ЕК се съмнява в „дигиталните пазачи“ Apple, Alphabet и Meta. Ще има ли глоби?
Проверките от днес са насочени към това дали Google Play на Alphabet и App Store на Apple позволяват на разработчиците на приложения да показват безплатно оферти на потребителите
Европейската комисия обяви съмненията си, че мерките, въведени от пазачите на дигиталното европейско пространство, не са достатъчни, за да изпълнят ефективно задълженията по DMA – Закона за дигиталните пазари на блока.
От 7 март шест от най-големите технологични компании в света - Alphabet, Amazon, Apple, собственикът на TikTok ByteDance, Meta и Microsoft, са задължени да спазват новото законодателство, в което бяха обявени за т.нар. "пазачи на входа".
DMA има високи цели за създаване на по-справедливо дигитално пространство чрез ограничаване на начина, по който най-големите компании действат онлайн, включително и като гарантира, че те предоставят на потребителите по-голям избор, припомня France24.
"Не сме убедени, че решенията на Alphabet, Apple и Meta покриват задълженията им за по-справедливо и отворено дигитално пространство за европейските граждани и предприятия", заяви Тиери Бретон, европейски комисар по въпросите на вътрешния пазар.
Съгласно новите правила, ЕК може да налага глоби в размер до 10% от общия световен оборот на компанията. При повторни нарушения този процент може да достигне до 20%. При крайни обстоятелства ЕС има право да се откаже от споразуменията си с компанията.
За разлика от традиционните правила на Общността, при които проверките продължаваха с години, DMA изисква от регулаторните органи да действат бързо и да приключват всяко разследване в рамките на 12 месеца от началото му.
Страхове от ограничения
Проверките от днес са насочени към това дали Google Play на Alphabet и App Store на Apple позволяват на разработчиците на приложения да показват безплатно оферти на потребителите извън тези пазари за приложения.
"ЕК е загрижена, че мерките на Alphabet и Apple може да не са напълно съвместими, тъй като налагат различни ограничения и рестрикции", се казва в изявлението.
Alphabet също така е обект на подозрения дали резултатите от търсенето в Google дават предимство на собствените ѝ услуги като Google Shopping, Google Flights и Google Hotels пред тези на конкурентите.
През 2017 г. ЕС наложи на Google глоба от 2,4 млрд. евро заради подобни твърдения за самопреференции.
Apple също е под светлината на прожекторите заради това дали позволява на потребителите лесно да деинсталират приложения в операционната си система iOS и дизайна на екрана за избор на уеб браузър.
Съгласно DMA, администраторите трябва да предложат екрани за избор на уеб браузъри и търсачки в стремежа си да изравнят условията на конкуренция и да предоставят на потребителите повече възможности.
Meta е изправена пред още повече проблеми във връзка с модела си за абонамент без реклами, който вече е обект на три жалби, откакто стартира през ноември.
Meta е изправена и пред лавина от правни проблеми в ЕС във връзка с обработката на данни, включително глоба от 1,2 млрд. евро миналата година за нарушения на защитата на личните данни.
ЕК се опасява, че "двоичният избор" за потребителите в "може да не предостави реална алтернатива в случай, че потребителите не дадат съгласието си, като по този начин не се постигне целта за предотвратяване на натрупването на лични данни от страна на администраторите".
Негативно отношение към Apple
Отделно от това, регулаторите ще проучат дали Amazon не предпочита продукти със собствена марка в Amazon Store и дали новата структура на Apple за алтернативните магазини за приложения "може да е в разрез с целта" на задълженията ѝ за DMA.
Регулаторите на ЕС също така задължиха Alphabet, Amazon, Apple, Meta и Microsoft да "съхраняват определени документи, за да наблюдават ефективното прилагане и спазване на изискванията".
Съобщението от днес е още един проблем за Apple, която е изправена пред множество правни предизвикателства от двете страни на Атлантическия океан. Миналата седмица Министерството на правосъдието на САЩ заведе дело, обвинявайки компанията в монополно положение на пазара на смартфони.
Това се случи само няколко седмици след като ЕС наложи глоба от 1,8 млрд. евро на производителя на iPhone, че е попречил на потребителите да получат достъп до евтини абонаменти за стрийминг на музика.
Apple заяви, че ще обжалва глобата на ЕС.