Дизайнерката Клеър Уейт Келър, известна със своите бляскави колекции за Givenchy, промени посоката на кариерата си, като пое ролята на творчески директор в Uniqlo, заменяйки изисканите модни ревюта с достъпното облекло от ежедневието.

Сега Келър се отправя на пътешествие до Токио, за да проучи как ще изглежда модата през септември 2025 г.

"Все още нямам кристална топка", казва 54-годишната дизайнерка за BBC, „но след години в индустрията съм успяла да развия усет към бъдещето."

Келър е твърдо решена да промени понятието за лукс, като го направи едновременно достъпен и уникален, за да може да блестите дори и в обикновен дъждовен ден.

Едно от нещата, които я вдъхновяват най-силно, е street wear стилът в Сеул, тъй като той е по-свеж и креативен от това, което виждаме в Европа.

"Това задава тона на световната мода", обяснява тя.

Като водеща фигура в Uniqlo, нейната мисия е да комбинира глобалните тенденции с практичността на ежедневното облекло, за да направи модата от бъдещето достъпна още днес.

Ако способността да предсказва бъдещето звучи пресилено, можем просто да разгледаме впечатляващата кариера на Келър през годините.

Тя започва през 90-те, в разцвета на Calvin Klein, като се концентрира върху минималистична визия – ерата на Кейт Мос. Около 2000 г. Келър вече е част от екипа на Том Форд в Gucci, а там усетът ѝ за лукс, преплетен със свежото, се въздига до нови висоти.

Когато през 2011 г. става творчески директор на Chloé, поставя основите на цвета, който малко по-късно става известен като "милениъл розово" – нежнорозов оттенък, който дебютира в ефирни шифонени рокли, както и в кутиите за парфюми на Chloé.

Модният критик Вероник Хайланд по-късно определя този цвят като символ на новата визия за женствеността.

През 2017 г. Келър поема Givenchy и създава любимата на цял свят сватбена рокля на Меган Маркъл, херцогинята на Съсекс.

След представянето ѝ през 2018 г. елегантната рокля предизвика фурор, както и хиляди имитации – от луксозни марки като The Row, но и от популярни търговци като Bebe. Дори шест години по-късно този стил остава вдъхновение за индустрията.

„Не бива да подценявате влиянието на тази рокля върху младите жени“, казва 25-годишната Клои Лий, основателка на бюлетина за тенденции на потребителите Selleb, който следи какво купува поколението Z.

„Ние бяхме в гимназията или университета, когато за пръв път видяхме тази рокля. По този начин си представяме принцесата булка, или поне началото на една такава приказка.“

Келър е горда от работата си за всяка марка, като признава, че „постоянно“ търси стари свои дизайни в платформи за препродажба като eBay и Vestiaire Collective. През 2020 г. усеща, че е време за голяма промяна в кариерата ѝ.

„Периодът след пандемията беше преломен за мен. Започнах да се питам: Как ще изглеждат следващите 10 години в модата? И как мога да бъда част от бъдещето?", споделя тя. „Не мисля, че можем да постигнем това, без да преосмислим какво представлява луксът за нас днес.“

Но Givenchy, Chloé и Gucci не са Uniqlo.

Тази марка продава панталони за 49 долара в 25 държави по света. Според Келър именно това е идеята: „Чрез платформите за препродажба всеки може да се сдобие с дизайнерски дрехи на достъпни цени.“

„Цената не определя лукса. Качеството, иновацията, вълнението – ето това е лукс за мен,“ казва тя. „Как можем да използваме технологията на тъканите, за да направим дрехите по-издръжливи, да изглеждат по-добре и да са по-универсални в същото време? Всичко това дефинирам като лукс. Всичко това е моята страст,“ допълва тя с усмивка.

„Затова отидох точно в Uniqlo – компанията има инструментите, с които да изгради по-добра система в модата. Технологиите на тъканите са изключително усъвършенствани.“

Потребителите все повече се радват на визията на Uniqlo, и марката продължава да се разраства.

„Как Uniqlo може да стане това, което беше Gap“ – с това заглавие Forbes разглежда разширяването на марката в Северна Америка.

„Техните тениски винаги са били най-добрите – наистина са издръжливи, но напоследък и панталоните им не отстъпват“, казва Лоръл Пантин, стилист на Vogue и Harper’s Bazaar. „Лесно можеш да усетиш, че дизайнът е направен много внимателно“, добавя експертът.

През септември Uniqlo представи новите си „панталони с широк крачол“ под ръководството на Келър. „Най-лесният начин да разбереш какви панталони ще носиш следващата година, е да погледнеш какво носят 18-годишните момичета тази. Може да не ти хареса веднага! Това е нова мода… Но скоро окото ти ще свикне", казва дизайнерката.

Според клиентите „скоро“ се случва още сега – дънките на Uniqlo са разпродадени.

А за следващата есен тя прогнозира, че ще се появят много пухкави палта – дрехи, които можеш да си купиш и да носиш из града, за да си стилен и в същото време да ти е топло и удобно.

Какво е новото? Въпреки че Келър е известна с ръчно изработените си кутюрни рокли, носени от звезди като Риана и Кейт Бланшет, тя не е против технологиите.

„Използването на изкуствен интелект е неизбежно“, споделя тя. „Знаете ли как ятата птици изведнъж се събират и се насочват в една и съща посока? Така работи и AI, когато оформя тенденциите. Показва ти дребни начини, по които хората пазаруват – и след това нещо се променя.“

За Келър проследяването на движението на потребителската покупка е част от работата. Признава, че двете ѝ дъщери и синът ѝ, представители на поколението Z, са нейните съветници в търсенето на новостите. Не се интересува само от своите деца и техните връстници във Великобритания. Често посещава Сеул, Южна Корея, между пътуванията по работа в централата на Uniqlo в Токио.

„Там има истинска култура за мода“, казва тя. „K-pop и K-beauty движат модната индустрия в Корея и това вече оказва влияние върху целия свят, а ако още не е така, скоро ще се случи.“

Включва ли това и големите луксозни дизайнерски къщи в Европа? „Абсолютно“, отговаря Келър.

Препоръчва Ader Error – бранд в Сеул, създаден от анонимен колектив дизайнери. „Те са един от най-готините в момента“, споделя тя, като посочва техните широки килтове и деним бомбър якета като примери за новия стил на младите в Южна Корея.

„Дайте им още пет или десет години, и дизайните им ще навлязат в европейските къщи със сигурност.“

Но дали Келър би се завърнала по тези места, може би като креативен директор на още по-голяма луксозна марка?

„Time ме обяви за най-влиятелния дизайнер в света през 2019 г. Тогава мислех, че това е най-голямото ми постижение, завинаги. Все още съм много благодарна, но знаете ли какво? Сега, когато вървя по улиците на Париж или Лондон, или в Япония, и виждам случайни хора, облечени в палто, което съм създала за Uniqlo, осъзнавам, че това е моето по-голямо постижение.“