„Кожата ми спря да пее“: Татуировките не само избледняват, но и заглъхват
Мери Хейли е подготвена за всяко парти с един много интересен трик. Има татуировка, изглеждаща като баркод. Това обаче е нещо различно. Когато го сканираш с музикалното приложение Spotify, от телефона започва да звучи Mambo No.5 на Лу Бега.
Хейли е на 33 години и управлява маркетингова агенция в щата Мейн. Прави си въпросната татуировка преди година и тя бързо се превръща в тема на разговор по време на работата ѝ като сервитьорка. Клиентите често я питат какво иска да каже с нея. Тя им казва да я сканират и да я чуят, разказва The Wall Street Journal.
За тази технология започва да се говори още през 2017 г. Тогава калифорнийската компания SkinMotion лансира ново приложение за телефон, което нарича Soundwave Tattoos). Онлайн обаче могат да се намерят източници, които твърдят, че технологията е поне на десетина години, въпреки че идея на SkinMotion е да създаде огранизация от „сертифицирани“ татуисти от различни страни, за които гарантира, че биха се справили със задачата.
Spotify също използва технологията, но няма данни стрийминг компанията някога да е рекламирала или призовавала хората да се татуират.
Всъщност на сайта си компанията обяснява, че практиката наподобява тази с QR-кодовете, станали особено популярни преди няколко години. Освен това Spotify имат съвсем различна идея – те казват, че приложението на кодовете е по-скоро за рекламни цели.
Например, правиш брошура, тениска или друг рекламен продукт и върху него нанасяш и въпросния код. Ако клиентът иска, може да сканира и така лесно да намери съдържанието, независимо дали става дума за песен или подкаст.
В реалния живот обаче нещата отиват в друга посока. Все повече хора се закачат за модата. Със звуков код могат да бъдат изписани много неща. Не е задължително да става дума за музика. Може да е бебешкото бърборене, гласът на починал близък, смехът на любимия или нещо друго.
Големият въпрос е колко време „работи“ татуировката. И докато в социалните мрежи валят реклами, хвалещи новия тренд, някои хора откриват, че нещата далеч не са толкова лесни.
С течение на времето татуировката може да избледнее или пък човешката кожа да се промени така, че да няма възможност за правилно сканиране на кода.
Хейли, знаейки за тези рискове, разказва, че нейният таутист нарочно направил линиите по-тънки, за да я спаси от „разрухата на времето“. Младата жена, притежател на общо осем татуса, казва, че в крайна сметка се стига до „размиване“ на линиите.
Автомонтьорът Декс Хайне от Ротердам прави своята звукова татуировка през 2020 г. Неговата е под коляно и съответства на песента Pony на Ginuwine.
„Хората навсякъде по света смятат тази песен за смешна“, казва Хайне.
Скоро обаче неговият код спира да работи. Сканирането става трудно и е разочароващо, когато опитът е неуспешен, особено сред компания от приятели. Затова кодът вече е покрит от един голям дракон, част от цялостния туш ансамбъл по тялото му.
„От 2017 г. виждаме кодовете на Spotify да се използват на най-различни места – стикери, маратонки и, да, татуировки“, казва пред WSJ говорител на компанията.
Татуировката на 24-годишната Вероника Рейд от Омаха би трябвало да е Tunderstruck на AС/DC, но всъщност никога не е била сканирана. Младата жена смята, че татусът „не работи“, защото му липсва логото на Spotifay.
Оказва се, че тези рисунки върху кожа може да са предизвикателство за някои татуисти. Изисква се прецизност и търпение.
„Това са едни от най-стесиращите татуировки“, казва 34-годишната Натали Уилкинсън от английския гард Родъръм. Според нея най-добрите места за такава рисунка са глезенът или областта около коляното. Казва, че избягва ръце, ребра и стомах заради способността на туша да избледнява с времето.
Освен това прави предварителна проба за сканиране на кода преди да го татуира. Ако все пак не работи, не взима пари за свършеното. Самата татуистка Уилкинсън се е изрисувала с такива кодове. Един от тях препраща към песен от анимационната поредица SpongeBob SquarePants.
От другата страна на океана, в Усконсин, татуистката Кейша Нънли разказва, че досега само веднъж е рисувала код от Spotify. Той бил за песен, написана от сина на клиентка. Татусът обаче „не работи“ при опит да бъде сканиран кожата. Но пък кодът може да се сканира от снимка.
„Майката ме помоли да я направя и каза, че дори да не работи, пак ще означава много за нея“, казва Нънли.
Джейсън Грифит, татуист със собствено студио в Кентъки, казва, че неговият код все още работи. Изписан е над лявото му коляно и единственото неудобство е, че трябва да се епилира, за да може да сканира. Той казва, че е направил около дузина такива рисунки и досега знае само за една, която е трябвало да се „редактира“ – преработвал е линиите в логото на Spotify.
“Кожата на всеки човек зараства по различен начин, но промените са неизбежни с времето“, обяснява той.
Татуировките по принцип често пъти отразяват интимен момент от живота, напомня Мат Лодър, преподавател по история на изкуствата в университета в Есекс. Може да става дума за събитие, преживяване или близък човек.
„Татуировките говорят за хората, които ги носят. Можем да разберем много за човека, гледайки тези произведения на изкуството“, казва той.
Някои обаче са далеч от подобен философски възглед. 31-годишната Миранда Биман от Ню Йорк свежда ползата от туша върху кожата си до съвсем битово ниво. По време на мач фен на противников отбор по американски футбол я сканирал, спомня си тя. И толкова се зарадвал на песента, че купил на цялата ѝ компания по две бири.
„Това са по около 30 долара на човек“, казва Биман.