Законът за цифровите пазари работи! Малките браузъри отчитат рязък скок на потребителите
Съгласно новите правила на ЕС производителите на мобилен софтуер са длъжни да дават избор за основен браузър
Според данни, предоставени на Reuters от шест компании, независимите браузъри в Европейския съюз отбелязват рязък скок на потребителите през първия месец, след като законодателството на ЕС принуди Google, Microsoft и Apple да улеснят процеса на преминаване на потребителите към конкуренти платформи.
Това са първите данни, след като на 7 март влезе в сила мащабният Закон за цифровите пазари на ЕС, който има за цел да премахне нелоялната конкуренция, принуждавайки големите технологични компании да предлагат на мобилните потребители възможността да избират от списък с налични уеб браузъри от "екран за избор".
Браузърите са софтуер, който помага на потребителите да се свързват с интернет и традиционно се предлагат безплатно от големите технологични компании като Apple и Google в замяна на проследяване на това кои уебсайтове посещават те и продажба на реклами за тях. В мобилните устройства, които работят с Android, браузърът Chrome се предлага по подразбиране, а в iPhone - Safari, което ги прави доминиращи на пазара.
Базираната в Кипър компания Aloha Browser обаче коментира, че потребителите ѝ в ЕС са скочили с 250% през март. Това е една от първите компании, които дават данни за месечен ръст след влизането в сила на новите разпоредби.
Основана през 2016 г., Aloha, която се представя като алтернатива на браузърите на големите технологични компании, фокусирана върху неприкосновеността на личния живот, има 10 милиона средно месечни потребители и печели пари чрез платени абонаменти, а не чрез продажба на реклами, които проследяват потребителите.
"Преди ЕС беше нашият пазар номер четири, а сега е номер две", казва в интервю за информационната агенция главният изпълнителен директор на Aloha Андрю Фрост Мороз.
Норвежката Vivaldi, германската Ecosia и базираната в САЩ Brave също отбелязват ръст на броя на потребителите след въвеждането на новия регламент, както и базираната в САЩ DuckDuckGo, която има около 100 млн. потребители, и нейният по-голям конкурент - базираната в Норвегия Opera.
"В момента наблюдаваме рекорден брой потребители в ЕС", казва Ян Стендал, вицепрезидент на Opera, която има над 324 милиона потребители в световен мащаб.
Продължаващо несъответствие?
Съгласно новите правила на ЕС производителите на мобилен софтуер са длъжни да показват екран, на който потребителите могат да изберат браузър, търсачка и виртуален асистент, когато настройват телефоните си.
Досега технологичните компании като Apple и Google зареждаха телефоните с настройки по подразбиране, които включваха предпочитаните от тях услуги, като например гласовия асистент Siri за iPhone. Промяната на тези настройки беше свързана със сложен процес.
Сега Apple показва до 11 браузъра в допълнение към Safari в екраните за избор, курирани за всяка от 27-те страни в ЕС, и ще актуализира тези екрани веднъж годишно за всяка страна. Докато DuckDuckGo и Opera се предлагат в списъка на Apple във всички 27 държави, Aloha е в 26, Ecosia - в 13, а Vivaldi - в 8.
Google също вече дава избор на потребителите.
Но тъй като iPhone имат по-голям пазарен дял от телефоните с бранда на Google, ръстът за по-малките браузъри в момента е за сметка на Safari. От Opera коментират, че основата на положителната тенденция при тях се дължи основно на това, че много потребители на iPhone са направили Opera браузър по подразбиране на своите устройства.
Но компаниите за браузъри продължават да критикуват начина, по който Apple и Google въвеждат новите функции, който определят като бавен и тромав, забавящ миграцията на мобилните потребители.
Mozilla, която е собственик на браузъра Firefox, изчислява, че само 19% от потребителите на iPhone в региона са получили новите възможности за избор на платформа, което е много по-бавно темпо от предишни софтуерни актуализации.
Едновременно с това в iPhone потребителите могат да видят екрана за избор на браузъри само след като щракнат върху иконата на Safari.
"Процесът е така направен, че за потребителите е най-лесно да изберат Safari или евентуално някое друго известно име", казва Йон Стефансон фон Тецнер, главен изпълнителен директор на норвежката компания Vivaldi..
Този сложен дизайн накара Европейската комисия да започне разследване за несъответствие, свързано с това дали Apple продължава да пречи на потребителите да упражняват реално своя избор на услуги.