Хилари Де Сезар превзема кариерни върхове – първо, като ръководител на отдел продажби в компания от Силициевата долина, а след това като коуч по житейски трансформации.

Но когато след развода си започва да търси нов партньор, прекарва години наред в приложения за запознанства и сайтове, без да реализира целта си за връзка. Тогава стига до следното заключение: Нуждае се от същата помощ, която би получила, ако се опитва да постигне нещо в друга област, в която не е експерт.

"След три седмици ще участвам в турнир по пикълбол, така че какво да правя? Уредих си урок с треньор по пикълбол", казва 55-годишната Хилари, която управлява компанията си ReLaunch от Колорадо и допълва. "Не се опитвайте да се справяте сами. Отидете при най-добрите."

С други думи: Намерете си сватовник.

Чрез общ познат тя се запознава с Шанън Лундгрен, магистър по бизнес администрация от Харвард, която наскоро е стартирала своята професионална услуга за намиране на партньори - Shannon's Circle. На третата среща, организирана от Лундгрен, Хилари се запознава с бъдещия си съпруг, за когото е омъжена от вече 11 години.

Сватосването е мощен бизнес

Въпреки че представлява по-малко от една четвърт от индустрията за запознанства, оценявана на 4 милиарда долара през 2024 г. само в САЩ, през последните години мачмейкингът не е просто инструктаж за запознанства, а индивидуално сватосване.

Дълго време останала в сянката на сайтовете и приложенията за запознанства, тази вековна практика отново се превърна в предпочитана опция от онези, които разполагат със средства да платят за нея и имат желание да включат човешката динамика на търсенето на любов от трета страна.

"Хората се чувстват все по-комфортно да възлагат интимния си живот на външни изпълнители, както биха наели личен треньор във фитнеса или частен готвач, който да им приготвя храна", казва Рейчъл Грийнуолд, американска мачмейкърка и член на ръководството на Харвардското бизнес училище, чиито елитни услуги струват от 10 000 до 75 000 долара на месец и минимален тримесечен ангажимент.

Разбира се, не всеки може да наеме личен треньор или частен готвач. Но дори и на по-ниските нива, личното сватосване съвсем не е същото като запознанствата чрез алгоритъм и цените, възлизащи на хиляди долари или повече – отразяват това, пише Fortune.

Точните цифри са неуловими, представители на индустрията са категорични, че тя е в период на растеж. Освен всичко друго, за тази работа не се изисква лиценз и тя до голяма степен не е регулирана. "По същество това е нещо, което бих нарекъл Див запад", казва Грийнуолд.

Според нюйоркската мачмейкърка Лиза Клампит, в началото на века в САЩ е имало около 50 мачмейкъра, а сега само в САЩ са над 5000.

Много клиенти са се уморили от подхода към запознанствата онлайн чрез приложения или са решили, че инвестираното от тях време не носи дивиденти.

Лиза Клампит, бивш социален работник, навлиза в този бизнес през 2000 г., като създава едноименната си компания за намиране на партньори, която обслужва богатия елит на Ню Йорк.

Няколко години по-късно тя основава Институт по сватосване, сега известен като Глобален институт за любов, който предлага сертификати за сватосване и коучинг, както и етични насоки, и функционира основно като търговска асоциация за сватовници, които обменят ресурси и добри практики.

Конференцията на института "Глобална любов", която се проведе на 8 май в Ню Йорк, беше обявена за най-мащабната подобна среща.

Съвременното търсене на партньори няма общо с предшественика си "Леля ти има човек, с когото да се запознаеш".

Мачмейкърите обясняват, че макар клиентите обикновено да търсят обвързващи отношения, бракът не винаги е цел, което е една от причините, поради които предварително се изисква задълбочен процес на проверка и интервю. Например някой, който току-що е преживял развод, може просто да иска да се запознае с различни хора, допълва Гринуолд.

Въпреки че повечето услуги приемат клиенти от всякакъв произход, някои работят в специфични ниши, независимо дали са религиозни, географски, сексуални предпочитания или други.

Мишел Найстетър управлява услуга, в която се набляга на еврейските партньори във Филаделфия - "интересен микрокосмос за запознанства", казва тя. "Това е много разнообразен град, но е по-скоро "местен" - хората живеят тук дълго време, купуват жилища и остават верни на своите отбори. Не мога да ви опиша колко много хора срещам, които имат чувството, че вече познават всички, но всъщност не е така."

С цени, които варират от около 10 000 до 300 000 долара или повече, мачмейкърите често функционират като услуги за връзки, които помагат на клиентите да избегнат поглъщането на време за преработване на онлайн или базирани на приложения профили.

Грийнуолд може да провери и интервюира от 10 до 20 души, за да представи един профил на клиента – процес на "куриране", както го нарича.

Елитни сватовници и техните VIP клиенти

Елитните сватовници твърдят, че имат кратки списъци с предложения, понякога половин дузина или дори по-малко, за да могат да се съсредоточат върху нуждите на VIP клиентите и да реагират бързо.

В долната част на ценовия спектър клиентите могат да очакват по-скоро подход на агенция - по-евтин, но и по-малко личен, допълва Fortune.

"Ако правим търсене в цялата страна, тогава става дума за няколко клиента едновременно", казва Кат Кейнтрил, която ръководи агенция, базирана в Айова, но способна да търси по цялото крайбрежие за подходящия клиент.

В продължение на няколко години, преди да се насочи към сватосването през 2020 г., тя обучава жени как да се ориентират в запознанствата – онлайн и по друг начин. Все още се занимава и с двете, което е често срещано явление в този бизнес.

Повечето мачмейкъри също така съветват клиентите си относно облеклото, личния брандинг, създаването на онлайн профили и други подобни.

И въпреки липсата на лицензиране или задължителни сертификати, съвременното сватосване е съвсем ясно бизнес начинание, като приходите на висшия ешелон могат да достигнат седемцифрени суми. За да се случи това обаче, те трябва да се грижат за крайния резултат.

Рейчъл Грийнуолд, например, работи само с мъже, отчасти защото така повелява математиката. Други мачмейкъри правят същото.

"Средностатистическият клиент е над 40 години, защото цената е толкова висока, че по-младите обикновено не могат да си я позволят", обяснява Грийнуолд.

"Над 40-годишна възраст има много по-голямо предлагане на фантастични самотни жени и малко пна фантастични мъже - и много от тези мъже искат да се срещат с жени 10 години по-млади, защото искат да имат деца. Така че на пазара има натиск върху жените.", добавя експертът.

Според нея трябва да се преценят алтернативните разходи за запознаване на клиент с потенциален партньор за сметка на друг клиент, чийто списък със задължителни неща може би е много по-обширен. Успешните, казва тя, мислят като адвокати по отношение на почасовото възнаграждение, което искат да получат, и вероятното необходимо натоварване.

Освен това, те трябва да бъдат по свой собствен начин съпричастни. Добрите мачмейкъри са внимателни слушатели, които могат да откажат 50% или повече от потенциалните си клиенти, просто защото не вярват, че могат да помогнат на тези хора да намерят партньор или да изживеят положително приключение.

"Ние не сме магьосници – много е важно това да се знае от хората. Не е като да ви дадем меню и да си поръчате каквото пожелаете."

Повечето мачмейкъри са съгласни, че "успехът" е в очите на клиента, независимо дали става въпрос за взаимно удовлетворяваща връзка, брак или просто процес на себепознание. И признават, че да гледаш отблизо как клиентите се опознават и влюбват, никога не омръзва.