„Съжалявам ли за това? Не“: Основателят на AirAsia и полуголата му снимка в LinkedIn
Малайзийският бизнесмен е известен с нефилтрирания си подход към публикациите в социалните медии
Основателят и главен изпълнителен директор на AirAsia Тони Фернандес не съжалява за противоречивия си пост в LinkedIn, който показва как му правят масаж по време на бизнес среща. Той оправдава публикацията, заявявайки, че отстояването на прозрачността си заслужава потенциалните скандали.
Малайзийският бизнесмен е известен с нефилтрирания си подход към социалните медии. Постовете му не се проверяват от екипа му за връзки с обществеността и той иска да остане така, споделя Фернандес пред CNBC.
"Аз съм отворена книга, а социалните медии ми позволяват да бъда много прозрачен. Това има и един недостатък - че хората ще разберат погрешно личността на Тони Фернандес."
В последните му широко споделяни публикации се вижда как Фернандес на шега се кара на пътник, че внася храна на борда на самолета, което е в разрез с политиката на нискотарифната авиокомпания. Той също така предизвика известен скептицизъм, след като заяви, че е бил принуден да лети с конкурентната Singapore Airlines, тъй като полетите на AirAsia са били пълни.
Но досега най-силната реакция на негов пост дойде през октомври, когато бизнесменът сподели своя полугола снимка.
"Обичам Индонезия и културата на AirAsia, защото мога да се наслаждавам на масаж, докато провеждам среща на ръководството", гласеше постът, който предизвика множество коментари и медийно внимание.
"Прочутият ми топлес масаж беше изцяло с цел да покажа нашата гъвкава култура. Разбира се, получих разрешение от всички в стаята.”
"Първоначално попитах дали можем да отложим срещата, за да мога да си довърша масажа, защото бях изтощен от дълъг полет. Но екипът каза, че нямат проблем, и че няма какво да крием. Така че всъщност бях качих поста, за да покажа каква невероятна култура имаме".
Съобщението обаче се е изкривило и е предизвикало ответна реакция, казва той. Въпреки това Фернандес настоява: "Съжалявам ли за това? Не. Донесе ми много публичност."
Някои от онлайн коментарите се подиграваха с публикацията, други изказаха по-сериозни възражения, като я нарекоха неуместна и отбелязаха, че служителите може да са се почувствали неудобно покрай шефа си.
"Подходящо е, защото хората около мен го приемат за такова. Няма как да има по-разнообразна авиокомпания като нашата, нашият топ мениджмънт е предимно от жени. Имаме толкова плоска, забавна, прозрачна и директна култура", казва той.
Популярната история за произхода на AirAsia е, че Фернандес и партньорите му купуват авиокомпанията - която тогава има само два самолета и милиони дългове. Те я купуват от малайзийското правителство през 2001 г. за по-малко от един щатски долар.
Оттогава компанията разполага с флотилия от над 200 самолета, като се фокусира върху нискотарифните полети в групата на десетте държави от ASEAN и връзките с по-широкия регион. Понастоящем оперира под две компании - Air Asia, собственост на Capital A, и Air Asia X, която извършва полети на средни разстояния.
В момента тече процес на сливане на двете компании в една група, който подлежи на одобрение. Провежда се и преструктуриране, целящо да извади Capital A от финансови затруднения, а миналия месец компанията финализира сделка, която ще доведе до листване на звеното ѝ за лицензиране на марки на фондовата борса Nasdaq.
Фернандес споделя пред CNBC, че пандемията е наложила изготвянето на план за "оцеляване", който включва създаването на логистични, инженерни и дигитални подразделения. Сега обаче той вижда положителни дългосрочни последици за AirAsia и авиационната индустрия в резултат на сътресенията, като отбелязва, че и двете авиокомпании отчитат рекордни печалби.
"Смятам, че сега се намираме в най-добрия момент в авиацията", казва той.
"Ако се замислите за историята на авиацията, Америка е преминала през много възходи и падения и много консолидации. АСЕАН беше в това положение с много държавни авиокомпании, които бяха субсидирани и бяха безотговорни. Covid даде урок на всички. Така че това е един положителен момент за мен, тъй като сега имаме рационален пазар".
Той обяснява, че цените на билетите са се увеличили с 30% и няма да намалеят скоро, като капацитетът на авиокомпаниите едва ли ще се промени през следващите пет-шест години. Това отчасти се дължи на изоставането в поръчките на самолети, с които производителите се борят.
"Имаме предимството на поръчков портфейл от 400 самолета, но много авиокомпании нямат това. Ако си купите самолет сега, няма да го получите до 2031 г."
Фернандес споделя, че AirAsia е имала "късмет" като клиент на Airbus да избегне продължаващите сътресения в Boeing със своите самолети 737 Max, добавяйки, че въпреки всичко американският производител на самолети "ще излезе по-силен от това".
Тенденции в пътуванията
Фернандес казва, че вижда известно съживяване на търсенето от страна на Китай, но също толкова добри, ако не и по-добри, възможности на индийския пазар. След пандемията азиатските пътници предпочитат регионални пътувания и дори вътрешни пътувания - отчасти заради настоящия "патриотичен" климат.
В същото време той е развълнуван от потенциала на новите самолети за дълги разстояния, особено на A321 XLR на Airbus.
"Това ще ни позволи да създадем нискотарифен превозвач на дълги и средни разстояния, който може да се разпростира на 10 часа. Това означава, че имаш теснофюзелажен самолет, който да те разхожда по света, за разлика от широкофюзелажен, който е много по-скъп."
"Това би било много вълнуваща концепция - да създадем Emirates или Qatar, но с по-малки самолети."