Нова екстремна надпревара събира автомобили, задвижвани с водород
Extreme H представи водороден състезателен автомобил - Pioneer 25, за да отбележи прехода си от електромобили през 2025 г.
Extreme E, водеща състезателна серия за офроуд електромобили, преминава на водород. Тази седмица от организацията обявиха, че се преименуват на Extreme H, и представиха състезателен автомобил с водородно задвижване, наречен Pioneer 25, с който ознаменуват прехода. Първият сезон е планиран да започне през април 2025 г. в Саудитска Арабия, след което ще се отправи към Обединеното кралство, Германия, Италия и ще завърши в САЩ.
Extreme E проведе първото си състезание през 2021 г., подлагайки електрическите офроуд автомобили на изпитание в, както може да се очаква, екстремни условия, като пустинята. То привлече някои големи отбори, включително McLaren. Тази година се отбелязва четвъртият сезон на Extreme E.
В публикация в блога за преминаването към водород основателят и главен изпълнителен директор Алехандро Агаг посочва, че този ход "не е само за е-мобилност; става дума за създаване на решения за зелена енергия, които могат да се прилагат навсякъде - от отдалечени места до оживени градове".
"С пускането на Extreme H ние не само демонстрираме жизнеспособността на водорода като източник на гориво, но и тестваме по-широката водородна екосистема, включително зареждането и транспорта с водород, и помагаме за създаването на пазар за него", пише Агаг.
Pioneer 25, флагманският състезателен автомобил на Extreme H, се задвижва от 75kW водородна горивна клетка.
От Hydrogen 500 до Hydrogen Grand Prix
Extreme H има всички шансове да се превърне във водещо състезание за водородни автомобили, но далеч не е първото такова. Историята помни както успешни, така и не толкова успешни инициативи във времето.
Hydrogen Electric Racing Federation е създадена още през 2007 г., като състезателна организация за автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки. Още с появата си тя спонсорира състезанието Hydrogen 500, което трябва да се провежда в рамките на 800 километра и е първото по рода си, предизвикващо автомобилните производители да разработят усъвършенствани състезателни машини, задвижвани с водород.
Основните спецификации на състезателните автомобили Hydrogen 500 тогава включват минимално тегло от 900 кг, минимална мощност от 400 к.с. (300 kW) и бордово съхранение на водород от 8 кг при налягане 689,6 бара. Състезанията са планирани да се провеждат на овални писти и шосейни трасета в САЩ, Япония и Китай, като от федерацията се надяват те да започнат през 2009 г.
Но Hydrogen 500 така и не се реализира по план, а реални състезания въобще не са проведени. В последните години Hydrogen Electric Racing Federation няма никаква активна дейност.
Не така стоят нещата обаче с друга водородна инициатива - Hydrogen Grand Prix (H2GP), най-голямото състезание за водородни модели в света. То предизвиква ученици да проектират, конструират и сглобяват водородни автомобили и след това да се състезават с тях.
Програмата H2GP XPR запознава учениците между 13 и 19 години с основните научни и инженерни принципи, стоящи зад устойчивата енергия, като им позволява да конструират свои собствени превозни средства, задвижвани от водородни горивни клетки. Тя продължава от 4 до 8 месеца и се фокусира върху инженерството, дефинирането на проблеми, решаването на задачи и работата в екип. Учениците контролират всяка стъпка от процеса - от най-ранните концептуални етапи до поддръжката и ремонта на своя автомобил по време на състезанието.
Програмата завършва с национален финал, организиран като състезание за издръжливост, в което всички ученически отбори от дадена страна се надпреварват помежду си. Националните победители се срещат на световното първенство H2GP.
Програмата H2GP се провежда в няколко държави, включително Обединеното кралство, Австралия и Съединените щати. През 2023 г. Световният финал се проведе в RE+ в Лас Вегас, където ученици от над 20 държави участваха в шестчасово състезание за издръжливост.
Макар че водородните автомобили все още не са налични в търговската мрежа, студентски отбори, състезателни организации и дори професионални серии разширяват границите на възможностите за използване на водород в моторните спортове.