Малко компании са изиграли толкова важна роля за развитието на интернет като Yahoo. А още по-малко имат толкова интересна история.

Джери Янг и Дейвид Фило се срещат за първи път през 1989 г., когато и двамата са студенти в Станфорд. Фило е асистент на преподавателя в класа по компютърна архитектура, в който Янг е записан. Самият Янг се определя като отличник, но получава двойка на първия си междинен изпит в класа, в резултат на което, неуверен в себе си, отива в работното време на преподавателя, за да оспори оценката.

"Фило ми писа първата двойка. Така се запознах с него", разкрива Янг в интервю през 2017 г.

Двамата се сближават по време на академично пътуване до Япония през 1992 г. и се връщат при останалите от курса, шушукайки за нов софтуер, наречен Mosaic - първият популярен графичен браузър за интернет. По същество софтуерът открива един напълно нов свят и двамата бързо започват да се занимават с технологията, докато работят за докторските си степени.

Но с течение на времето те всъщност се захващат с нещо, което ще промени хода на самия интернет: уебсайт, наречен "Ръководство на Джери за световната мрежа" (Jerry's Guide to the World Wide Web).

Създаден през 1994 г., уебсайта действа като онлайн справочник за други интернет страници, организирани в йерархия - Фило и Янг откриват различните сайтове и ги поставят в различни слоеве от подкатегории. В началото интернет беше сравнително малък, но всеки ден се появяваха нови уебсайтове, а ръководството се оказва изключително популярно. До септември 1994 г. Янг и Фило вече са съставили солиден справочник с над 2000 сайта, който получавал по 50 000 заявки на ден, според подкаста "История на интернет". До края на 1994 г. те натрупват общо един милион търсения. С разрастването на сайта двамата разбират, че им трябва по-добро име. Затова се спират на Yahoo!, което означава "Още един йерархичен официален оракул" (Yet Another Hierarchical Officious Oracle). Yahoo.com стартира през 1995 г. и е регистриран в Сънивейл, Калифорния.

Почти веднага компанията става хит.

"Янг и Фило сякаш бяха отворили щанд за лимонада в полето, а година по-късно се оказаха заобиколени от небостъргачи", разказва статия в Newsweek от 1995 г. "Те бяха позиционирани на точното място в Годината на интернет."

Преди Yahoo да излезе на борсата през 1996 г., цената на първоначалното публично предлагане е само 13 долара за акция, но ентусиазмът на инвеститорите е голям. Когато започва първият ден на търговия, акциите скачат до 24,5 долара за брой и завършват деня с ръст от 154% спрямо цената на първоначално предлагане. Пазарната капитализация на организацията достига 848 млн. долара.

Yahoo започва бързо да придобива компании в опит да се превърне от търсачка в компания за цялостни интернет услуги. Тези бързи придобивания имат успешни резултати. От една страна, Yahoo придобива Four11, която в крайна сметка се превръща в основа на Yahoo Mail, а, от друга - през 1999 г. тя инвестира 4,58 млрд. долара за акциите на сайт, наречен Geocities, само за да го закрие десет години по-късно.

Yahoo продължава да се издига, като цената на ценните ѝ книжа достига 118,75 долара през януари 2000 г. В един момент тя струва над два пъти повече от Disney. Но мнозина не осъзнават, че тези високи оценки и инвестиции в интернет компании, които не печелят пари, подхранват балон. И малко по-късно този балон се пука.

Поредица от лоши бизнес решения

В края на 90-те години пазарите полудяха по привидно безкрайните първични публични предлагания на нови интернет компании. Но повечето от тях не генерираха приходи или печалби. А след като финансирането пресъхна, стана ясно, че те не разполагат със собствени средства, за да продължат да работят. И към 2000 г. всичко се срина. Високотехнологичната борса NASDAQ на практика загуби цялата си печалба от пика на технологичния балон, а акциите на Yahoo се сриват 4,06 долара.

Все пак компанията успя да оцелее след спукването на балона, но никога успява да стане същата. През май 2001 г. тя привлича Тери Семел за главен изпълнителен директор, което ѝ помага за известно време да се възстанови. Но Yahoo е взела редица лоши бизнес решения, от които трудно може да спечели.

Янг заема няколко ръководни длъжности, включително главен изпълнителен директор, но се оттегля през 2008 г., след като отказва да продаде компанията на Microsoft. Четири години по-късно той напуска борда на Yahoo.

Фило остава, но и той в крайна сметка напуска през 2017 г., след като компанията е придобита от Verizon.

30 години по-късно

В началото Yahoo изпреварва конкуренцията в почти всички категории. Yahoo Briefcase предлага облачно съхранение преди Dropbox. Yahoo Music работи по модела на Spotify много преди нея. Въпреки това компанията не успява да се ангажира напълно с тези сегменти, което отваря вратата за по-малки стартъпи да завоюват пазарен дял.

"Yahoo се беше разпростряла много в редица области, но след това ги зарязваше, преди да са проработили", коментира Тапан Бхат, президент и главен изпълнителен директор на Yahoo Finance, пред Fast Company. Той се връща в Yahoo през 2022 г., след като е работил в компанията от 2005 до 2010 г. и е помогнал за ключовия редизайн на началната ѝ страница.

Все пак някои сегменти продължават да се представят добре: Yahoo Finance позволява на инвеститорите да следят акции; Yahoo Sports информира феновете за резултатите от различни спортни събития; Yahoo News събира водещите новинарски заглавия на едно място.

"Тя винаги е била в интернет, за да доставя различни неща на хората, а това е лесно да се приеме за даденост", казва Джим Ланзон, който поема поста главен изпълнителен директор на Yahoo през септември 2021 г., като привежда и някои статистически данни: Yahoo Finance все още е номер едно в мрежата за бизнес и финансови новини; Yahoo Mail е номер две в областта на имейл услугите; Yahoo News е номер едно в областта на новините по отношение на обхвата.

“Невъзможно е да се върне значимостта на бранда на пазара, ако не се вземат сериозни мерки”, казва Ланзон,

Според него отговорът се крие в продуктите. Затова до края на годината компанията трябва да има нови версии на всички свои наследени платформи. По-рано този месец например Yahoo представи преработена версия на Mail, която включва резюмета на съобщенията с помощта на изкуствен интелект.

"Ако свършим невероятна работа и сме най-добрите във всяка една от тези категории, мисля, че марката Yahoo ще се възроди заедно с това", казва Ланзон. "Не като искаме от хората отново да обърнат внимание на Yahoo, а като ги накараме да обърнат внимание на продуктите, които създаваме."

Бхат оприличава Yahoo в първите ѝ дни на дете в магазин за бонбони:

“Тя разполагаше с неограничени ресурси и възможности, но също така беше твърде лесно да се хвърли в твърде много посоки. В сравнение с ранния си разцвет компанията изглежда много по-фокусирана сега. Има дисциплина на последователността, която компанията не притежаваше по онова време".