Volkswagen Group инвестира $1 млрд. в производителя на електрически пикапи Rivian Automotive с планове да похарчи до 5 милиарда долара като част от партньорство за разработка на софтуер.

Сделката, оповестена във вторник, трябва да подобри баланса на губещия стартъп и да помогне за намаляване на цената на следващото поколение превозни средства на Rivian. За VW сделката е насочена към укрепване на софтуерното звено, което се бори с проблеми с качеството.

VW заяви, че ще инвестира 2 милиарда долара в създаването на съвместна софтуерна компания. Тя използва автомобилната технология на Rivian като основа за програми, които ще влязат в бъдещите автомобили на двата автомобилни производителя през втората половина на десетилетието.

Германският автомобилен производител заяви още, че планира да купи дял от $3 милиарда в Rivian за няколко години, включително първоначалната инжекция от $1 милиард.

Парите осигуряват на Rivian финансова възглавница, докато работи за пускането на нови превозни средства, за които компанията твърди, че ще бъдат по-достъпни от сегашните ѝ предложения, започващи от $70 000.

Акциите на Rivian поскъпнаха с около 30% в следпазарната търговия.

Компанията вече има достатъчно пари, за да финансира операции достатъчно дълго, за да се превърне в бизнес, генериращ печалби, заяви главният изпълнителен директор на Rivian Ар Джей Скариндж, цитиран от WSJ.

„Капиталът е само една част от стойността за нас. Разпределянето на разходите за софтуера на Rivian върху по-голям автомобилен парк чрез обвързване с VW ще намали разходите за части и за Rivian”, добави той.

Компанията, базирана в Ървайн, Калифорния, отчете нетна загуба от 5,4 милиарда долара миналата година.

Преди инвестицията на VW, Rivian се опитваше пести средства отчасти чрез отлагане на планове за нова фабрика в Джорджия, което би ѝ позволило да спести около 2 милиарда долара при пускането на следващия автомобил - R2 SUV.

Съгласно сделката VW добавя нов партньор в усилията си да подобри проблемното си софтуерно звено – Cariad - след като проблеми с качеството задържаха пускането на няколко модела. През октомври Volkswagen нае ветеран от Tesla и Rivian да оглави софтуерното звено с цел да ускори разработката.

Инвестицията на VW идва в момент, в който млади EV компании като Rivian - някогашни любимци на Уолстрийт по време на еуфорията около електрическите автомобили - се сблъскват със спад на продажбите и въпроси относно търсенето на техните електромобили. Друг стартъп, Fisker, подаде молба за защита от фалит миналата седмица.

Rivian е една от най-известните новосъздадени EV компании, които станаха публични през последните години, докато инвеститорите се насочваха към играчи, обещаващи да повторят успеха на Tesla.

Пикапът R1T, SUV R1S и ванът за доставка на батерии на Rivian имаха успех сред клиентите и критиците, но компанията водеше битка да реализира печалба от тях. Тя отчете брутна загуба от $39 000 за всяко продадено превозно средство през първите три месеца на годината.

В опит да намали разходите, Rivian наскоро ремонтира единствената си фабрика в Нормал, Илинойс, и преработи своите превозни средства, за да ги направи по-евтини за производство. Според ръководителите промените ще позволят на компанията да отчете първата си брутна печалба до края на годината.

Съвместното предприятие с VW ще включва някои от подобренията в дизайна, направени от Rivian, включително намаляване на броя на компютърните чипове и кабели, които захранват превозните средства.