В следващите няколко години в Индия се очаква най-бързият ръст на лицата с изключително висока нетна стойност в световен мащаб, показва нов доклад на консултантската компания Knight Frank.

Индийският финансов център Мумбай вече изпревари Пекин и стана магнит за милиардери в Азия. В световен мащаб градът се нарежда на трето място по брой милиардери след Ню Йорк и Лондон, допълва CNBC.

Свръхбогатото население на Индия – хората с нетно състояние от поне 30 млн. долара, се е увеличило с 6,1% до 13 263 души през 2023 г. спрямо предходната година.

Очаква се този брой да нарасне с 50,1% до 2028 г., отбелязвайки най-бързия ръст на лица с изключително висока нетна стойност в световен мащаб, по данните на Knight Frank.

И така, къде инвестират парите си ултрабогатите индийци?

Недвижими имоти от висок клас

Около 30 % от инвестициите им отиват в луксозни недвижими имоти, включително проекти в чужбина, казва Алок Сайгал, президент на компанията за управление на благосъстоянието Nuvama Private.

Повечето се отказват от инвестиции в земя, тъй като тя е по-малко ликвидна, а след пандемията предпочитат богатството им да е насочено към жилищни имоти, допълва той.

Средно един индиец със свръхвисоки доходи притежава повече от две жилища, а около 12% от супербогатите планират да си купят нова къща през 2024 г., сочат данните от доклада за богатството на Knight Frank.

Индийските свръхбогати купуват и скъпи недвижими имоти в чужбина, като Дубай е фаворит, казва Четан Шеной, изпълнителен директор на компанията за управление на богатството Anand Rathi Wealth.

"В Дубай има всички възможности за индийски забавления, индийска храна... но просто изискан клас. Това е един по-изтънчен Мумбай, по-изтънчен Делхи", допълва той.

Около 20 % от офшорните недвижими имоти в Дубай са собственост на индийски инвеститори.

Тези луксозни имоти обикновено са ваканционни жилища или се отдават под наем.

"Офшорните имоти се превърнаха в значима и актуална тема за индийците днес. Така че, те се стремят да преместят част от активите си в чужбина или да търсят глобална експозиция. И отново недвижимите имоти се превръщат в отправна точка", обясняват експертите.

Примамка за стартъпи

Инвестирането в стартъпи става все по-популярно, особено сред по-младото поколение богати индийци, твърдят мениджъри по благосъстоянието пред CNBC.

През последните 15-20 години много от младите хора в Индия са учили в чужбина, като са разширявали познанията си, изграждали са мрежи от контакти, а след това са се връщали, за да управляват собствен бизнес или да инвестират в стартъпи, казва Сайгал.

"Техните приятели са стартирали свои стартъпи. Така че инвестирането с тях, влагането на пари в тези стартъпи се е превърнало в нещо голямо", допълва той.

Инвестирането в компании в начален етап на развитие е и друго средство за диверсификация на портфейлите, казва Нитин Ченгапа, управляващ директор в Standard Chartered Bank.

Индийските ултрабогаташи се насочват към инвестиции в стартиращи компании като "динамична стратегия за създаване на богатство", позиционирайки се така, че да получат значителна възвръщаемост в бързоразвиващи се сектори като финтех, здравеопазване и технологии.

Стартъпите за потребителски стоки са предпочитани, тъй като тези инвеститори все повече се стремят да получат парче от пая на бума на потреблението в Индия, допълва Шеной от Anand Rathi Wealth. "Те искат да инвестират в компании, които предлагат уникални стоки, искат да бъдат част от следващата голяма история в Индия", казва той.

С увеличаването на броя на домакинствата със средни и високи доходи индийският потребителски пазар е на път да се превърне в третия по големина в света до 2027 г., според оценки на BMI на Fitch Solutions.

Според оценки на доставчика на информация за стартъпи Inc42 до 2030 г. в Индия се очаква да се появят 180 000 стартъпа, както и 280 еднорози. Към края на 2023 г. в Индия има 117 254 стартиращи предприятия, което е експоненциално увеличение спрямо 350 през 2014 г.

Луксозни стоки

Ултрабогатите индийци активно търсят и алтернативни възможности за инвестиции, казва Ченгапа от Standard Chartered.

"Обикновено те разполагат с ресурси за по-висока степен на диверсификация в по-широк спектър от класове активи, географски региони и инвестиционни стратегии", допълва той. Това означава, че техните портфейли са по-изложени на алтернативни инвестиции, като луксозни стоки.

Около 17% от богатството на най-заможните индийци се влага в луксозни стоки, като предпочитани са бижутата, произведенията на изкуството и часовниците, разкриват резултатите от проучването на Knight Frank.

Тези алтернативи обикновено имат вътрешна стойност и могат да се ползват лично, като същевременно се повишават с течение на времето. Освен това, иинвестиции като бижута и произведения на изкуството имат културно значение и могат да се разглеждат като символи на статут.

Акциите остават най-предпочитани

Акциите остават предпочитан клас активи за богатите индийци поради потенциала за висока възвръщаемост, твърдят експерти.

"Основният клас инвестиционни активи за свръхбогатите все още си остават акциите и фондовете за акции", казва К. Джоузеф Томас, ръководител на изследователския отдел в Emkay Wealth Management.

Общият възходящ тренд на индийските пазари е тясно свързан с ръста на БВП и притока на ликвидност, особено в компаниите със средна и малка пазарна капитализация.

Заможните инвеститори имат значителни разпределения в акции на бързо растящи компании със средна капитализация и инвестиции в специфични сектори като фармацевтиката и технологиите, допълва Ченгапа от Standard Chartered.