Да работиш на 20 метра от Стив Джобс: Стажантски уроци от Силициевата долина
От библиотека в Индия до Google и IBM - Чет Капур и неговата сбъдната мечта
Като тийнейджър, Чет Капур мечтае да работи за технологичния магнат Стив Джобс.
Мечтата му става реалност, когато е нает като стажант в софтуерната компания NeXT, основана именно от Джобс.
"Стив беше емблематична личност, въпреки че дотогава не го познавах лично. Аз бях човекът, който носеше кафе на човека, който носеше неговото…", разказва пред CNBC Капур, който сега е главен изпълнителен директор на компанията за генеративен изкуствен интелект DataStax.
"Това обаче нямаше значение, защото всеки ден работех буквално на 20 метра от Джобс", допълва той.
Капур бързо напредва в Силициевата долина и става главен изпълнителен директор на компанията за облачен софтуер Apigee, която през 2016 г. е придобита от Google в сделка за 625 млн. долара. Оттогава той заема ръководни позиции в технологични гиганти като Google и IBM.
Днес отдава голяма част от успеха си на опита да работи като стажант за Стия Джобс в началото.
Обяснява, че винаги се е фокусирал върху въпросите, които лидерът му е задавал по време на срещи на четири очи, защото това е дало представа за мисловния процес.
"Това изживяване беше феноменално за мен. Мога да отдам голяма част от успеха си на първите две или три години в NeXT."
Човекът, за когото искам да работя
57-годишният Капур е роден в Калкута, Индия. Спомня си как често посещава библиотеката на Британския съвет, за да чете книги.
"През 1983 г. прочетох една книга, наречена "Малкото кралство", написана от човек на име Майкъл Мориц", казва Капур.
"Тази книга разказваше за двама души на име Стив: Джобс и Возняк. Беше посветена на Apple. Бях силно впечатлен от всичко в нея. Тогава бях на 15 или 16 години и си казах "това е човекът, за когото искам да отида и да работя, да се срещам и да работя със Стив Джобс", допълва той.
Вдъхновен от книгата, Капур посещава компютърни курсове и кандидатства в колежи в САЩ. В крайна сметка през 1986 г. попада в Държавния университет в Аризона.
По това време Джобс напуска Apple и през 1985 г. основава нова софтуерна компания, наречена NeXT. Тогава се появява възможността Капур да осъществи мечтата си.
NeXT стартира програма, наречена Campus Consultants, и започва да наема студенти на непълно работно време. Капур става един от тях през 1988 г. "Започнах да работя за NeXT пет години след като си представих в библиотеката, че ще работя за Стив Джобс", казва той.
Силна инженерна култура
Според Капур Джобс е създал в NeXT среда, ориентирана към продуктите и дизайна.
"Всичко започва с въпроса какво е потребителското изживяване. Как потребителят ще взаимодейства с нещо? Това е от значение за целия свят и маниакалното съсредоточаване върху него беше невероятно", казва Капур.
Това напомня за културата на Apple – през 1985 г. в интервю за Newsweek Джобс казва, че му харесва "да прави неща".
"Това, което умея да правя най-добре, е да намеря група талантливи хора и да правя неща с тях. Моята философия е, че всичко започва с един страхотен продукт.", допълва технологичният лидер.
Потребителите на iPhone виждат само нов красив интерфейс, но зад кулисите се извършва много "хардкор инженеринг", обяснява Капур.
"Всичко започва с много силна инженерна култура. Стив Джобс спазваше твърд, регламентиран график, защото в противен случай просто оставяш продукта и той се превръща в научен проект. В това отношение той беше изключително целеустремен.", допълва той.