5 млрд. евро от дрехи втора употреба: Печелившата стратегия на един губещ стартъп
„Нашата визия е да направим употребата втора ръка първи избор в световен мащаб и за всеки вид продукт, който можете да си представите“, казват от литовската компания
Компанията за търговия с дрехи втора употреба Vinted планира да разшири дейността си, включвайки към сектора на модата и електроника, книги, играчки и видеоигри.
Печелившият литовски стартъп се стреми да завладее по-голяма част от процъфтяващия пазар на всякакъв вид стоки втора употреба.
Главният изпълнителен директор Томас Плантенга заяви пред Financial Times, че подобно на стратегията с дрехи втора употреба, Vinted цели да се съсредоточи върху области като ефективна доставка и плащания, както и проверки на качеството за други стоки втора употреба, започвайки с потребителска електроника.
„Нашата визия е да направим употребата втора ръка първи избор в световен мащаб и за всеки вид продукт, който можете да си представите. В дългосрочен план ще се опитаме да преминем към още категории.“
Тази година Vinted се превърна в първият печеливш пазар за стоки втора употреба.
Компанията потвърди информацията от доклад на Financial Times от септември, че е един от малкото европейски стартъпи, които са увеличили оценката си от 3,5 млрд. евро през 2021 г. до 5 млрд. евро в момента.
Тя постигна тази оценка при продажбата на съществуващи акции на стойност 340 млн. евро на нови инвеститори, водени от американската група за дялово инвестиране TPG и включващи управителя на активи Baillie Gifford.
„Когато започнахме да проследяваме компанията преди години, не бяхме виждали такива показатели от дълго време. Смятаме, че тя може да изгради сериозен бизнес само въз основа на полезността да обслужва ежедневните модни нужди на клиенти от Gen Z и милениалите, като инфраструктурата, която са изградили, ще им позволи да се конкурират с още повече стоки като електроника“, заяви Андрю Дойл от TPG.
Световни марки от Lego и Ikea до H&M и Zara също инвестират усилено в бизнеса със стоки втора употреба. Но печалбата от това не винаги е гарантирана, както показва губещия опит на конкуренти на Vinted като Depop и ThredUp.
Според главния изпълнителен директор на Vinted, продажбите и рентабилността вероятно ще се увеличат тази и следващата година, тъй като компанията продължава да се фокусира върху намаляване на разходите и управление на собствени вериги за доставка.
Литовската компания дори обмисля разширяване в САЩ, след като вече се е установила в 22 европейски страни, включително Дания, Финландия и Румъния.
„В дългосрочен план искаме да станем глобална компания. В следващия кратък период от време Европа ще бъде мястото, върху което ще се фокусираме. Но в дългосрочен поглед, това ще се промени“, добави Плантенга.
Роденият в Нидерландия главен изпълнителен директор преобърна бизнеса, след като се присъедини към стартъпа през 2016 г. и оглави ръководството година по-късно.
До миналата година Vinted беше на загуба, но той опрости операциите, централизира технологията и така я постави на път да стане първата компания в Литва с оценка от 1 милиард долара през 2019 г.
Плантенга определя последната продажба на акции като „хигиена на капитала“ преди евентуално листване на фондовия пазар. „И все пак това не е нещо, което се вписва в конкретен времеви план, че ще направим IPO през следващия период.“, допълва той.
„Все още сме във фаза на изграждане на много висока скорост. Няма незабавен натиск за публично оповестяване. В по-дългосрочен план обаче, това определено ще е нашата цел“, допълва изпълнителният директор.