Проучване на Washington State University, публикувано в Journal of Hospitality Marketing & Management, обхваща 1000 възрастни потребители, за да оцени връзката между използването на словосъчетанието "изкуствен интелект" (AI) в рекламните послания и поведението на потребителите. То включва представяне на различни продукти и услуги на участниците, като някои от тях са включвали термина "изкуствен интелект" в описанието си, за да се види дали това влияе на решението на човека дали да ги закупи.

Изненадващо една голяма група участници се оказва много по-малко склонна да закупи интелигентен телевизор, когато той включва "AI" в описанието си. Друга, на която е представено същото описание, само че без частта за "изкуствен интелект", пък е много по-склонна да купи телевизора.

Негативното въздействие на използването на термина "изкуствен интелект" е по-силно изразено при "високорискови" покупки, като например скъпи телевизори, медицински устройства или финансови услуги. Месут Чичек, водещ автор на изследването и доцент по маркетинг в Washington State University, предполага, че това се дължи на факта, че потребителите са по-предпазливи заради възможността да загубят парите си или риска за физическата им безопасност.

Продукти с нисък риск, като прахосмукачки и роботи за доставка на услуги, в които се споменава AI, не се възприемат толкова зле, но хората все още предпочитат техните алтернативи, в които не е интегрирана технологията.

"Когато се споменава изкуствен интелект, това обикновено понижава емоционалното доверие, което от своя страна намалява намеренията за покупка", казва Чичек. "Установихме, че емоционалното доверие играе решаваща роля за това как потребителите възприемат продуктите, задвижвани от AI."

Същото недоверие към използването на AI в описанията е налице в осем различни категории продукти и услуги. Затова и Чичек обобщава, че маркетолозите трябва да внимават как представят изкуствения интелект в описанията на продуктите си и че подчертаването на термина може да не е най-добрият подход.

По-рано този месец в друго проучване, цитирано от TechSpot, се задава въпросът дали феновете на персоналните компютри биха били готови да платят допълнителни пари за хардуер с възможности и функции на изкуствен интелект. Повече от 22 000 души, което представлява 84% от общия брой респонденти, отговарят, че не биха платили повече, над 2200 участници - че не знаят, а малко под 2000 казват "да".

Поставянето на AI като акцент на даден продукт стана обичайно в наши дни - достатъчно е да погледнете мобилните чипове Strix Point на AMD, които носят марката Ryzen AI 300. Съществуват и компютри с изкуствен интелект, приложения, продажби, услуги и почти всичко друго, за което можете да се сетите. И това се случва въпреки предупрежденията, че компаниите в бранша, като OpenAI, могат да бъдат изправени пред фалит, ако не започнат да демонстрират по-добра възвръщаемост от огромните инвестиции и текущите разходи, свързани с технологията.