За историята: Porsche представи хибридна версия на култовия спортен модел 911
Volkswagen разработва евтин електромобил „от Европа за Европа“, за да се справи с китайските си конкуренти
Във вторник Porsche представи първата в историята серийна хибридна версия на емблематичния си спортен автомобил 911, която идва с начална цена от 164 900 долара. Хибридният модел 911 Carrera GTS от 2025 г. бележи значителна промяна в култовия германски спортен автомобил на фона на фокуса на автомобилната индустрия върху увеличаването на броя на електрифицираните автомобили и затягането на стандартите за икономия на гориво.
Ръководителите на компанията майка на Porsche – Volkswagen - коментираха, че 911 ще бъде последният автомобил в портфолиото им, който ще предлага изцяло електрически вариант, ако изобщо някога това се случи, за да се запази прочутата динамика на модела, която според тях хибридът постига.
„Разработихме и изпробвахме различни идеи и подходи, за да вземем решение за хибридна система, която оптимално да подхожда на 911“, посочи Франк Мозер, вицепрезидент на Porsche за моделните линии 911 и 718, цитиран от CNBC. „Резултатът е уникален задвижващ агрегат, който е добре интегриран в цялостната концепция и подобрява значително представянето.“
Новото 911 Carrera GTS може да ускори от 0 до 100 км/ч за 2,9 секунди - с 0,3 секунди по-бързо от предишния нехибриден модел GTS - и да достигне максимална скорост на писта от 312 км/ч. То се задвижва от новоразработен 3,6-литров хибриден двигател, който генерира 532 конски сили. Хибридният 911 Carrera GTS ще се предлага като купе на цена, започваща от 164 900 долара, а версията кабриолет ще започва от 178 200 долара. И двата варианта се предлагат в конфигурации със задвижване на задните колела и 4x4. Поръчките за хибридните модели вече са отворени, като доставките се очаква да започнат към края на 2024 г.
Porsche е поредният автомобилен производител, който добавя хибридни версии към гамата си на фона на по-бавното от очакваното възприемане на изцяло електрическите автомобили. Настоящата му електрифицирана гама включва шест плъгин хибридни модела Cayenne, три плъгин хибридни модела Panamera и 10 изцяло електрически модела Taycan. Компанията използва хибридни двигатели и в състезания, включително при модела 911. От Porsche разкриват, че въз основа на търсенето от страна на клиентите се очаква до 2030 г. поне 80% от продаваните от него автомобили в световен мащаб да бъдат частично или изцяло електрически.
Хибридният модел 911 беше разкрит заедно с обновената гама традиционни спортни автомобили Porsche 911 за 2025 моделна година. Цените на нехибридните модели варират от около 120 000 долара до над 241 000 долара за 911 GT3 RS. Актуализациите на класическия 911 от 2025 г. включват външния и вътрешния дизайн, включително напълно дигитален инструментален клъстер за водача за първи път, подобрена работа на двигателя и усъвършенствано стандартно оборудване, като например управление на задната ос за по-голяма стабилност.
Глобалните продажби на Porsche през първото тримесечие възлизат на 77 640 автомобила, което е с около 4% по-малко в сравнение с предходната година.
Volkswagen разработва евтин електромобил, за да се справи с китайските си конкуренти
Междувременно компанията майка на Porsche – Volkswagen – обяви, че ще разработи евтини електрически автомобили в опит да се конкурира по-добре с китайските си съперници. Обявлението на най-големият производител на автомобили в Европа идва, след като по-рано този месец преговорите с Renault за съвместна работа по проекта се провалиха.
Целта на компанията е да се произвеждат електромобили за европейския пазар на цена от около 20 000 евро, като световната премиера на първите модели е планирана за 2027 г.
„Става въпрос за електрическа мобилност от начално ниво от Европа за Европа“, посочи главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме пред Reuters. „По този начин съчетаваме ясен ангажимент към Европа като индустриално място, европейската индустриална политика и в крайна сметка действаме в интерес на европейските клиенти.“
Проектът, наречен ID.1, идва в момент, когато китайските конкуренти, някои от които имат 30% ценово предимство пред западните си колеги, навлизат в Европа, за да завземат пазарен дял и да атакуват утвърдените автомобилни производители на родна земя. Volkswagen ще разчита на висока степен на локализация на Стария континент за проекта, което ще помогне за съкращаване на транспортните маршрути на компонентите, като по този начин ще намали емисиите.
Миналата седмица германският производител заяви, че европейската индустрия има между две и три години, за да се подготви за конкурентната заплаха от Китай, като предупреди, че в противен случай оцеляването на сектора е застрашено. Като част от тези усилия в момента той изпълнява мерки за икономии и намаляване на разходите на стойност 10 млрд. евро до 2026 г.
Шефът на бранда Volkswagen Томас Шефер заяви, от своя страна, че въпреки ниската цена планираният модел от начално ниво ще зададе стандарти по отношение на технологиите, дизайна и качеството, като добавя, че това е станало по-трудно поради по-високите разходи за енергия, суровини и труд.
„Едно нещо е ясно: електромобилността от Европа за Европа може да успее само с политическа подкрепа и конкурентни рамкови условия“, категоричен е Шефер.