Емоционалната интелигентност в общуването се свежда до разбиране и управление на чувствата - както вашите, така и на другите.

Става дума за това да разпознавате неизказаните сигнали и емоциите отвъд думите, казва за CNBC Рупал Пател, бивш агент на ЦРУ, чиято кариера преминава от военни зони през джунгли до корпоративни заседателни зали и международни сцени.

"По време на работата си в ЦРУ информирах президенти, политици, хуманитарни работници, специални части и посланици. При всички наши контакти емоционалната интелигентност беше от ключово значение“, споделя тя.

Като анализатор и полеви агент в ЦРУ Рупал Пател съветва генерали и печели медали за служба във военна зона. Днес тя е международен лектор, корпоративен консултант и съветник на ръководители. Автор е на книгата From CIA To CEO: Unconventional Life Lessons for Thinking Bigger, Leading Better and Being Bolder.

Забравете егото и общувайте. Уроци от кризата на самотата на УолстрийтСветовната борса е известна с дългите часове и стресиращ работен процес, особено за младите служители

“Трябваше наистина да разбирам аудиторията си. За да достигнете до другия човек, говорете на неговия език", казва още Пател и въз основа на опита си посочва какво винаги правят хората с висока емоционална интелигентност, когато общуват с на индивидуално ниво или публично:

1. Те не се плашат от големи имена

Според Пател, емоционално интелигентните хора не се притесняват от това колко важни са всички хора в стаята, като например присъствието на техния главен изпълнителен директор или високопоставен клиент. Те успяват да игнорират този фонов шум и да се съсредоточат върху предаването на своето послание. Отнасят се с доброта и уважение към всички, независимо от титлата им. Именно това ги прави ефективни комуникатори.

Преговорите за заложници са лесни. За увеличение на заплатата – не толковаБивш полицай дава съвети как да водим успешни преговори

2. Упражняват се

Преди големи презентации или срещи емоционално интелигентните хора репетират представянето си, а не притеснението си.

Ако се фокусирате върху нервите си, логично е да се изнервите. Но ако се съсредоточите върху съдържанието и предаването на думите си, ще постигнете отлични резултати.

За да се преборите със страха, подгответе се, като произнасяте думите на глас. Влезте в ролята на силна личност и разполагайте с цялата необходима информация на една ръка разстояние. След това продължавайте да се упражнявате, докато това ви стане втора природа, казва тя.

Сатя Надела: Емпатията не е меко умение, а най-трудното за придобиванеСъпричастността позволява на лидерите да се свързват по-добре не само със своите служители, но и с клиентите, смята изпълнителният директор на Microsoft

3. Имат чувство за перспектива

Понякога, въпреки най-добрите ви усилия, може да се изложите. Това се случва. Емоционално интелигентните хора знаят, че ако кажат нещо и то се провали, това не е краят на света.

Независимо дали са приети с овации, или са посрещнати с мълчание, този тип хора умеят да продължат напред.

Умението да се примирите за момент или дори да признаете на шега някоя неловка ситуация може да накара хората да ви уважават повече.

С висок потенциал, а не с високи постижения: Бъдещето е на тези служителиСтремежът към наемане на служители с висок потенциал придобива ново ниво на значение в свят, управляван от технологиите

4. Започват с ниски залози

"Някои от най-добрите оратори, които познавам, не са започнали по този начин. Но най-емоционално интелигентните сред тях са разбрали, че винаги има какво да подобрят. Те не бягат от неудобството си", споделя Пател.

Вместо това се стремят да намерят възможности за изказване, като доброволно включване по време на родителска среща или вдигане на тост на прощалното парти на техен колега. След като придобият по-голяма увереност, те се насочват към по-големи сцени, като например ролята на основен оратор на голяма конференция в бранша.

Три начина да спечелите доверието на екипа си в смутни временаГолям набор от лидерски умения могат да бъдат полезни в периоди на стрес и промени, но три елемента са ключови – яснотата, интерес и постоянството

5. Знаят как и кога да използват гласа си

Емоционално интелигентните хора говорят целенасочено.

Искате ли да получите повишение или да напреднете в кариерата си? Да подобрите организацията или бизнеса си? Да се застъпвате за кауза, която ви интересува? Да излезете от зоната си на комфорт? Да споделите голяма идея?

Не хабете ораторските си умения в празни приказки - използвайте ги за нещата, които имат значение за вас, когато те са най-важни.