Модният гигант Shein е подал заявление за излизане на борсата в Лондон, съобщи Wall Street Journal, припомняйки, че това е компромисно решение, след като плановете на основаната в Китай компания за листване в Ню Йорк се сблъскаха със сериозни трудности.

По-рано през юни компанията подаде поверително заявление за първично публично предлагане до британския орган за финансово поведение за евентуално листване на Лондонската фондова борса, разкриват източници на изданието. Скоро след това тя е подала документите си и до китайския регулатор на ценни книжа, както се изисква от местните разпоредби за организациите със значителни операции в Китай. Пекин е разрешил сделката, а някои дългогодишни инвеститори на Shein в САЩ и Сингапур са настоявали компанията да ускори процеса на листване или да изкупи обратно акциите им.

Основаната през 2012 г. в Нанкин, Китай, компания за бърза мода размести пластовете в модната индустрия със своите ултраевтини и модерни дрехи, превръщайки се в една от най-популярните модни марки в света. Базираната в Сингапур компания беше оценена на около 66 млрд. долара в кръг за набиране на средства през май миналата година.

Shein твърди, че е в състояние да произвежда дрехи на достъпни цени, като предвижда търсенето на клиентите и произвежда артикули в малки количества. Чрез тази стратегия тя започна да доминира на световния пазар за бърза мода, но остана една от най-малко прозрачните компании за електронна търговия в света.

Преместването в Лондон на това, което обещава да бъде едно от най-големите първични публични предлагания от години насам, подчертава предизвикателствата пред свързаните с Китай компании в САЩ в днешния геополитически климат. През ноември Shein се опита да подаде поверително заявление за IPO в Комисията по ценни книжа и борси на страната, но регулаторът отговори, че ще приеме само публично заявление. Компаниите обикновено предпочитат да подават поверителни документи, което им позволява да запазят чувствителни бизнес и финансови данни в тайна по време на дискусиите с регулаторните органи. Данните стават публично достояние само ако подаването е одобрено.

Причините за искането на Комисията по ценни книжа и фондови борси на САЩ за публично подаване на информация не са ясни, но близки до компанията и до Вашингтон твърдят, че това може да отразява нежеланието на агенцията да се занимава с политически натоварени казуси.

Предизвикателствата в САЩ принудиха Shein да потърси алтернативни варианти. Освен в Лондон, тя е проучила и други алтернативи за IPO, включително провеждане на дискусии в Хонконг и Сингапур, твърдят запознати с въпроса.

През последните няколко години производителят на бърза мода предприе редица стъпки за намаляване на връзките си с Китай. Shein продава своите продукти в повече от 150 държави, но няма клиенти в азиатската страна. През 2021 г. тя премести централата си от Нанджин в Сингапур и започна да полага усилия да диверсифицира веригата си за доставки. Shein също така привлече западни мениджъри, които да обновят ръководството ѝ и да помогнат в усилията ѝ за спазване на законодателството в различните региони. Но тъй като много от основните операции и по-голямата част от веригата за доставки на компанията останаха свързани с Китай, а най-големият ѝ пазар е в САЩ, тя се оказа в центъра на сблъсъка между двете водещи икономики.

Shein е пионер в модела за производство на малки партиди при поискване, който значително намалява производствените разходи. За да осигури огромния си избор от евтини облекла и да реагира на променящите се вкусове на потребителите, Shein сключва договори с хиляди фабрики и прави поръчки в малки количества, за да провери апетита на пазара. С нарастването на популярността си Shein беше подложена на засилен контрол от страна на Вашингтон по отношение на веригата за доставки. Американските политици настояват тя да отговори дали получава памук от китайския регион Синдзян, където САЩ обвиняват китайските власти в геноцид и използване на принудителен труд при репресиите си срещу предимно мюсюлманската общност на уйгурите. Пекин отрича тези твърдения.

Shein също така е обвинявана, че се възползва от данъчна вратичка в САЩ, която ѝ позволява да избягва митата чрез доставки под определена стойност. Подобни обвинения срещу нея има и в ЕС.

Shein твърди, че има "политика на нулева толерантност" към принудителния труд. Въпреки това законодателите и главните прокурори в САЩ призоваха Комисията по ценните книжа и борсите да спре първичното публично предлагане на компанията, докато тя не покаже повече прозрачност за своята верига за доставки.