Apple сложи край на поредицата спадове в приходите, Китай остава проблем
Apple отбелязва увеличение на приходите за изключително важното последно тримесечие на 2023 г., слагайки край на предишните спадове.
В четвъртък компанията отчете приходи от около 120 милиарда долара, което е ръст от 2,1% спрямо периода октомври-декември година по-рано, и нетна печалба от 34 милиарда долара, което е ръст от 13%. И двете числа надхвърлиха очакванията на анализаторите, според FactSet.
Ключовият бизнес на Apple с iPhone е нараснал с близо 6% спрямо същото тримесечие на предходната година, с продажби от 69,7 милиарда долара спрямо прогнозираните от анализаторите 67,6 милиарда долара.
Инвеститорите внимателно следят и перспективите на Apple в звеното за услуги, приходите от което са 23,1 милиарда долара за четвъртото тримесечие. Това е ръст от 11,3%, малко под прогнозите на анализаторите.
Резултатите на Apple подчертават силното представяне в сезона на печалбите на най-големите технологични компании, особено сред тези, които обогатяват продуктите и услугите си с изкуствен интелект, отбелязва The Wall Street Journal.
По-рано тази седмица Microsoft отчете най-силния си ръст на печалбата от повече от две години, тъй като продължава да обновява много от предложенията си за бизнес софтуер с технологията, която стои зад ChatGPT.
Компанията-майка на Google, Alphabet, отбеляза четвърто поредно тримесечие на ускоряване на растежа на приходите.
Акциите на Meta Platforms, майка на Facebook, се повишиха с над 14% след като компанията обяви резултатите си и подробно описа начините, по които AI е помогнал за извличането на печалби от Reels на Instagram и други платформи.
По време на разговора за печалбите на Apple главният изпълнителен директор Тим Кук също каза, че компанията инвестира в изкуствен интелект и че планира да сподели подробности за това по-късно тази година.
Производителят на iPhone се сблъска с различни предизвикателства през последната година, включително регулаторен контрол по света върху политиките на App Store, спад на продажбите в Китай и неспокойни инвеститори, които са предпазливи относно перспективите за растеж на компанията. Няколко анализатори понижиха рейтинга на акциите на Apple тази година.
Компанията отбеляза четири последователни тримесечия на спад на приходите спрямо предходната година. Последният път, когато това се случи, беше през 2001 г., малко преди Apple да пусне iPod, след като съоснователят Стив Джобс се върна като главен изпълнителен директор. За фискалната 2023 г., която за Apple приключи през септември, продажбите са намалели с 2,8%.
Относно перспективите на Apple за текущото тримесечие, компанията заяви, че очаква бизнесът с услуги да расте със същия темп, както през периода октомври-декември. Общите продажби на iPhone ще бъдат същите, като се изключат около 5 милиарда долара приходи, имайки предвид слабото търсене през периода януари-март миналата година, казаха от компанията.
Китай остава най-тревожният аспект от бизнеса на Apple за инвеститорите. Местният конкурент Huawei набира скорост, откакто се върна към телефоните от висок клас, а през последните месеци Китай забрани на служителите на правителството да използват iPhone или други чужди марки телефони по време на работа, съобщи The Wall Street Journal през септември.
През януари Apple започна да предлага рядка отстъпка за най-новите си iPhone на китайския пазар, за да противодейства на спада.
През последното тримесечие на 2023 г. общите продажби на смартфони в Китай са нараснали с 6,6% спрямо предходната година, прекъсвайки поредицата от спадове от 10 тримесечия, според Counterpoint Research.
Apple запазва челната позиция с 20,2% пазарен дял, но продажбите ѝ падат с 9%, докато продажбите на Huawei скачат със 71%.