Продажбите на суперяхти бележат спад през 2023 г.
Дългите списъци за изчакване, растящите цени и санкциите срещу руски олигарси засегнаха търсенето на луксозните плавателни съдове
Продажбите на нови суперяхти – яхти с дължина над 30 метра, са спаднали със 17% през миналата година, сочи последният доклад State of Yachting на SuperYacht Times. През посочения период са продадени 203 луксозни плавателни съда – спрямо 245 през 2022 г. и рекордните 313 през 2021 г., пише CNBC.
Ралф Дазърт, ръководител на изследователския отдел в SuperYacht Times, казва, че купувач, който поръча нова яхта с дължина над 60 метра днес, трябва да чака 3-4 години заради натрупали се по време на пандемията неизпълнени поръчки. Цените също се покачват заради по-високите разходи за труд и материали.
Според Дазърт се очаква продажбите на нови суперяхти „да намалеят още малко тази година“, предвид продължаващия ценови ръст и забавянията.
Най-сериозен удар понасят най-големите суперяхти – с дължина над 200 метра, чиито продажби са се сринали с 40%. Основната причина е, че след инвазията в Украйна през 2022 г. богатите купувачи от Русия са отпаднали от пазара, се посочва в доклада.
„Руснаците бяха склонни да поръчват много екстравагантни и много големи яхти“, казва Дазърт.
Американците в известна степен компенсират по-слабия миналогодишен резултат – на тях се падат почти 25% от всички продажби, и макар да предпочитат по-малки яхти – в сравнение с богаташите от Близкия изток и Русия, тенденцията е към покупка на все по-големи.
Според доклада средната дължина на суперяхта, предпочитана от гражданите на Саудитска Арабия, е 61,57 метра, в сравнение с 61 метра сред руските купувачи и малко под 54 метра за американските.
Въпреки че продажбите на нови суперяхти намаляват, завършените поръчки се увеличават – с 31% през 2023 г. до общо 202.
Нарастващият флот от суперяхти води до ръст на търсенето в цялата екосистема на икономиката на яхтите – от строителите и брокерите до пристанищата и екипажа. По данни на SuperYacht Times в момента броят на суперяхтите е близо 6000 – три пъти повече отколкото през 2002 г.
Според Дазърт потокът от заможни купувачи, появили се на пазара по време на COVID пандемията, продължават да използват своите яхти. Много от тях дори ги надграждат, което означава, че икономиката на яхтинга вероятно ще продължи да се разраства.
„Клиентелата се е разширила трайно“, казва той.