В началото беше Monopoly. Играта, създадена преди повече от 100 години и задържала интереса на милиони хора по света толкова дълго време. После, през 2023 г., се появи MonopolyGo - мобилната версия, чийто дебют бе най-популярният в историята на този тип забавления.

А сега всичко се връща там, откъдето е започнало. MonopolyGo има нова версия – като класическа настолна игра. Дали това необичайно решение ще се окаже правилно, е още рано да се каже. Но новата играта вече се продава в Amazon.

Представлява картонен пакет с големината на чиния, т.е. по-малка от оригиналната дъска за игра и съответно по-лесна за употреба. Създателите ѝ казват, че е направена така, че да се избегнат скандалите между играчите.

Историческа справка – първият вариант на Monopoly (The Landlord’s Game) е създаден в началото на миналия век в САЩ от Елизабет Маги Филипс, писателка и привърженичка на популярния по онова време икономист Хенри Джордж. Той пропагандира тезата, че всеки има право на печалба, но блага като земята и природните ресурси трябва да са обществена, а не частна собственост. Идеята на Филипс е чрез една игра да покаже несправедливостта на системата, която обогатява собствениците на недвижими имоти за сметка на наемателите.

Филипс патентова играта си, но въпреки това се създават вариации, базирани на нейната идея. През 30-те години вече се появява Monopoly. Собствеността ѝ се сменя през следващите години, за да стигне до сегашния притежател – компанията Hasbro, която я развива и до днес.

Именно тя застава зад идеята за мобилната MonopolyGo, която се създава в продължение на шест години от компанията за мобилни приложения Scopely. Появява се на пазара като истински хит – за десет месеца печели 2 милиарда долара приходи.

„Целта на приложението е да улови основните емоции на играчите“, казва Масимо Майети, вицепрезидент на Scopely и главен мениджър на MonolpolyGo.

В тази игра всъщност се засягат сложни теми от реалния живот – богатството с неговите плюсове и минуси, както и личните отношения. Например – караницата е почти гарантирана, ако едно дете изхвърли родителите си от бизнеса и ги фалира. Това Майерс определя като „интересна експлозия от емоции“.

Около създаването на приложението има немалко проблеми. Един от основните – настолна игра можеш да играеш с приятелите си в рамките на няколко часа и след това да спреш. А идеята на мобилното е да „спътник“ на играча, т.е. играта продължава много по-дълго и затова трябва да не се губи интересът към нея. Ето защо Scopely създават опцията за игра с непознати и запазват възможностите да се извършват например банкови обири или да се унищожава чуждото имущество.

И така след много проби и грешки по време на работния процес MonopolyGо се оказва страхотен успех. Дотолкова, че Scopely предлагат Hasbro да я пуснат на пазара и като класическа настолна игра, макар че не са сигурни, че идеята ще бъде възприета.

Hasbro започват свое проектиране, но се оказва, че превръщането на мобилна игра в настолна не е чак толкова лесно.

„Първо трябваше да се убедим, че всичко ще се случва бързо както в мобилната версия. Освен това мобилната игра никога не свършва, а ние трябваше да намерим начин да сложим точка“, казва вицепрезидентът на Habsro Брайън Бейкър.

Крайният резултат, казва той, е игра, която се фокусира предимно върху търговията с имоти, но е доста различна от класическата Monopoly. При новия вариант всеки играч има собствена дъска и няма хартиени пари. Правилата са опростени, а темпото е бързо – една игра може да приключи за десетина минути. Може би и това е причината да липсва усещането за напрежение, а от там – рискът играчите да се скарат. Накратко: семейството остава цяло и след края на играта.