Как поколението Z се превърна в двигател на онлайн търговията в Сингапур
Представителите на поколението Z са водещата аудитория в онлайн пазаруването за търговците в Сингапур.
Според доклад на Meta и Bain & Company за цифровия потребителски пейзаж в Югоизточна Азия, 72% от представителите на поколението Z там предпочитат да пазаруват онлайн.
Родените между 1997 г. и 2012 г. са водещи сред другите поколения в откриването, оценяването и купуването онлайн, като 45% от тях правят това чрез социалните медии, показва докладът, цитиран от CNBC.
По тази причина редица сайтове на социални медии въведоха функции за електронна търговия в своите платформи, предоставяйки алтернатива на популярни сайтове за онлайн пазаруване като Lazada и Shopee.
Например, потребителите могат да пазаруват директно от магазина TikTok или Facebook Marketplace, без да навигират извън приложението.
Пазаруването в социалните медии допринася за социалната търговия, която се очаква да нарасне значително в Сингапур през следващите пет години и се очаква да достигне 6,99 млрд. долара до 2028 г., според доклад на Research and Markets от миналата година.
Представителите на поколението Z предпочитат да пазаруват в TikTok и Instagram вместо във Facebook, който е по-популярен сред по-възрастните поколения, показва проучване на британската аналитична компания YouGov за 2023 г.
В Югоизточна Азия повече от 15 млн. предприятия използват TikTok, за да популяризират работата си сред аудитория от 325 млн. потребители месечно, се казва в съобщение на платформата. Видеоклиповете, които използват развлекателна и информационна стойност, за да стимулират онлайн покупките, известни още като "shoppertainment", са създали пазар на стойност 500 млрд. долара, според доклад на TikTok за 2022 г.
Подобна стратегия дава възможност на бизнеса да привлича купувачи, като създава забавно, достоверно и вдъхновяващо съдържание, което отговаря на емоционалните нужди на клиентите, допълват от TikTok.
Емоционалната ангажираност на "развлеченията за купувачите" е привлекателна за представителите на поколението Z, тъй като те предпочитат да купуват от създатели на съдържание, които придават на продукта измерение на автентичност, обяснява Лорънс Лох, професор по стратегия и политика в Бизнес училището на Националния университет на Сингапур (NUS).
"В сравнение с другите поколения те предпочитат да получат реална представа за това, което купуват", допълва той.
Инфлуенсърите могат да привлекат поколението Z и чрез използване на функциите за излъчване на живо. За разлика от статичното пазаруване в уебсайтове за електронна търговия като Lazada или китайския Taobao, лайвстриймърите на TikTok разговарят с аудиторията си по три или четири часа, казва Трейси Лох, старши преподавател по комуникационен мениджмънт в Сингапурския университет по мениджмънт (SMU).
Според нея това е като да получиш препоръка от приятел, което помага на купувача да спечели по-голямо доверие от страна на потребителите, отколкото би спечелил един бранд. "Искате някой, чийто фактор на доверие е висок, особено когато става въпрос за по-лични или интимни продукти, като козметика или здраве", казва тя.
Според базата данни за електронна търговия на Statista, инфлуенсърите с 1000 до 10 000 последователи, които създават съдържание, известни още като наноинфлуенсъри, съставляват най-голям дял от акаунтите в TikTok и Instagram.
Такива малки инфлуенсъри привличат купувачите от поколението Z, тъй като предоставят нишови препоръки, които отговарят на селективните предпочитания на поколението Z, допълва Лох от NUS.
Тъй като представителите на Поколението Z са дигитално ориентирани, те разчитат много на наноинфлуенсърите, за да направляват решенията си за покупка. "Те искат да намерят нещо, което съответства на техните нагласи и предпочитания.", обясняват експертите.
За разлика от тях, милениалите, родени между 1981 и 1996 г., предпочитат големи търговски марки или макроинфлуенсъри като известни личности или спортисти.
Традиционните сайтове за електронна търговия започнаха да подражават на социалните медии, като разшириха кръга си от инфлуенсъри за местни кампании и привличане на представителите на поколението Z, допълва Лох.
"Shopee използва по-млади, местни знаменитости вместо хора като Кристиано Роналдо за повече от сингапурските си кампании", казва тя.
Търговията в социалните медии също така прави по-удобно за поколението Z да следва препоръките на инфлуенсърите, като съчетава инструментите за търсене на информация с възможността за директни покупки. Например, функцията "shoppable posts" на Instagram позволява на компаниите да маркират продукти директно в своите фото- или видеопостове, като с няколко докосвания отвеждат потребителите до страницата за плащане.
Представителите на поколението Z са все по-важен потребителски сегмент, тъй като тяхната покупателна способност непрекъснато нараства през последното десетилетие.
Според доклада на Meta за цифровите потребители средната заплата на завършилите висше образование в Сингапур достига 4200 сингапурски долара (3181 щатски долара) през 2022 г., в сравнение с 3700 сингапурски долара през 2020 г.
Младите купувачи разполагат с все по-големи суми и "нямат угризения" да харчат за определени стоки, допълва Лох. "Въпреки че не е достигнат напълно, там има голям потенциал... дайте му още няколко години, за да нарасне доходът му", допълва тя.
Представителите на поколението Z не само разполагат с пари - те имат и социално влияние. Това са млади хора, които притежават властта да влияят на решенията за покупка на другите поколения, категорична е Лох.
"Поколението Z действа като лидер на мнение. Много от тях оказват влияние върху навиците за пазаруване и начина на живот на своите родители или баби и дядовци", допълват експертите и посочват, че някои по-възрастни сингапурци дори са започнали да използват същите платформи, които използват Gen Zers, за да пазаруват.