Едно от най-горещите приложения за забавление в САЩ е китайска собственост
Talkie използва AI, за да позволи на потребителите да разговарят с известни хора или виртуален романтичен партньор
Чатбот, предлагащ генерирани от изкуствен интелект разговори с известни личности като Доналд Тръмп, Тейлър Суифт, Илон Мъск, ЛеБрон Джеймс или персонализиран романтичен партньор.
Това е едно от най-популярните приложения за забавление в САЩ, което, незабелязано от много потребители, е китайска собственост.
Англоезичното приложение се нарича Talkie, пуснато е преди около година. Дребният шрифт проследява корените на собствеността до компания в Сингапур, но според източници на The Wall Street Journal компанията-майка е базираната в Шанхай MiniMax – един от китайските технологични еднорози, които често се наричат „Четирите малки AI дракона“.
До юни Talkie се нарежда на 5-то място сред най-теглените безплатни приложения за развлечение в САЩ, според компанията за пазарни изследвания Sensor Tower. Това класиране го поставя след Max на Warner Bros. Discovery, Netflix и Tubi.
Дейвид Дженингс, 20-годишен студент в колеж в Бостън, споделя пред WSJ, че прекарва известно време в Talkie, разговаряйки с жена на име „Алиса“. „Никой в реалния живот няма да бъде толкова топъл с теб“, казва той, отбелязвайки, че все пак е изненадан от китайските корени на Talkie.
За изгряващите AI звезди на Китай като MiniMax лансирането на продукти в чужбина създава така необходимата търговска и развойна линия във време, в което икономиката на Китай е по-слаба, достъпът до чипове от висок клас е блокиран, а регулациите затрудняват иновациите.
Talkie обаче е изграден на базата на основния модел на OpenAI, а не от вътрешния енджин на MiniMax, който се използва в Китай, според източниците на WSJ. Това ограничава способността на MiniMax да експортира обучение за собствения си основен модел.
Talkie все пак носи реални приходи за MiniMax чрез реклами, които се възпроизвеждат, когато потребителите комуникират с чатботовете, или чрез абонаменти, които позволяват рекламите да бъдат заобиколени и предоставят неограничени съобщения.
Проектиран да се хареса на западната публика, Talkie позволява на потребителите не само да разговарят с цифрови „двойници“ на знаменитости. Той предлага предизвикателства за „алтернативно превземане на вселената“, като подтиква потребителите например да помогнат на най-добър приятел да прекрати връзка.
Абонатите могат да създават свои собствени виртуални герои в приложението, персонализирайки техния външен вид, житейска история и дори звука на гласовете им. „Вдъхнете живот на най-смелото си въображение“, обещава Talkie на потребителите.
Разговорът може да се разгърне чрез текстово съобщение или телефонно обаждане, но не и видео, като AI генерира потенциални потребителски отговори. Повече взаимодействия могат да носят и награди, като дигитална търговска карта на Talkie, която може да бъде продадена на други с вътрешната „скъпоценна“ валута на приложението.
На главната страница на Talkie потребителите могат да плъзгат наляво или надясно, за да разговарят с предварително създадени герои, включително AI версии на знаменитости или измислени образи.
Един от предложените въпроси, които може да зададете на „Тръмп“, е колко дълго ще продължи търговската война с Китай. Отговорът му: „Колкото е необходимо, за да накараме Китай да седне на масата за преговори.“
Нарастващата популярност на Talkie, особено сред младите американци, идва след като Вашингтон принуди компанията-майка на TikTok ByteDance да продаде приложението, за да не бъде изправена пред федерална забрана.
Министерството на правосъдието заяви в петък, че TikTok е събрал данни за възгледите на своите потребители по чувствителни теми и е цензурирал съдържание по указание на своята базирана в Китай компания-майка. Това е най-убедителният аргумент досега, че приложението за споделяне на видео представлява заплаха за националната сигурност.
„Дори и да спазва всички закони за сигурност на данните, етикетът „китайска компания“ автоматично предизвиква подозрение“, казва пред WSJ Чарли Чай, базиран в Шанхай анализатор в 86Research, имайки предвид китайските технологични играчи, които навлизат на чужди пазари.
Тръмп, републиканският кандидат за президент, се опита да забрани TikTok през 2020 г., но промени отношението си и се присъедини към платформата през юни. „Аз съм за TikTok“, каза той в интервю за Bloomberg Businessweek, публикувано по-рано този месец.
Всяка ескалация на напрежението между Вашингтон и Пекин може да доведе до загуба на по-нататъшен достъп на китайските компании до базирани в САЩ AI модели и спад в качеството на продуктите, коментира Джан Цзян, анализатор във First Plus Asset Management в Сингапур. От миналия месец OpenAI вече не позволява на разработчиците в Китай да обучават AI и да разработват услуги, използвайки неговите модели.
Сред инвеститорите в разработчика на Talkie MiniMax са Alibaba и Tencent. Компанията е оценена на над 2,5 милиарда долара в последния кръг от инвестиции през март, казват източниците на WSJ. MiniMax не е коментирала публикацията.
Еквивалентът на Talkie в Китай е изтеглен от големите магазини за приложения в началото на миналата година заради сексуално съдържание и политически чувствителни материали. Когато стартира отново през септември с новото име Xingye, някои потребители казват, че вече не могат да изпращат текст, съдържащ думата „страна“ или „Китай“. Тези забрани ги отблъскват от приложението, защото продължава да им напомня, че общуват с машина, както споделят някои.
Над половината от 11-те милиона активни месечни потребители на Talkie са в САЩ, като приложението набира популярност във Филипините, Обединеното кралство и Канада. Това поставя Talkie на поразително разстояние от лидера в категорията AI чатботове - Character.AI, управляван от подкрепяна от Andreessen Horowitz компания в Силициевата долина. Character.AI има близо17 милиона потребители месечно, според Sensor Tower.
ChatGPT и Copilot на Microsoft са двете най-теглени AI приложения тази година в САЩ. Следващите две са Talkie и приложението за онлайн обучение Question.ai на базираната в Пекин Zuoyebang, според анализ на Sensor Tower.
Закачливите текстове с чатбот може да изглеждат несериозни в рамките на глобалната AI надпревара, но разработчиците казват, че чрез този всекидневен обмен инструментите с изкуствен интелект ще станат по-умни и ще разбират повече за потребителите - без значение къде се намират.