Китайските компании в САЩ остават оптимисти въпреки търговската война
Близо 60% от тях имат за цел да поддържат стабилно ниво на инвестициите, а около 30% планират да ги увеличат
Неотдавнашно проучване на китайски предприятия в САЩ установява, че мнозинството от тях запазват оптимистичния си поглед върху местния пазар в дългосрочен план въпреки нарастващите опасения относно отношенията между Вашингтон и Пекин и по-широката бизнес среда.
Годишното проучване, проведено от Генералната търговска камара на Китай в САЩ (CGCC), цитирано от CNBC, установява, че близо 60% от компаниите имат за цел да поддържат стабилно ниво на инвестициите, а около 30% планират да ги увеличат.
"Запазва се забележителна степен на дългосрочен оптимизъм, като мнозинството изразява положителни очаквания за бъдещите приходи", коментират от CGCC, като добавят, че проучването отразява "похвално чувство на оптимизъм, решителност и устойчивост". То е проведено през април и май тази година, като са анкетирани близо 100 китайски компании от различни отрасли за резултатите и перспективите.
В доклада се посочва, че китайските компании остават ангажирани с американския пазар въпреки нарастващите негативни настроения относно цялостната бизнес среда на фона на задълбочаващото се търговско напрежение между двете най-големи икономики в света. Над 60% от анкетираните виждат влошаване на бизнес средата в САЩ. Същевременно процентът на загриженост по отношение на "безизходицата в китайско-американските двустранни политически и културни отношения" е нараснал до 93% от 81% година по-рано.
През изминалата година администрацията на Байдън засили ограниченията върху китайския бизнес, като започна проверки в някои доминирани от Китай индустрии, наложи нови санкции на различни китайски организации и стоки и се опита да блокира изцяло китайската собственост върху определени компании и платформи.
Повече от 65% от анкетираните определят "сложността и неяснотата" на американските регулаторни и санкционни политики спрямо китайските компании като основно предизвикателство при изграждането на търговска марка и маркетинга в САЩ.
"Широко разпространените антикитайски настроения в американското обществено мнение" са класирани като второто по големина предизвикателство в областта на брандинга и маркетинга според 59% от анкетираните.
"Тези резултати подчертават сложната политическа среда и враждебните обществени настроения, повлияни от продължаващото търговско напрежение между САЩ и Китай", се казва в доклада, като се добавя, че предизвикателната пазарна среда е оказала широко въздействие върху нивата на рентабилност на китайските компании. През миналата година компаниите са били изправени пред "значителен спад в резултатите", подобен на този през 2020 г. по време на пандемията.
Повече от респондентите съобщават за намаляване на приходите, особено тези със значителен спад от над 20%. Дружествата от тази категория са се увеличили от 13% през 2022 г. до 21% през 2023 г.
Ху Вей, председател на CGCC и президент и главен изпълнителен директор на Bank of China U.S.A., призовава компаниите от Китай и САЩ да засилят координацията за намаляване на търговските търкания и политическите бариери.
"В по-дългосрочна перспектива търговията и инвестициите винаги са били крайъгълен камък на американско-китайските отношения", казва той и акцентира, че въпреки различните несигурности Китай остава третият по големина търговски партньор на САЩ и най-голям вносител.