Amazon.com е използвала редица незаконни стратегии за увеличаване на печалбите на своята империя за онлайн търговия, включително алгоритъм, който е повишил цените, плащани от домакинствата в САЩ, с повече от 1 милиард долара, съобщава Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) в рамките на ново съдебно дело в четвъртък.

Искът на Федералната търговска комисия, пише Reuters, е подаден през септември, но много подробности остават скрити до четвъртък, когато в Окръжния съд на САЩ в Сиатъл е публикувана редактирана версия на иска.

Amazon, която има 1 милиард артикула в своя онлайн супермаркет, е създала "таен алгоритъм с вътрешно кодово име Project Nessie, за да идентифицира конкретни продукти, за които прогнозира, че други онлайн магазини биха последвали евентуално увеличение на цените от нейна страна. Amazon използва проекта, „за да извлече повече от един милиард долара директно от джобовете на американците", заявява FTC.

Amazon влиза в надпреварата за сателитен интернетДжеф Безос планира да изстреля над 3200 космически апарата, които да осигурят интернет връзка до всяка точка на земното кълбо


Говорителят на Amazon Тим Дойл заявява, че комисията "грубо погрешно описва" инструмента за ценообразуване, а и компанията е спряла да го използва преди няколко години.

"Nessie беше използвана, за да се опитаме да спрем нашето сравняване на цените да води до необичайни резултати, при които те стават толкова ниски, че са неустойчиви", казва Дойл.

Amazon започва да тества алгоритъма за ценообразуване през 2010 г., за да провери дали други онлайн търговци на дребно следят цените ѝ и да повиши тези на продукти, които вероятно ще бъдат следени от конкурентите, се казва в жалбата.

След като външните търговци на дребно започват да следват или да увеличават собствените си цени, Amazon продължавал да продава продукта на още по-завишена цена, което в крайна сметка е довело до свръхпечалба от 1 млрд. долара.

„Amazon спира да използване алгоритъма по време на своите събития за продажби Prime Day и сезона на празничното пазаруване, когато има повече медийно и клиентско внимание към онлайн търговеца на дребно“, се казва в иска на FTC. "След като фокусът на обществеността се насочи другаде, Amazon отново включва проекта Nessie и го пуска по-широко, за да компенсира".

ЕК наложи по-строги ограничения на 6 технологични гигантаДоминиращите играчи в блока ще трябва да спазват новия правилник за дигиталната конкуренция


През април 2018 г. Amazon използва алгоритъма, за да определи цените на повече от 8 млн. артикула, закупени от клиенти, които общо струват почти 194 млн. долара, се казва още в жалбата, преди да го спре през 2019 г.

FTC определя алгоритъма на Nessie като "нелоялен метод на конкуренция", тъй като манипулира други онлайн магазини да повишават цените, позволявайки на Amazon да прави същото. Жалбата на комисията също така обвинява Amazon, че се опитва да скрие информация за операциите си от антитръстовите органи, като използва функцията за премахване на съобщения в приложението за съобщения Signal, и твърди, че компанията е унищожила съобщенията от юни 2019 г. до началото на 2022 г.

Не на последно място, в жалбата си FTC отбелязва, че Amazon не позволява на други големи онлайн магазини като Walmart.com да продават на нейната платформа. На въпроса защо Amazon третира Walmart.com по различен начин от по-малките продавачи, Безос отговаря: "Просто е различно поради мащаба и поради конкурентната ситуация".

В иска се твърди, че през 2017 г. Amazon е възпрепятствала Walmart да предлага отстъпки на онлайн купувачи, които са вземали покупките си от физическите магазини на веригата.