Бихте ли се върнали в офиса, ако ухаеше по-добре?
Работодателите използват аромати, за да подобрят настроението на служителите. Внимавайте обаче с комбинацията лавандула-тиквен пай
Има лек за милионите служители, които намират работата от офиса за неприятна: Ароматерапия на работното място.
В края на миналата година Hines, компания за недвижими имоти с небостъргачи по целия свят, пуска специален аромат, който се разпространява чрез системата за отопление, климатизация и вентилация в централата ѝ в Texas Tower в Хюстън.
Тази година ароматът вече се разпространява в над 20 други офис сгради и жилищни комплекси - от Чикаго и Ню Йорк до Лондон и Делхи.
Взимайки примери от луксозните хотели и стъпвайки на изследвания, които показват, че приятните миризми могат да подобрят настроението, Hines е част от нарастващата тенденция работните места да напомнят на спа център, пише The Wall Street Journal.
Новото тайно оръжие на шефа
Компаниите вече подобриха офисите със сензорно стимулиращ дизайн като зеленина, достатъчно естествена светлина и успокояващ бял шум. Сега работните места включват и подарък за обонянието, тъй като се смята, че ароматерапията може да подобри благосъстоянието на служителите, обяснява съизпълнителният директор на Hines Лора Хайнс-Пиърс.
Повече от година е нужна на компанията, за да усъвършенства своя корпоративен аромат, който включва 35 съставки, включително азиатски жасмин Sambac, за който се смята, че увеличава чувството за щастие и увереност, индийско сандалово дърво за облекчаване на тревожността и италиански бор за борба с умората.
„Нашата идея е да преформулираме начина, по който хората мислят за офиса, превръщайки го в място, което свързват с положителни изживявания“, казва Уитни Босин Бърнс, старши вицепрезидент по глобалната клиентска стратегия в Hines.
Някои компании отдавна използват аромати, за да привлекат купувачите - и да събудят мозъчната област, която влияе на емоциите. Ароматът на хотел St. Regis напомня на прясно отрязани рози American Beauty и нотка на шампанско. Веригата пекарни Cinnabon поставя фурните близо до витрините на магазините, така че миризмата на топли канелени рулца да излиза с отварянето на вратите. Abercrombie & Fitch се прочу с това, че изпомпва толкова много от аромата си на мускус, че миризмата се носи в целия търговския център.
В Marler Law Partners, семейна адвокатска кантора с офиси в Сейнт Луис и Фармингтън, Мисури, управляващият партньор Сара Л. Марлер започва да добавя дифузори за аромати преди около шест месеца. Когато има особено труден случай за решаване, тя избира ободряващ аромат. Ако идва нов клиент, преминава към бергамот, който може да облекчи напрежението.
Създаването на офисен аромат все пак има своите предизвикателства
„Искате нещо, което ще повлияе на желанието за завръщане на хората в офиса и също така на това колко добре ще си вършат работата“, казва Алън Р. Хирш, директор на Smell & Taste Treatment and Research Foundation в Чикаго.
Д-р Хирш е автор на проучване от 90-те години, което показва, че хората са с 84% по-склонни да купят маратонки Nike, ако са в стая, ухаеща на флорален аромат, в сравнение с тези в стая без аромат. Смесените флорални миризми се свързват с по-бързото учене, според други проучвания, които той и колегите му провеждат.
Намирането на подходящи за офис аромати е от ключово значение. Д-р Хирш предупреждава, че компаниите трябва да избягват комбинацията от лавандула и тиквен пай поради ефекта на сексуална възбуда.
„Направихме проучване за ефектите на миризмите върху притока на кръв в пениса и открихме, че тази комбинация има особено силно влияние“, казва той пред WSJ.
Hines работи със ScentAir, доставчик на аромати за различни пространства, сред които хотелите Marriott.
След като ScentAir създава няколко аромата, компанията започва да тества два от тях в конферентните зали и други пространства, за да проследи влиянието им върху ръководителите и служителите - и за да избере най-подходящия.
„Те търсеха едновременно ободряващ и отпускащ аромат“, казва Неони Гилиган, директор на парфюмите и продуктовия маркетинг на ScentAir, за заданието на Hines. „Хотелите обикновено искат да създадат спокойна атмосфера, докато офисите се стремят да постигнат онази нагласа сред служителите „Пристигнахме и сме готови да останем тук“.