Секс, лъжи и скандал. Как се срина най-големият сайт за изневери
История за една страхотна бизнес идея. И за един градниозен провал
Мястото е САЩ, времето – началото на века, когато технологичният сектор преживява бум и печели милиарди.
В тези времена на сцената излиза сайтът AshlеyMadison. Името му е комбинация от двете най-популярни женски имена в САЩ. Тази платформа е малко по-особена. Таргет група са хората, които искат да изневеряват. Забравете за всякакъв морал, тук става дума за бизнес и секс.
Историята на сайта е разказана в новия документален сериал на Netflix AshleyMadison – Sex, Lies and Scandal.
В началото платформата скандализира. По форуми и телевизионни екрани се чете морал – не е ли това неприлично, не съсипва ли семейства, не се ли рекламира разврат?
С времето обаче се оказва, че създателите на AshleyMadison са намерили една страхотна бизнес ниша. Техният продукт залага на доказания през вековете факт, че хората изневеряват. Няма значение колко са щастливи във връзката си и няма значение колко обичат партньора и децата си. Повечето от нас стигат до момент, когато животът им става скучен или нещо им липсва. Така се впускаме в търсене на новото и интересното.
В този момент се появява AshleyMadison, обещавайки на милиони хора да е перфектният посредник между тях и други, които искат да преживеят нещо вълнуващо без да им се налага да се разделят със скучния си, но сигурен живот. Разбира се, тази услуга струва пари.
Платформата „избухва“ в мейнстрийма около пет години след създаването си. Тогава начело на компанията застава адвокатът Ноел Байдърмен. Той се оказва перфектното лице за подобен тип бизнес. Умен и образован, Байдърмен може да преобърне всяка критика към сайта за изневеряващи. Той тръгва по телевизионни участия, рекламирайки се като верен съпруг, влюбен в жена си и със стабилен семеен живот. А бизнесът е просто бизнес.
След това започва и агресивното рекламиране на платформата. В онези години телевизиите все още са най-влиятелната медия, така че всяко участие е добро дошло. А Байдърмен е се харесва на продуцентите, които непрекъснато търсят интересна тема, която да привлече зрителския интерес.
Aslehy Madison става толкова популярна платформа, че започва и разрастването извън САЩ. Към 2015 г. регистрира над 30 млн. абонати.
Как работи бизнесът?
Всеки регистриран потребител получава опеределен брой кредити. Те се изчерпват при общуване с друг. Например 1 кредит означава 1 мейл до непознат, търсещ приключения. Когато кредитите се изчерпат, потребителят трябва да плати за нови, ако иска да продължи да общува. Т.е. AshleyMadison не работи с месечен абонамент както повечето платформи. Това се оказва много успешна стратегия. Веднъж „закачен“ за разговор с човек, който проявява интерес към него, потребителят става все по-любопитен и е готов да плаща още и още. Компанията трупа милиони и всичко изглежда чудесно.
На 19 юли 2015 г. обаче се случва нещо неочаквано. Екипът на AshleyMadison получава съобщение, че сървърите им са били пробити от хакерска група и е източено огромно количество информация за техните потребители. Хакерите поставят условие – платформата да бъде закрита или ще пуснат цялата информация публично.
В компанията настава паника. Оказва се, че макар да боравят с изключително чувствителна лична информация, до онзи момент никой не си е направил труда да организира някаква по-сериозна киберзащита. Да, сайтът се рекламира пред клиентите си със сертификати за сигурност, но се оказва, че зад тях не стои нищо.
Последващите действия също не са много адекватни. От компанията нямат никакво желание полиция или други разследващи да си пъхат носа в техните работи и затова се опитват да се справят сами. Наемат известни специалисти по киберсигурност, чиято задача е да открият кой и как ги е хакнал. Те обаче не успяват да стигнат до категорични изводи. А междувремнно срокът, даден от хакерите, тече. След като AshleyMadison отказват да прекратят дейността си, започва публикуването на данните онлайн.
Сега вече духът е пуснат от бутилката и няма връщане назад. Ако до този момент скандалът е има най-вече репутационни вреди за компания, неуспяла да опази данните на клиентите си, сега вече страдат директно и самите потребители. Всеки със съмнение, че половинката му изневерява, може да прерови списъка с имена и имейли. Мнозина го правят. В част от случаите подозренията им се потвърждават.
Скандалът е огромен. Стига се до разводи, прекратяване на връзки, съсипване на кариери, понякога – дори и до смъртни случаи. Темата се обсъжда непрекъснато и изглежда това няма да има край.
Няколко седмици след изтичането на данните Байдърман подава оставка „в интерес на компанията“. До днес избягва да говори по темата. AshleyMadison обаче така и не прекратява дейност.