Група западни застрахователи са осигурили покритие за танкери, превозващи руски суров петрол, след като мнозина от търговския сектор се оттеглиха от него заради опасения от нарушаване на правилата на Г-7 за ограничаване на цените, показват данни от търговци и спедитори, цитирани от Reuters.

Според тях пет застрахователя, включително American Club, West of England със седалище в Люксембург и норвежката Gard, са осигурили покритие за 10 танкера, които са плавали от Русия за Азия тази година. Компаниите са предоставили застраховки и за два кораба - Gioiosa и Orion I - които са извършили подобни плавания в началото на 2024 г. Двата плавателни съда са взели на борда си суров петрол от държавната петролна компания "Роснефт" в руската част на Балтийско море и са отплавали за Китай, сочат данните.

Трите дружества с нестопанска цел, които застраховат кораби срещу замърсяване с нефт, наранявания и загуба на човешки живот, твърдят, че предоставят услуга на свои членове. Ограничението, наложено от Групата на седемте индустриализирани държави и техните съюзници, целящо да намали способността на Москва да финансира войната си в Украйна, позволява на западните застрахователи и кораби да участват в търговията с руски петрол само ако той се продава под 60 долара за барел. В резултат на това много от тези, които спряха да търгуват с подобни товари, коментират, че са го направили, защото не могат да бъдат сигурни в цената на петрола, превозван от корабите, които са застраховали.

Русия, която е забранила на своите компании да спазват ценовия таван, продава своя флагмански суров петрол "Уралс" на балтийските пристанища средно за 69,4 долара за барел досега през тази година, което е доста над ценовия таван, сочат данните на LSEG.

Така или иначе от застрахователите и собствениците на кораби не се очаква да разследват цените, на които Москва продава горивото си. Вместо това западните правоприлагащи органи, включително Министерството на финансите на САЩ, ги задължават да изискват атестации от страните, които купуват и продават суровия петрол, че той е сменил собственика си под ценовия таван.

Порочен процес

International Group of P&I Clubs (IG) - която осигурява застраховки за 90% от световния флот - коментира през април, че процесът на атестиране е порочен и рискува да изложи членовете ѝ на риск от нарушаване на ценовия таван. Застрахователите, идентифицирани от Reuters, от своя страна, заявяват, че разчитат на атестационните писма от участниците в търговията, за да преценят дали дейността е законна и съобразена със западните санкции. American Club, член на IG, например посочва, че не е имал пряк достъп до информация за цените, когато е предоставял покритие за танкера Gioiosa.

Списъкът с доставчици на застраховки за руски петрол включва още Maritime Mutual от Нова Зеландия и London P&I Club, член на IG.

Maritime Mutual предоставя на информационната агенция своята застрахователна полица за руски петрол и празно копие на атестационно писмо, в което се посочва, че покритието ще бъде оттеглено, ако дадена пратка наруши ценовия таван. Писмото изисква от дружеството, което търси покритие - обикновено наемател или изпращач - да съобщи на своя застраховател името на кораба, неговото пристанище и датата на товарене и разтоварване. То изисква също така удостоверяване, че превозът е в съответствие с горната граница на цените, но не задължава компаниите да включват платената цена.