Те пораснаха: Качулката вече не пасва на момчетата от Силициевата долина
Качулката върху безлична фланелка и изтъркани дънки се превърна в емблема на стила "недодялан програмист", вдъхновил легион от клонинги на Марк Зъкърбърг. Днес обаче, виждаме един различен предприемач
Години наред създателят на Facebook Марк Зъкърбърг се представяше пред света в цялата небрежност, на която беше способен.
Благодарение на него, качулката върху безлична фланелка с цвят на вода от съдомиялната и изтъркани дънки, се превърна в емблема на стила "недодялан програмист", вдъхновил легион от клонинги в Силициевата долина.
Тази година обаче виждаме един нов Зъкърбърг.
Появява се на публични събития в елегантни костюми, минали през професионалните ръце на дизайнер и шивач. Впечатли всички с екстравагантната си визия, включваща блейзър на Alexander McQueen с бродирано водно конче на стойност 7000 долара. С нея беше на предсватбеното тържество на милиардерския наследник Анант Амбани.
Трансформацията на технологичния лидер, който навлезе в средна възраст, отразява и съзряването на различния стил, наблюдавано в целия сектор, пише WSJ.
Небрежните дрехи не са тренд, казва Андрю Вайц, професионален стилист, работил с редица предприемачи, макар и не точно със Зъкърбърг. Качулките са изтъркано клише, обяснява той и допълва: висшите ръководители вече не искат да изглеждат като всички останали."
През 1983 г. в сатиричния "Официален наръчник на мъжа от Силициевата долина" се казва: "Дрехите правят човека навсякъде, но не и в Силициевата долина. Тук почти всички се обличат еднакво и то с не особено добър вкус."
Нещата се влошават още повече в началото на века, когато младите предприемачи, малко по-големи от тийнейджъри, ръководят компании за милиарди облечени с тривиални и леко поизтъркани тениски.
Но сегашната промяна идва на фона на различна среда за индустрията. В момента социалните мрежи се борят с твърдения за цензура от политиците, а контролните органи говорят за още повече регулации. Водещите компании са изправени пред нова конкуренция на фондовия пазар от страна на бързоразвиващи се лидери като например Nvidia и Super Micro Computer.
За изпълнителните директори, които са под най-силната светлина на прожекторите, е наложително да се обличат в стил, който внушава конвенционалност, а не разрушителна ексцентричност.
Да вземем за пример сингапурския главен изпълнителен директор на TikTok Шоу Цзъ Чу, който преди година отнесе критики, обличайки се с качулка като на Зъкърбърг във видеоклип, в който се представя на американските потребители. Дипломацията му не се получи и той бързо смени гардероба си с ненатрапчив син костюм и вратовръзка в същия цвят по време на изслушването си в Конгреса и на икономически конференции в Катар.
Главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг превърна производителя на чипове в компания за 2 трилиона долара с вездесъщото си черно кожено яке.
Е, визията му не е съвсем свежа – така би могъл да бъде фронтмен на кавър група на U2, но пък якетата му пасват добре и внушават усещане за лидерски качества.
Любовта към въпросния модел със сигурност е направила Хуанг още по-интересен за публиката след като дори в Reddit има теми, посветени на това кой произвежда мотористките якета на 61-годишния предприемач.
Да не пропускаме Джеф Безос, който откакто се сгоди за атрактивната Лорън Санчес, внесе доста промени в гардероба си, сред които плътно прилепнали дънки, с които се разхожда под ръка с годеницата си.
В крак ли е с модните тенденции? Не, панталоните му са прекалено задушаващи, допълват експертите. Но пък признават, че смокингът, с който се появи на партито за "Оскар"-ите на Vanity Fair е едно много добро попадение в целта.
Според повечето наблюдатели, всички тези изпълнителни директори вероятни са наели лични стилисти. Нито един от тях обаче не го е заявил публично, нито пък е отговорил на запитването за коментар по темата от WSJ.
Вътрешни източници от Силициевата долина твърдят, че промените са се отразили на целия технологичен сектор.
"Хората започват да се интересуват дали изглеждат прилично", допълва Виктория Хичкок, професионален стилист от района. С работата си тя става известна като унищожител на качулките, които изхвърля за сметка на елегантни пуловери Zegna.
"Клиентите ми не се гордеят, че търсят помощ от мен, но с времето се подобряват", признава тя.
Питър Нгуен, стилист от Остин, отбелязва, че много от технологичните служители, които ползват услугите му, са по-възрастни и разполагат с повече пари.
"Те са в нов етап от живота си. Все още има аспект на желанието им да се впишат в общността, но и да бъдат най-добре облечени", казва той.
Любопитен факт е, че мениджърите бързо развиват вкус към лукса. По време на модно ревю на Dolce & Gabbana например, Джеф Безос е с дънки Brunello Cucinelli за около 1000 долара и риза с щампа Casablanca за над 1200 долара.
Освен това, технологичните лидери вече не са хлапетата, които в началото на новия век нахлуха в ръководството на компаниите си по халати и джапанки. Сега са зрели хора с оплешивяващи глави, със съпруги и деца, а не младежи, с колежанска книжка в задния джоб.
Марк Зъкърбърг е на 39 години, почти два пъти по-възрастен от времето, когато основава Facebook. И сега, когато компанията му навлиза в третото си десетилетие, а акциите ѝ гонят нов връх, той се представя като улегнал, прилично облечен семеен мъж.
Изпълнителните директори често се сблъскват и с правителствени разследвания, а в Конгреса се обсъжда законопроект, който може да преобърне бизнеса на TikTok в САЩ.
Нищо чудно, че изпълнителният директор Чу избра банален син костюм за срещите на Капитолийския хълм. Сякаш по този начин им заяви: "Не представлявам риск за националната сигурност."
Разбира се, винаги има изключение. Илон Мъск не се научи да „затваря голямата си уста“ или поне да съкрати количеството ругатни, които използва, да не говорим за откровенията на тема кетамин, халюцинации и депресия.
Но по-голямата част от сектора се опитва, макар и бавно, да порасне. Защото са преки свидетели на това какво се случва с личности като Елизабет Холмс и Сам Банкман-Фрийд, изгорели в огнените пламъци на тежки съдебни обвинения.
Големият урок за първото поколение предприемачи от Силициевата долина – олицетворено от Стив Джобс, беше да се откроиш, да си революционер, да докажеш, че си софтуерен гуру, а после да гледаш как парите започват да валят.
Урокът за следващото поколение може би ще бъде: впиши се в обстановката, изглеждай като всеки друг и се опитай да не ставаш мишена на разследване.
Купи си костюм и прибери качулката в най-дълбокия шкаф на гардероба. Или най-добре – изхвърли я.