На фона на ескалиращото напрежение между Вашингтон и Пекин Югоизточна Азия се превръща в основен избор за компаниите, които искат да диверсифицират производството си от Китай, включително и за китайските компании.

"Югоизточна Азия е в състояние да извлече значителни ползи от явлението "Китай+1", тъй като както чуждестранните, така и китайските организации диверсифицират своите вериги за доставки и операции", казва Куо-И Лим, съосновател и управляващ партньор на компанията за рисков капитал в Югоизточна Азия Monk's Hill Ventures, цитиран от CNBC. "Геополитическото напрежение ускори тези дейности, които започнаха по време на блокирането заради пандемията”.

Стратегията "Китай+1" се стреми да намали рисковете, свързани с пълната зависимост от китайския пазар или верига за доставки, чрез диверсифициране на производствените операции, разширяване на дейността в други държави, дори и ако компаниите запазват присъствието си в азиатския гигант. Това стимулира по-големи инвестиции в блока на АСЕАН. Преките чуждестранни инвестиции в икономиките в страните, които включва той - Индонезия, Малайзия, Филипините, Тайланд, Сингапур и Виетнам - нараснаха до 236 млрд. долара през 2023 г. в сравнение със средногодишните 190 млрд. долара в периода 2020-2022 г., посочват икономистите на OCBC в доклад от май.

Притоците идват предимно от САЩ, Япония, Европейския съюз, както и от континентален Китай и Хонконг.

"Регионът на АСЕАН се възползва от диверсификацията на глобалната и регионалната верига за доставки, както и от възприемането на стратегията "Китай+1". Притокът на преки чуждестранни инвестиции от континентален Китай и Хонконг в региона се е увеличил, като по-голямата част от него е насочена към производството и някои услуги", добавят икономистите от OCBC.

Виетнам

Виетнам се превърна в ключово място за производство на Apple, тъй като американският технологичен гигант се стреми да диверсифицира сглобяването на своите продукти от Китай. Строгите мерки на Пекин по време на пандемията и вълненията на работниците във водещата фабрика за iPhone на Foxconn нарушиха значително производството на американския технологичен гигант. Затова и MacBook, iPad и Apple Watch вече се произвеждат във Виетнам.

"Близостта на Виетнам до Китай отдавна го е превърнала в предпочитана дестинация за веригите за доставки за офшорни процеси, които биха могли драстично да намалят производствените разходи", казва Инглан Тан, управляващ партньор в Insignia Ventures Partners.

Според местни доклади Виетнам вече е основен център за научноизследователска и развойна дейност и на Samsung, както и производствена и експортна база за смартфоните на компанията.

"Виетнам има допълнителни предимства. Конкурентните разходи за труд, достъпът до пазара - той има цял куп споразумения за свободна търговия - така че това улеснява много износа към други региони, например към ЕС", посочва и Кай Вей Анг, икономист за АСЕАН в BofA Securities.

Малайзия

През последните няколко години на фона на напрежението в отношенията между САЩ и Китай в Малайзия бяха създадени или разширени редица предприятия за полупроводници, включително на Intel, GlobalFoundries и Infineon.

"В Малайзия се наблюдава съживяване на сектора на полупроводниците, което привлича подновени инвестиции от компании като Intel", казва Лим от Monk's Hill Ventures.

Според наблюдатели на индустрията предимството на Малайзия винаги е било в квалифицираната работна ръка в областта на опаковането, сглобяването и тестването на чипове, както и в относително по-ниските оперативни разходи.

"Историята на полупроводниците в Малайзия не е единствената, която се развива. Виждате много повече инвестиции в центрове за данни, които навлязоха в играта, особено през последните няколко месеца, а може би има и други сектори, като слънчевата енергия, компоненти, свързани с електромобилите, и т.н. Така че Малайзия е бенефициент на широк спектър от инвестиции", казва Анг от BofA Securities.

Индонезия

Архипелагът разполага с огромни ресурси от мед, никел, кобалт и боксит - изключително важни за производството на батерии за електромобили.

"Индонезия също се надява да се превърне в интегриран център за електрически превозни средства", акцентира Анг. “Вероятно все още те са на много ранен етап, но се стремят да увеличат капацитета си по цялата верига на доставки."

Индонезийското правителство привлича компаниите за електромобили със стимули за създаване на местни производствени бази.

"Китай+1" не е само за чуждестранните компании в Китай. Геополитиката и развитието на международната търговия също така подтикват местните производители да диверсифицират производството си в географски план", посочва Андерс К. Йохансон, директор на Стокхолмския институт за икономически изследвания на Китай към Стокхолмското училище по икономика, в публикация в LinkedIn миналата седмица.

Министерството на промишлеността на Индонезия заяви по-рано този месец, че е сключило споразумение с четири китайски компании - Neta, Wuling, Chery и Sokon - за превръщането на страната в център за производство на електрически превозни средства. Китайският производител на електромобили BYD също планира да започне търговско производство на електрически превозни средства в Индонезия през 2026 г.

Сингапур

Според доклад на ASEAN Briefing Сингапур е "водеща дестинация" за компании, които искат да създадат регионални централи и да разширят дейността си в региона.

"Днес тази диверсификация обхваща не само глобални предприятия и вериги за доставки, но и предприемачи и стартиращи компании, които искат да изградят глобален бизнес в Азиатско-тихоокеанския регион", казва Тан от Insignia Ventures Partners. "Сингапур по-специално се превърна в дестинация за тези предприемачи, в която те разполагат със седалище на глобалния си бизнес, като по този начин все още могат да набират средства от САЩ и да наемат инженери в Китай".

Китайски компании, сред които TikTok и Shein, са създали регионални централи в Сингапур, който се разглежда като стабилна база на фона на геополитическите проблеми.

"Сингапур, със своя статут на надежден център в областта на финансите и регулаторната инфраструктура, ще продължи да привлича компании, които търсят азиатска база в тези несигурни времена", категоричен е Лим от Monk's Hill Ventures.