Няма пари за играчки – шейната на Дядо Коледа ще е по-лека в Европа и САЩ
Тази година Дядо Коледа може да не успее да зарадва всеки с подарък.
Изпаднали в затруднение, повечето потребители в Европа и САЩ предпочитат да купуват храна и основни стоки за бита, твърдят световни производители на играчки и експерти от бранша пред Reuters.
Потребителите се борят с високата инфлация и бавния икономически растеж. Очаква се празничният сезон, който започва с „Черния петък“ в края на ноември и продължава приблизително до края на декември, да бъде особено труден за търговците на дребно, продаващи празнични стоки.
Любими играчки като куклите Барби и роботите от "Трансформърс" обаче остават на първо място в списъка с желания на децата, казва Лоо Уи Тек, мениджър на индустрията за потребителска електроника в Euromonitor International.
Много родители обаче не могат да си ги позволят тази година. Най-продаваната кукла Барби в Amazon, "Barbie Pop Reveal", в момента струва 19,99 паунда (24,89 долара). Комплектът за игра "Скорпион" на Hot Wheels е струвал 35 паунда през 2020 г., но сега същата играчка е около 60 паунда в Amazon.co.uk.
"Най-важното нещо за хората на тези празници е да имат храна на масата за семействата си", коментира Айзък Лариан, главен изпълнителен директор на производителя на кукли Bratz MGA Entertainment. Той очаква продажбите в неговата компания, която продава в Европа и САЩ, да намалеят с 10-12% в световен мащаб спрямо миналата година.
Производителите на играчки Hasbro и Mattel също предупредиха за по-слаби продажби в индустрията.
Но търговията може да се окаже дори по-трудна от очакваното, заявиха пред Reuters четирима производители на играчки и експерти.
Търсенето в навечерието на Коледа ще бъде по-малко от миналата година, смята Ник Олдридж, управляващ директор в Bandai, производител на виртуалните домашни любимци Tamagotchi. Той очаква повече намаления на цените, тъй като търговците на дребно се стремят да изместят по-старите продукти. "Предлагането от предишни години е голямо, така че има много разпродажби и много големи намаления", казва той.
Световните продажби на продукти от "Трансформърс" и "Спайдърмен" се очаква да намалеят с 2%, прогнозира Euromonitor.
Предвиждайки по-ниското търсене и вече разполагайки с излишни запаси, много търговци на дребно поръчват по-малко продукти тази година. Това означава, че продуктите, които се търсят, може да се разпродадат бързо. „Черният петък“ ще даде на търговците на дребно предварителна информация.
Кауза, пари, имидж: Защо няма „Черен петък“ за марки като Apple и TiffanyКампанията
"Сега виждаме, че вече започват някои ранни продажби на "Черния петък", заяви Стив Тоцке, президент и главен търговски директор на производителя на Барби Mattel. Нивата на складовите наличности на Mattel в края на третото тримесечие са намалели с двуцифрен процент в сравнение с предходната година, като седмиците на доставка са намалели с високи едноцифрени стойности, съобщиха от компанията миналия месец.
MGA Entertainment е поръчала и произвела по-малко продукти, казва Лариан, защото е искала да бъде "предпазлива и консервативна", но сега очаква да изчерпи някои нови играчки.
Вносът на играчки в САЩ е спаднал с 32% на годишна база през трите месеца до 31 август 2023 г. в доларово изражение, според данни на компанията Panjiva на S&P Global Market Intelligence. Обикновено това е ключов период за поръчки на празнични стоки. Доставките по море - измерени чрез броя на контейнерите, намаляват с 8% през септември.
"Пазарът на играчки намалява през цялата година", казва Флориан Зибер, главен изпълнителен директор на германския производител на играчки Simba. Търсенето от страна на потребителите в Европа е по-ниско в сравнение с миналата година, а тогава вече е било по-ниско в сравнение с предходната, допълва експертът.
Все пак, някои оптимисти очакват късен скок в търсенето.
"Очакваме добър празничен сезон за Mattel", прогнозира Тоцке.
Фредерик Тът, глобален съветник по въпросите на играчките в компанията за данни Circana, заяви, че продажбите на играчки са намалели с около 7% на годишна база в страните, които тя следи през първите девет месеца на годината, но очаква купувачите да се активизират през трите седмици преди Коледа.
Категориите с най-добри резултати до момента са игри и пъзели, плюшени играчки, строителни комплекти и коли.
"От бюджетите ще има средства, заделени за играчки", смята Джери Сторч, главен изпълнителен директор на консултантската компания Storch Advisors и бивш главен изпълнителен директор на Toys-R-Us и Hudson's Bay Co . "Но е факт, че тази година няма да се продават толкова много играчки, колкото миналата.", допълва експертът.