С понижаването на температурите собствениците на електрически превозни средства често установяват, че пробегът им намалява. Причините за това са повече, отколкото много хора предполагат.

Тестовете на групата за защита на потребителите Consumer Reports показват, че пробегът на електромобилите намалява средно с около 25% при движение по магистрала при минусови температури в сравнение с дните с по-високи такива.

Има две основни причини за това - батерията и водачът. Както хората, така и батериите на електромобилите работят най-добре в сходен температурен диапазон, който е приблизително между 15 и 21 градуса по Целзий, обяснява пред CNN Анди Гарбърсън, ръководител на маркетинга на компанията за изследване на батерии за електромобили Recurrent.

Какво се случва с твърдотелните батерии - Светия Граал на електромобилите?Те обещавават по-дълъг пробег и по-кратко време за зареждане от традиционните литиево-йонни модели
Батериите работят чрез химични реакции, при които електроните и йоните се движат от едната страна на батерията към другата. Когато стане твърде студено, всички видове химични реакции се забавят, включително и тези. Това означава, че пробегът намалява.

Но и хората не функционират толкова добре в студа. Когато шофираме в студен ден, трябва да увеличим отоплението в автомобила, което всъщност е много по-голям фактор за намаляване на пробега, отколкото влиянието на температурата върху самата батерия, добавя Гарбърсън.

В автомобил с бензинов двигател включването на отоплението почти не влияе на разхода на гориво. Това е така, защото бензиновите двигатели произвеждат много топлина през цялото време - и през лятото, и през зимата. Всъщност, когато автомобилът с ДВГ изгаря бензин, за да се движи, по-голяма част от енергията се превръща в отпадна топлина. Насочването на част от нея към купето, за да се стоплят пътниците, не е никакъв проблем.

Електрическите двигатели и акумулаторите, от друга страна, произвеждат много малко отпадна топлина. Това е една от причините за тяхната ефективност, тъй като почти цялата енергия от батериите се използва за движение. Но когато салонът се нуждае от отопление, енергията, използвана за това, се изважда от километрите, които могат да бъдат изминати, което означава, че пробегът може да намалее значително.

ЕС инвестира €4 млрд. в заводи за батерии и зелени технологииПодкрепата има за цел да спре привличането на производство в чужбина с обещание за по-големи чуждестранни субсидии
Тестовете на Consumer Reports показват, че при много кратки пътувания нещата се влошават значително. Всеки път, когато автомобилът спира и салонът се охлажда, той трябваше да се подгрява отново, когато тръгва, което отнема повече енергия и удвоява загубата на пробег.

За щастие, повечето по-нови модели електрически превозни средства имат много ефективни системи за отопление с термопомпа, които помагат да се сведе до минимум въздействието. Но дори и те имат своите ограничения и не работят добре, когато температурите паднат под около 10 градуса под нулата, казва Гарбърсън:

"Те са значително по-ефективни, независимо дали става въпрос за къщата ви, бойлера или колата, тъй като черпите по-малко енергия, за да отоплявате купето си. Въпреки това отоплението води до значителни загуби в обхвата при всички случаи”.

Времето за зареждане на електромобилите е по-дълго, когато температурата е ниска. Зареждането, както и разреждането, е химическа реакция, която се забавя при понижаване на температурите. В добавка към това някои електромобили значително забавят максималното си бързо зареждане при много студено време, за да предотвратят повреда на батерията.

От EV до хибриди - кои автомобили имат най-много проблеми?Най-ненадеждните модели се водят плъг-ин хибридите
Но и тук има добра новина, тъй като повечето по-нови електромобили разполагат с усъвършенствани системи за управление на температурата, които поддържат акумулаторния пакет близо до идеалните стойности.

"Ако времето е студено, системата за управление на температурата се активира, за да загрее батерията. Целта е, докато стигнете до зарядното устройство, тя да е достатъчно загрята, за да няма значение каква е температурата навън", посочва в заключение ръководителят на маркетинга на компанията за изследване на батерии за електромобили Recurrent.