Много от нас искат да бъдат шефове, смятайки, че това е единственият начин за кариерен растеж и по-висока заплата. Бързо обаче започват да си задават въпроса наистина ли го искат?

Мениджърските позиции идват с оценки на представянето на хората под нас, разрешаване на екипни драми, безброй срещи всеки ден и огромна отговорност за продукта или услугата, която хората над нас пък очакват да развиваме все по-добре и по-добре независимо от ресурсите, с които разполагаме.

Работата на ръководителите става все по-трудна.

Мениджърите контролират близо три пъти повече хора днес, отколкото през 2017 г., според данни на Gartner. Почти всеки пети мениджър казва, че ако има избор, би предпочел да не „надзирава“ хората си.

Ако и вие сте сред тях, номерът е да намерите начин да запазите заплащането и влиянието си без да се налага да управлявате хора, пише Тhe Wall Street Journal.

В някои компании броят на служителите, за чието представяне носите отговорност, е заместител на вашата власт. Други вече използват специални писти, фокусирани върху индивидуалния принос. Тяхната цел е да гарантират, че експертите със специфични умения имат установен път за изкачване, освободен от управление на хора (и справяне със сложни характери), което все повече професионалисти възприемат като разсейване. Те предпочитат да развиват качествата си в нови и авангардни области и да имат повече време за работата, която обичат, вместо да се преместят на следващото управленско стъпало, където ще трябва да менажират десетки хора.

Това, че дадена компания рекламира възможности за растеж на отделни сътрудници, не означава, че ще можете да се издигнете до върха безпрепятствено. На много места се смята, че ако не сте ръководили екипи, значи нямате достатъчно умения за индивидуален растеж на партньорски принцип.

Кристофър Осбърн, който отговаря за талантите в американската компания за дигитален маркетинг Launch Potato, препоръчва на амбициозните индивидуални сътрудници да покажат, че имат лидерски качества на различно ниво. Например - да управляват стратегически инициативи, да създават нови бизнес проекти, да обучават екипи в нови умения.

В проучване от 2024 г. на SHRM, лоби за професионалисти по човешки ресурси, 40% от респондентите казват, че психичното им здраве се е влошило, когато са поели мениджърска или лидерска роля.

WSJ разказва за Джени Блейк от Google, чието психично здраве се влошава, след като е повишена в ръководител на екип в технологичния гигант. Тя се чувства стресирана и емоционално изтощена, дълбоко отговорна за екипа си, но и подчинена на решения отгоре.

Така Блейк взема решение да премине към работа като индивидуален сътрудник, прекарвайки няколко години в разгръщане на нови програми, за които смята, че имат много по-голямо въздействие от нейната ръководна роля.

Вече като автор и лектор, фокусиран върху кариерата и бизнеса, Блейк препоръчва да започнете разговора за преход като нейния, излагайки вашите уникални силни страни и как те могат по-добре да служат на компанията. Не се спирайте обаче на неприязънта си към управлението на хора, съветва тя.

Искате ли да сте сигурни, че подобна смяна на ролите не е понижение? Уверете се, че сте близо до онези части от бизнеса, които са пряко свързани с приходите. Изградете репутацията си навън, като говорите на конференции и публикувате доклади, казва още Блейк и добавя: „Станете експерт в индустрията, в която искате да процъфтявате.“