„Да отворя ли магазин на Apple?”: Въпросът на Джобс към Арно и неговият отговор
Apple Stores направиха революция в търговията на дребно с техника, каквато я познаваме
По-малко Best Buy, повече Louis Vuitton.
Това е концепцията на Стив Джобс за откриването на първите магазини на Apple.
Технологичният лидер иска търговските обекти да напомнят на клиентите за луксозни водещи бутици и за това получава редица критики от конкурентите си.
В търсене на правилните насоки Джобс се обръща към краля на лукса (и бъдещия най-богат човек в света за известно време) – Бернар Арно, разказва Fortune.
До началото на новото хилядолетие продуктите на Apple се продават в магазини като Sears и CompUSA.
Неудовлетворен от обслужването на клиентите, Джобс обаче настоява Apple да отвори собствени самостоятелни магазини.
Обръща се за съвет към Арно, основател и главен изпълнителен директор на LVMH, относно откриването на магазини на Apple в същите райони, където са основните търговски обекти на Louis Vuitton.
"Всички смятаха, че е безумно да се продават продукти на Apple в магазини", разказва Арно в интервю през 2016 г. "Спомням си, че по онова време Майкъл Дел каза, че това е пълна лудост, никога няма да проработи".
Самият Арно не е сигурен във визията на съоснователя на Apple за търговията на дребно, но не се поколебава да му даде съвет.
"Трябва да призная, че самият аз малко се съмнявах в продажбата на iPod в магазините. Но това проработи."
В интервюто от 2016 г. Арно хвали дългосрочната визия на Джобс – начин на мислене, споделян от французина в стремежа му да пренесе наследствените си компании в бъдещето.
В продължение на пет десетилетия Арно превръща изпитващия затруднения производител на дрехи в луксозен конгломерат, включващ над 75 емблематични марки, сред които Louis Vuitton, Dior и Sephora.
"Това, което имам предвид всеки ден, е, че желаната марка трябва да бъде толкова силна и след 10 години", убеден е Арно.
Да предизвикаш желание
Част от ключа към успеха на LVMH е улавянето на нещо нематериално:
"Най-важната дума в нашия бизнес е желанието и това как да го създадем в клиента", обяснява Арно пред аудитория в Оксфордския университет.
И това не е толкова просто, колкото притежанието на висококачествени чанти за 3000 долара и часовници за 10 000 долара - или пък iPod или iPhone.
"Когато имате продукта, трябва да създадете добра среда в магазините и да го представите добре", допълва Арно.
Подобно на покойния Стив Джобс, той подчертава значението на преживяването на клиентите.
През 2019 г., по време на преговорите за придобиване на Tiffany & Co., изпълнителният директор и Арно правят обиколка на водещия търговски обект на луксозния бижутер в Ню Йорк.
"Изгубихме се в сградата", разказва Арно пред The Wall Street Journal миналата година. "Ето един човек, който се изгуби в собствения си магазин. Казах си: "Имаме да свършим малко работа по този въпрос".
След като през 2021 г. LVMH завърши придобиването на Tiffany за 15,8 млрд. долара, Арно нареди цялостно обновяване на водещия обект на Пето авеню. Изданието изчислява, че обновяването е струвало 500 млн. долара, като се позовава на анализатори.
Арно не е потвърдил или отрекъл тази цифра.
"Не можеш да мечтаеш, когато говориш за цифри", допълва той пред WSJ. "Когато създаваш желание, печалбите са следствие от това."
А печалбите със сигурност се трупат: LVMH отчита приходи от 93,46 млрд. долара през 2023 г. - 13% органичен ръст спрямо предходната година. Нетното състояние на Арно достигна исторически връх от 207,8 млрд. долара през януари, но оттогава се е свило до 199 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Междувременно Forbes посочва състоянието на семейство Арно като най-голямото в света - 228,8 млрд. долара.
Перфектният парадокс
Apple Stores направиха революция в търговията на дребно с техника, каквато я познаваме.
Понастоящем има повече от 500 Apple Stores в над 25 държави, като всеки генерира между 40 и 100 млн. долара годишно, според Bloomberg.
Apple има много общо с някои от водещите марки на LVMH, като например високи цени и премиум преживявания.
Но според Арно, на Apple липсва ключовият "парадокс", който определя луксозната марка. "Трябва да има комбинация между модерност и непреходност", обяснява той в Оксфордския университет.
Арно си спомня, че е задал на Джобс въпрос за бъдещето на Apple:
"Смяташ ли, Стив, че телефонът ти ще работи толкова успешно и след 20 години?"
Джобс признава, че не знае, поради постоянно развиващия се характер на технологичната индустрия.
"Това е разликата между нас", спомня си Арно.
"Защото моят Dom Pérignon, мога да ви гарантирам, че ще се продава и ще бъде успешен и след 20 години".