайски батерии, сходна с тази от руска енергияБлокът разчита в голяма степен на Китай за горивните клетки и литиево-йонните батерии

В случая с велосипеда това означава, че енергията се натрупва, когато човек натиска педалите или спирачките, и се използва за подпомагане на по-трудни действия като каране по наклон.

Помощта, която суперкондензаторите на велосипеда оказват на водача, е достатъчна за преодоляване на наклон от 50 м, ако велосипедът е зареден предварително на равнина, което го прави подходящ за около 80% от европейските градове.

Концепцията за суперкондензатор не е нова иновация сама по себе си; първите такива са произведени в края на 70-те години на миналия век. Днес те се използват във фотоволтаични системи (като соларни панели), цифрови фотоапарати и някои хибридни или електрически превозни средства за подобряване на тяхната ефективност.

При производството на велосипеда не се използват редкоземни материали, тъй като суперкондензаторите са изработени от въглерод, проводящ полимер, алуминиеви фолиа и целулоза - материали, за които вече съществуват процеси на рециклиране.

Електрификация под въпрос: Кризата в доставките на литий е неизбежнаТърсенето на основния за електрическите батерии материал ще надхвърли предлагането най-късно до 2030

Не е необходимо и да се чака велосипедът да се зареди - още едно предимство в сравнение с класическите електронни велосипеди.

Компанията също така твърди, че животът на суперкондензатора варира от 10 до 15 години в сравнение с пет или шест години за литиевата батерия.

За Лелиевр, чиято кариера преминава във френската електронна индустрия, е важно велосипедът да се произвежда на място в родната му Франция.

Acer представи електрически велосипед с изкуствен интелектБлагодарение на AI ebii научава личните предпочитания на потребителя и сам да сменя скоростите в зависимост от пътните условия

"Мисля, че не можем да правим иновации, ако загубим контрола върху производството", казва той.

"Когато говорим за устойчиво развитие, екологичен преход и енергиен преход, трябва да осигурим работни места", добави Лелиевр, в чиято компания работят 25 души.

В момента Pi-Pop произвежда по 100 велосипеда месечно. Компанията има за цел да произвежда 1000 месечно до 2024 г.

"През 2025 г. искаме да се насочим към европейския пазар, в момента обсъждаме потенциални възможности за набиране на средства", допълва създателят на велосипеда.