„Перфектната двойка“: Защо изкуственият интелект и поведенческите науки не могат един без друг
Комбинацията между изчислителна мощ и психологически прозрения предвещава бъдеще, в което компаниите не само ще създават иновации, но и ще го правят по начин, който действително подобрява човешкото преживяване
Напоследък всички говорят за генеративния изкуствен интелект. Вероятно това ще продължи още известно време. Но дали не пропускаме по-голямата картина?
Една от любимите концепции на Ник Хобсън – управляващ директор на Influence at Work и съветник по поведенчески научи, се нарича последователност. Тя идва от известния биолог Едуард Уилсън, който измисля термина, за да се застъпи за единството на знанието, предполагайки, че най-големите научни пробиви идват, когато комбинираме знания от различни области, за да постигнем по-цялостно разбиране на естествения свят и човешкия опит.
Каква е възможността на AI за постигане на последователност?
Съчетанието между AI и поведенческите науки въплъщава визията на Уилсън за единно знание. Това е „женитба“, която надхвърля дисциплинарните граници, сливайки изчислителния интелект с дълбоки прозрения за човешкото поведение и предлагайки цялостно разбиране, което ускорява иновациите и обогатява подхода ни към решаването на сложни обществени и бизнес предизвикателства, пише Хобсън за Inc.
Генеративният AI и неговите ограничения
Генеративният изкуствен интелект завладя въображението на технологичния свят със способността си да създава съдържание, да решава сложни проблеми и да симулира взаимодействия, подобни на човешките. От чатботове, които могат да имитират разговори, до алгоритми, които създават нови изображения или музика, генеративният AI променя способностите на машините. Въпреки трансформиращия си потенциал обаче, генеративният AI работи в рамките на ограниченията на данните, на които е обучен, и алгоритмите, които ръководят обучението му. На него му липсва вродено разбиране за човешкото поведение, емоциите и нюансите, които управляват нашите (човешки) решения.
Тук се намесват поведенческите науки – изучаването на човешкото поведение чрез психологически принципи. Те вникват в причините зад нашите действия, предлагайки прозрения за когнитивните предразсъдъци, социалните влияния и емоционалните фактори, които движат вземането на решения; осигуряват концептуална основа и богатство от знания, до които генеративният AI – поради самото си естество, няма пряк достъп. Поведенческите науки могат да предоставят информация за разработването на AI, като помогнат за проектирането на системи, които са по-съобразени с човешките нужди и поведение и по този начин са по-ефективни в своите приложения.
Перфектната двойка
Комбинацията от AI и поведенчески науки разкрива много възможности пред бизнеса и новаторите. Ето няколко начина, по които съчетаването им може да промени пейзажа:
1. Анализ на поведенчески данни: Генеративният AI може да обработва огромни количества поведенчески данни, като идентифицира модели и прозрения, които хората не биха могли да разпознаят. Това може да помогне на бизнеса да взима информирани решения, да разработва нови продукти и да подобрява услугите. Поведенческите науки дават концептуална отправна точка и рамка, от която да се осмислят големи количества данни.
2. Подтик към добро: Принципите на поведенческите науки могат да послужат за разработването на системи с изкуствен интелект, предназначени да подтикват хората към по-здравословно, по-устойчиво или по-продуктивно поведение. В съчетание със способността на АI да персонализира тези подтици, потенциалът за положително въздействие е огромен.
3. Етични съображения: Разбирането на етичните последици от AI и гарантирането, че системите са проектирани с оглед на човешките ценности, е от решаващо значение, смята Хобсън. Поведенческите науки могат да направляват етичното интегриране на AI в обществото, като спомага за изграждането на доверие и приемане сред потребителите.
4. Продуктови иновации: Прозренията на поведенческите науки могат да послужат за проектиране на продукти и услуги, които отговарят по-добре на човешките нужди и желания. Когато се съчетае със способността на генеративния AI бързо да създава прототипи и итерации, това може да доведе до по-иновативни и успешни предложения.
Съчетаването на генеративния изкуствен интелект с поведенческите науки не е просто обещаващо развитие – то е необходимост. Продължаваме да разширяваме границите на това, което технологиите могат да постигнат, затова ако нашите иновации са базирани на задълбочено разбиране на човешкото поведение, ние гарантираме, че те ще останат актуални, етични и наистина полезни за обществото.
Това перфектно съчетание на изчислителна мощ и психологически прозрения предвещава бъдеще, в което предприятията не само ще създават иновации, но и ще го правят по начин, който действително подобрява човешкото преживяване.